De luiwammes met discipline

Ik heb niet bijzonder veel discipline vind ik zelf. Maar wanneer ik dit tegen mensen zeg, dan zeggen ze dat dat valse bescheidenheid is.

Want hoe kan iemand met weinig discipline regelmatig schrijven, gezond eten, voldoende bewegen, eCursussen ontwikkelen, zijn mailbox op orde houden en regelmatig mediteren?

Ik heb erover nagedacht, en ik kwam tot twee conclusies:

  1. Discipline draait om dingen doen die je niet wilt doen. Veel dingen die ik doe doe ik graag – en dus heb ik er geen discipline voor nodig.
  2. Zodra je iets vaak genoeg doet dan vorm je een gewoonte. En gewoontes gaan bijna automatisch. En omdat ze bijna automatisch gaan, heb je er nauwelijks discipline voor nodig.

En dat is precies de plek waar ik me bevind.

Stoppen met dingen die je niet wilt doen

Hier ben ik een ster in. Ik vind het leven te kort om me bezig te houden met dingen die ik niet wil doen.

Oké – ik zit niet met een glimlach de BTW aangifte te doen. En ik ben niet dol op het bed opmaken. Maar zelfs bij dit soort taken doe ik mijn best om het minder vervelend te maken.

  • Ik stroomlijn het BTW aangifte proces zodat het minder vervelend wordt. Ik werk met een checklist en ben er daardoor doorheen voordat ik het door heb.
  • Ik gebruik het opmaken van het bed als een mindfulness oefening. Ik vervang de lakens in vol bewustzijn. Aan het einde ben ik blij met een knisperend schoon bed, én voel ik me lekker kalm en blij.

En voor de rest ben ik ontzettend kritisch over de zaken die ik in mijn leven laat. Als het me niet blij maakt, niet richting mijn doelen helpt of me geen voldoening brengt dan gaat het uit mijn leven (of komt het er niet in).

Mijn standaard antwoord is nee. En alleen als de bezigheid me kan overtuigen van zijn fantastisch-heid dan wordt het misschien ja.

Gewoontes stroomlijnen je leven

Het werkt als met tandplak – denk er maar eens over na. Als je je tanden te lang niet poetst dan krijg je de kriebels en ga je poetsen. De drempel waarop je het niet meer kunt verdragen is voor iedereen anders. En die drempel kun je trainen.

Bijvoorbeeld: als ik te lang niet mediteer krijg ik de kriebels. Dus ga ik mediteren. Ik kan het niet helpen – ik moet dan mediteren.

Die kriebels krijg ik na een paar dagen. En ik werk eraan om ze al na een dag te krijgen. Want ik weet – hoe vaker ik mediteer, des te beter mijn leven wordt.

Gewoontes stroomlijnen je leven. Ze zorgen ervoor dat je niet meer hoeft na te denken en geen weerstand meer voelt. Je doet het gewoon – omdat je het gewend bent.

Het opbouwen van gewoontes is een manier om je wilskracht te investeren. Gedurende een paar weken gebruik je je wilskracht om jezelf in een nieuwe gewoonte te duwen. En zodra de gewoonte eenmaal is ingesleten dan heb je er geen wilskracht meer voor nodig.

Dan komt die wilskracht vrij en kun je het investeren in een nieuwe gewoonte. En dat werkt als een tierelier.

Ik ben een productieve luie poes

Echt waar. Het liefst zou ik elke dag gamen en luieren. Maar dat kan ik niet, omdat ik allerlei leuke dingen te doen heb en omdat ik kriebels krijg als ik bepaalde nuttige dingen niet doe.

Ik kan niet niet schrijven net zoals ik niet naar bed kan zonder mijn tanden te poetsen.

Met andere woorden: ik lijk gedisciplineerder dan ik ben. En het leuke is dat het resultaat exact hetzelfde is. Je bouwt net zo goed aan het leven van je dromen, en je boekt net zo goed resultaten.

Discipline kun je leren

Zo is het. Ik ben het levende bewijs. Een paar jaar geleden kreeg ik eens maandenlang werkelijk niets nuttigs uit mijn handen. Het was doffe ellende – totdat ik de oplossingen vond.

In mijn eCursus ontdek je die oplossingen en ontwikkel je stap voor stap meer discipline op een praktische en leuke manier. Misschien is het ook iets voor jou.

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?