navigation
search

Genoeg gepiekerd

Lekker zorgeloos leven – 2 Praktische tips

Jezelf zorgen maken veroorzaakt stress en het vreet energie. En ja, al die zorgen maken je oud en rimpelig. Beweeg richting een zorgeloos leven met deze praktische tips.

Zorgen maken vreet energie

Ja, lekker zorgeloos leven. Heerlijk. Laten we dat doen! Maar hoe? Tja, als je je regelmatig zorgen maakt dan weet je dat je deze zorgen niet zo makkelijk overboord gooit. Toch kun je stap voor stap elke dag een beetje zorgelozer worden.

Door bewuster om te gaan met de zorgen die je bezighouden kun je ze voor een deel leren loslaten. De meeste gevoelens van angst en bezorgdheid zijn namelijk onnodig.

Piekeren is een vorm van anticiperen

Mensen die vaak bezorgd zijn hebben het gevoel dat ze met deze gevoelens controle krijgen over de situatie. Jezelf zorgen maken is een manier om te anticiperen op wat er komen gaat. Als je je zorgen maakt over de deadline van een project voel je alvast de gevoelens die je zou ervaren als je die deadline zou missen. Je voelt van tevoren al de straf die je kunt krijgen als het allemaal mis loopt. Hiermee lijkt het alsof je jezelf kunt beschermen tegen de echte klap.

Wat er eigenlijk gebeurt is dat je je vaak druk maakt om dingen die waarschijnlijk nooit zullen gebeuren. Want, zoals je natuurlijk allang hebt ervaren, maken we ons meestal zorgen voor niets. Ga aan de slag met deze twee praktische tips om richting een leven met minder zorgen te bewegen.

1. Wat zou er in het ergste geval mis kunnen gaan?

Zet je negatieve gedachten eens lekker voor je aan het werk. Wanneer je je zorgen maakt over iets in de toekomst, maak dan een lijst van de meest verschrikkelijke dingen die mis kunnen gaan. Wat zijn de verschillende doemscenario’s die je kunt bedenken?

Stel, je wilt overstappen naar een nieuwe opleiding. Je vraagt je echter af of je hier wel goed aan zult doen. Dit zou een lijst van doemscenario’s kunnen zijn:

  • Je ouders en de mensen om je heen zullen erg teleurgesteld zijn dat je je huidige opleiding niet afrondt.
  • De nieuwe opleiding blijkt niets voor jou te zijn en je komt tot de conclusie dat je beter niet had kunnen overstappen.
  • De mensen op je nieuwe opleiding laten je links liggen omdat je later instroomt, je voelt je eenzaam en krijgt heimwee naar je oude opleiding.
  • De nieuwe opleiding blijkt veel te moeilijk waarna je moet besluiten om ook deze opleiding niet af te maken, waardoor je omgeving verder teleurgesteld in je raakt.

De ergste dingen die kunnen gebeuren zijn vaak de minst waarschijnlijke dingen. Het zijn echter wel de scenario’s waar we ‘s nachts van wakker liggen. Maak een lijstje van jouw doemscenario’s, en vraag jezelf eens af hoe waarschijnlijk deze scenario’s zijn. Maak vervolgens een tweede lijstje met het waarschijnlijke scenario. Dat ziet er al een stuk beter uit, vind je ook niet?

2. Wat zou je in het ergste geval kunnen doen?

Pak je lijst met ergste doemscenario’s en anticipeer oplossingen voor deze verschrikkingen. Het is heel makkelijk – als je bang bent dat je ouders teleurgesteld in je zullen zijn, hoe zou je dit kunnen voorkomen? Bijvoorbeeld:

  • Ik ga praten met de mensen in mijn omgeving en leg duidelijk uit waarom ik graag wil wisselen van opleiding. Ik verplaats mezelf in hun situatie, leg uit dat ik hun begrijp. Ik zorg ervoor dat ze mij begrijpen en mijn keuze toejuichen of op zijn minst respecteren.
  • Ik ga beter uitzoeken of deze opleiding echt voor mij is. Ik ga praten met een paar leerlingen, naar een open dag en me er verder over inlezen. Als zelfs dan nog blijkt dat de opleiding toch niets voor mij is dan kon ik dat moeilijk voorzien en hoef ik me dus ook niet bezwaard te voelen als ik stop.
  • Als ik merk dat ik lastig contact krijg met mijn medestudenten investeer ik extra in relaties. Ik ga veel met mensen praten, vragen stellen en ze hulp aanbieden om zo meer contact te leggen. Desnoods kan ik me aansluiten bij een leerlingenraad o.i.d. om contact te leggen.
  • Ik ga goed uitzoeken of deze opleiding voor mij niet te uitdagend is. Als blijkt dat ik dit aan zou moeten kunnen ga ik echt m’n schouders eronder zetten om mijn diploma te halen. Als het dan nog niet lukt zal mijn omgeving zien dat ik in ieder geval alles heb gegeven, en zullen ze toch trots op me zijn ondanks eventuele studievertraging.

Als je plannen hebt gemaakt om de ergste doemscenario’s te lijf te gaan, maak dan een tweede lijst met plannen om het waarschijnlijke scenario tegemoet te gaan.

Je hebt een noodplan, en kunt rustig slapen

Wanneer je deze lijsten met mogelijke oplossingen voor mogelijke problemen hebt gemaakt voel je je een stuk beter. Je hebt jezelf ingedekt tegen mogelijke problemen. Zorgen in je hoofd zijn irrationeel. Je kunt je druk maken over dingen die er op papier gewoon onwaarschijnlijk uitzien. Door jezelf toe te staan enorm negatief te denken en vervolgens oplossingen te bedenken maak je jezelf vrij van je zorgen.

Je hebt een noodplan ontwikkeld voor alle doemscenario’s die op je pad kunnen komen. Nu kun je rustig gaan slapen met het idee dat je alles onder controle hebt. Vervolgens zul je merken dat waarschijnlijk geen van je doemscenario’s uitkomt, omdat ze in de eerste plaats al erg onwaarschijnlijk waren!

Meer tips om kalmer te leven met minder zorgen? Bekijk dan eens de onderstaande boeken voor meer tips.

Nóg meer tips!

Jelle Hermus

Jelle Hermus

Oprichter van soChicken. Jelle maakt een geweldig leven graag zo simpel mogelijk. Hij is gepassioneerd over vooruitgang, reizen, technologie en appeltaart.

Zo wordt succesvol leven een eitje.

Klopt, de woordspeling is flauw. Maar het is wel waar. Lees ons gratis eBoek met tips voor een leuker leven.


Reacties

Laat een reactie achter

Adverteren op soChicken
Disclaimer
Privacy
Cookies (+ recept)
Contact en service
© 2004-2014, soChicken®. Alle rechten voorbehouden.
soChicken is onderdeel van soChicken Studios.
Internationaal broeden