Artikel opslaan

“We’ll all remember 2020 as an historic year.
And for decades, people will be able to say, remember 2020
Remember when things were really tough.
Who did we rely on?
I think that could impact a whole generation.”

Rutger Bregman

En toen was daar 2020

Het begon prima. Veel sporten, gezonder leven. Ik voelde me top – en ik was daar vast niet uniek in. En ja, er was een virus in China. Maar laten we eerlijk zijn, vanuit hier lijkt het alsof er altijd wel ergens een eng virus rondwaart.

Dat wordt wel gefixt. Toch?

Toch niet.

Dit jaar mochten we getuigen zijn van de meest ingrijpende, drastische en allesomvattende stilstand van onze wereldwijde samenlevingen. Het was een indrukwekkende tijd, ook voor mij.

De start van de coronacrisis in Europa greep me aan. Ik weet nog hoe ik tijdens de eerste lockdown het centrum van Delft wekenlang vermeed, omdat ik er gewoon te verdrietig van werd. Mijn lieve stadje, helemaal uitgestorven. Al die leuke horecazaakjes – helemaal leeg.

Maar goed, alles went. Het leven gaat door. Handenwassen, afstand houden, thuisblijven en toekijken hoe de wereld worstelt met overvolle ziekenhuizen, drastische maatregelen, demonstraties, groeiende polarisatie en malle complottheorieën.

En nu – eind 2020 – lijkt het einde in zicht. De vaccins zijn onderweg en zodra ik aan de beurt ben laat ik me direct vaccineren.

De pandemie maakte een hoop los in ons allemaal. Voor mij was 2020 een jaar van valkuilen, van vallen en opstaan. Leren, groeien en het perspectief opnieuw bijstellen.

Ben je klaar voor een positieve spiraal?

Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. 🎉

In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!

Probeer nu GRATIS

De valkuilen

Och, wat ben ik een hoop gestruikeld in 2020. Een aantal dingen waar ik mee worstelde:

• Ik heb mezelf voor het eerst in mijn leven de overspannenheid in gewerkt, terwijl ik van mezelf vond dat dat soort dingen mij niet horen te overkomen. De naïviteit.
  • Ondanks mijn reguliere standpunt over het volgen van nieuws (niet teveel), raakte ik er meerdere keren aan verslingerd. Met name tijdens de twee coronagolven en de Amerikaanse verkiezingen. Er was geen houden meer aan – ik wilde constant op de hoogte zijn, ondanks alle blokkades die ik heb ingesteld op mijn apparaten. Dit zorgde natuurlijk voor een hoop onrust.
  • De eerste lockdown doorbrak mijn heerlijke work-out ritme in de sportschool. Toen de sportschool weer open ging vond ik het zoveel gedoe (reserveren, poetsen en schoonmaken, kleedkamer gesloten) dat ik het bijltje erbij neergooide voor 2020. Ik ben weer terug op mijn oude kantoor-lifestyle-ritme van nét te weinig sporten. Volgend jaar beter? We zullen zien.
  • Hetzelfde geldt voor ongezond eten. Want zoveel thuiszitten vanwege corona (en een dreumes) zorgde voor bijzonder goede koekverkoop bij de lokale Spar. Maar goed – supporting the locals zullen we maar zeggen.
  • Het leven met een temperamentvolle dreumes die tandjes krijgt heeft natuurlijk ook zijn uitdagingen. Al is het maar de logistiek in coronatijd, want in het begin betekende een snottebel een week niet naar de opvang. Dit vond ik soms uitdagend en lastig, waardoor ik ging kreunen en steunen terwijl ik juist dolgelukkig ben met onze kleine vent.

Maar het is ook ergens wel mooi. Want 2020 heeft me in de praktijk heel duidelijk laten zien wat ik in theorie al wist:

Het leven is niet te controleren

Plannen maken? Dat doe je maar een ander jaar.

Neem onze reisplannen – het is lang geleden dat ik een heel jaar niet verder ben gekomen dan Frankrijk – en zelfs dát beschouw ik nu als een heel eind.

Het liet duidelijk zien hoe weinig controle we daadwerkelijk hebben over ons leven. Het heeft me ook een aantal dingen doen realiseren:

• Het is prima om plannen te maken. Het is minder effectief om je te hechten aan de uitkomsten. Je moet altijd bereid blijven om de plannen te herzien als de realiteit erom vraagt.
  • Buffers en speelruimte zijn ontzettend belangrijk. Ze voorkomen diepe dalen wanneer het leven anders loopt. Gezonde buffers in je weekschema, je financiën en zelfs – wie had dat gedacht – je voorraad toiletpapier.
  • Controle bestaat niet. Er bestaat alleen de illusie van controle. Deze illusie is comfortabel en prima. Maar het is denk ik belangrijk om je elke dag te realiseren dat het slechts een illusie is. Een beetje zoals een film leuk en meeslepend kan zijn, maar je je altijd realiseert dat het niet echt is.
  • Het leven vraagt je niet om toestemming, het doet gewoon. Je kunt jezelf zien als slachtoffer en blijven mokken. Of je kunt de nieuwe realiteit omarmen en het gebruiken als je nieuwe uitgangspunt. Hoe sneller je dat lukt, des te beter het leven aanvoelt.

En weet je – alles is tijdelijk, ook de uitdagingen van 2020. Dat is best een fijne gedachte.

Waar ik dankbaar voor ben

Ik heb geleerd om het leven minder te zien als vanzelfsprekend, en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Of het nu gaat om de relaties van mijn dierbaren (die ik al bijna een jaar niet heb geknuffeld!), mijn vrijheid, onze samenleving, het zorgpersoneel of de razendsnelle ontwikkelingen richting een werkend vaccin – ik ben er stuk voor stuk dankbaar voor.

En hoewel het niet was wat ik had besteld voor 2020, overspannen zijn was leerzaam. Het heeft me veel geleerd over mijn motivaties en mijn rol als vader. Ik heb heel duidelijk en onvrijwillig aan mezelf duidelijk mogen maken wat de juiste volgorde is in het leven. En werk staat niet op nummer 1. Het haalt niet eens de top 3, hoe graag ik ook voor jullie schrijf.

We hebben een hoop geluk gehad dit jaar. Ik voel me dankbaar dat we geen dierbaren zijn verloren aan corona. We zijn vóór corona Billy’s opa verloren. En hoewel dat treurig is, was het fijn dat hij wel nog een normale begrafenis kon krijgen.

Daarnaast is mijn bedrijf niet negatief beïnvloed door de recessie of lock-downs, iets wat absoluut niet vanzelfsprekend is in deze tijd.

Ik voel me ook dankbaar dat we – tussen lockdowns door – tóch nog twee keer naar Frankrijk zijn geweest (één keer voor corona en in de zomer toen het mocht) en een paar binnenlandse tripjes hebben gemaakt.

Verder voel ik me dankbaar voor jullie enthousiasme over het nieuwe Broednest. Het was een hobbelige weg voor me, maar inmiddels zitten we in rustiger vaarwater. Steeds meer lezers melden zich aan om te broeden op een leuker leven, en ik voel me zo trots en dankbaar dat ik voor jullie mag werken.

Ik voel me dankbaar voor mijn lieve Billy en onze allerliefste Jake. Elke dag realiseer ik me hoeveel geluk ik heb met deze twee lieverds in mijn leven. Billy is mijn steun en toeverlaat geweest dit jaar – hij heeft het flink te stellen gehad met me. Hij is de liefste man die ik me kan wensen, en afgelopen december waren we alweer 15 jaar samen!

Het plan voor 2021

Simpel: mijn leven een beetje opschonen van alle neerwaartse invloeden van het afgelopen jaar (beter eten, meer sporten, beetje opruimen, minder afleiding, minder zeuren, etc.).

Er zijn een aantal gebieden waarin ik mezelf verder wil ontwikkelen. Ouderschap is er één van, maar ook schrijven, meditatie en loslaten.

Verder heb ik – na lang wachten – een ligplaats toegewezen gekregen voor een bootje in de gracht. Dus ik ben van plan om een hoop vaartochtjes te maken in de zomer.

Ik wil het Broednest en soChicken verder verbeteren, op talloze kleine manieren. En verder wil ik vooral focussen op leven vanuit liefde en overgave.

Klinkt simpel zat, we zullen zien hoe het gaat.

Hoe dan ook – ik wil je bedanken dat ik voor je mag schrijven op soChicken. Ik hoop dat mijn werk heeft mogen bijdragen aan de kwaliteit van je jaar. Dat mijn artikelen een steun en inspiratiebron mochten zijn in de moeilijke dagen. En ik hoop dat ik je ook in 2021 mag blijven inspireren.

Laten we er een geweldig jaar van maken, wat 2021 ons ook brengt. 💛

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test