Praktische Gids naar Minder Zorgen

Jezelf zorgen maken veroorzaakt stress en het vreet energie. En ja, al die zorgen maken je oud en rimpelig. Deze praktische gids helpt je minder zorgen te maken!

Zorgen maken vreet energie

Als je je vaak zorgen maakt weet je dat dit gevoel niet natuurlijk is. Bezorgdheid is gebaseerd op angst. Wanneer je regelmatig met een zwaar gevoel in je buik loopt, of als je ‘s nachts geen oog dicht doet merk je dat je zorgen je energie kosten en veel stress veroorzaken.

Door bewuster om te gaan met de zorgen die je bezighouden kun je ze voor een deel leren loslaten. De meeste gevoelens van angst en bezorgdheid zijn namelijk onnodig.

Piekeren en bezorgdheid is een manier van anticiperen

Mensen die vaak bezorgd zijn hebben het gevoel dat ze met deze gevoelens controle krijgen over de situatie. Jezelf zorgen maken is een manier om te anticiperen op wat er komen gaat. Als je je zorgen maakt over de deadline van een project voel je alvast de gevoelens die je zou ervaren als je die deadline zou missen. Je voelt van tevoren al de straf die je kunt krijgen als het allemaal mis loopt. Hiermee hoop je jezelf te beschermen tegen de echte klap.

Wat er eigenlijk gebeurt is dat je je vaak druk maakt om dingen die waarschijnlijk nooit zullen gebeuren. Je kunt bang zijn dat er allerlei dingen mis zullen gaan in de toekomst, maar deze angsten hoeven helemaal nergens op gebaseerd te zijn. Je maakt je dan dus druk voor niets.

1. Wat zou er in het ergste geval mis kunnen gaan?

Zet je negatieve gedachten eens lekker voor je aan het werk. Wanneer je je zorgen maakt over iets in de toekomst, maak dan een lijst van de meest verschrikkelijke dingen die mis kunnen gaan. Wat zijn de verschillende doemscenario’s die je kunt bedenken?

Stel, je wilt overstappen naar een nieuwe opleiding. Je vraagt je echter af of je hier wel goed aan zult doen. Dit zou een lijst van doemscenario’s kunnen zijn:

  • Je ouders en de mensen om je heen zullen erg teleurgesteld zijn dat je je huidige opleiding niet afrondt.
  • De nieuwe opleiding blijkt niets voor jou te zijn en je komt tot de conclusie dat je beter niet had kunnen overstappen.
  • De mensen op je nieuwe opleiding laten je links liggen omdat je later instroomt, je voelt je eenzaam en krijgt heimwee naar je oude opleiding.
  • De nieuwe opleiding blijkt veel te moeilijk waarna je moet besluiten om ook deze opleiding niet af te maken, waardoor je omgeving verder teleurgesteld in je raakt.

Zoals je ziet zijn een aantal van deze punten niet erg waarschijnlijk. Je kunt je zorgen maken over of de mensen op je nieuwe opleiding je aardig zullen vinden. Er wijst echter helemaal niets op dat dat niet zo zou zijn. Dus waarom zou je je hier zorgen over maken?

2. Wat zou je in dat geval kunnen doen?

Pak je lijst met doemscenario’s en anticipeer oplossingen voor deze verschrikkingen. Het is heel makkelijk: als je bang bent dat je ouders teleurgesteld in je zullen zijn, hoe zou je dit kunnen voorkomen?

  • Ik ga praten met de mensen in mijn omgeving en leg duidelijk uit waarom ik graag wil wisselen van opleiding. Ik verplaats mezelf in hun situatie, leg uit dat ik hun begrijp. Ik zorg ervoor dat ze mij begrijpen en mijn keuze toejuichen of op zijn minst respecteren.
  • Ik ga beter uitzoeken of deze opleiding echt voor mij is. Ik ga praten met een paar leerlingen, naar een open dag en me er verder over inlezen. Als zelfs dan nog blijkt dat de opleiding toch niets voor mij is dan kon ik dat moeilijk voorzien en hoef ik me dus ook niet bezwaard te voelen als ik stop.
  • Als ik merk dat ik lastig contact krijg met mijn medestudenten investeer ik extra in relaties. Ik ga veel met mensen praten, vragen stellen en ze hulp aanbieden om zo meer contact te leggen. Desnoods kan ik me aansluiten bij een leerlingenraad o.i.d. om contact te leggen.
  • Ik ga goed uitzoeken of deze opleiding voor mij niet te uitdagend is. Als blijkt dat ik dit aan zou moeten kunnen ga ik echt m’n schouders eronder zetten om mijn diploma te halen. Als het dan nog niet lukt zal mijn omgeving zien dat ik in ieder geval alles heb gegeven, en zullen ze toch trots op me zijn ondanks eventuele studievertraging.

Je hebt een noodplan, en kunt rustig slapen

Wanneer je deze lijst met mogelijke oplossingen voor mogelijke problemen hebt gemaakt voel je je een stuk beter. Je hebt jezelf ingedekt tegen mogelijke problemen. Zorgen in je hoofd zijn irrationeel. Je kunt je druk maken over dingen die er op papier gewoon onwaarschijnlijk uitzien. Door jezelf toe te staan enorm negatief te denken en vervolgens oplossingen te bedenken maak je jezelf vrij van je zorgen.

Je hebt een noodplan ontwikkeld voor alle doemscenario’s die op je pad kunnen komen. Nu kun je rustig gaan slapen met het idee dat je alles onder controle hebt. Vervolgens zul je merken dat waarschijnlijk geen van je doemscenario’s uitkomt, omdat ze in de eerste plaats al erg onwaarschijnlijk waren!

     
  Voornaam:
E-Mail:
 

Jelle Hermus

Oprichter van soChicken. Jelle maakt een geweldig leven graag zo simpel mogelijk. Hij is gepassioneerd over vooruitgang, reizen, technologie en appeltaart.

  1. Sicco Krediet  22-09-2012 om 06:12

    Ik heb al 3 weken hoofdpijn van zorgen (en tablet kijken in bed), het staat echt als spanningshoofdpijn te boek. Ik ga het zo maar eens toepassen als een "draaiboek" om te kunnen anticiperen (<- iets wat Marcella Mescker vaak gebruikte en daarom een jeuk-woord) op wat komen gaat of wat er NIET toe doet.

  2. Rita Maas  24-09-2012 om 10:03

    Klopt, de meeste zorgen zijn overbodig . We piekeren te vaak over '' morgen '' en '' gisteren '' en vergeten ''vandaag '' te [be]leven.

  3. Brechtje Romeijnders  24-09-2012 om 16:40

    Mooie uitspraak van Loesje: 'Zorgen moet je doen, niet maken'
    Nog eentje van Tuimeltekst.nl: 'Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren'

  4. Viveca Chatlein  25-09-2012 om 19:37

    Hartelijk dank Jelle voor dit artikel. Ik heb het uitgeprint en leg het op mijn nachtkastje naast mij om het voor het slapen gaan te lezen. Ik heb weleens last van "piekeren"" dus chapeau en bedankt voor deze pratische tips. Keep up the good work Jelle very inspiring!

  5. natasja  26-09-2013 om 22:46

    Over het algemeen hele nuttige en interessante stukken, maar op dit punt ben ik het niet met je eens. Wat je aandacht geeft groeit en daarom is het mijns inziens juist beter om niet nog meer over je piekeren na te gaan denken (zoals bijv met dit soort lijstjes) en kun je in plaats daarvan beter je aandacht ergens anders op richten. Een mindfulness oefening bijvoorbeeld van Edel Maex.

Reageer op ‘Praktische Gids naar Minder Zorgen’