Slechte gewoontes komen ergens vandaan

We hebben allemaal gewoontes die ons minder gelukkig maken. Smartphone verslaving, alcohol, overmatig social media gebruik, zoetigheid, roken, ongezond eten, roddelen, negatief denken, overmatig gamen etc.

We zien ze vaak als geïsoleerde problemen. Maar in werkelijkheid hebben dit soort gewoontes dezelfde oorsprong. Ze ontstaan wanneer we op zoek zijn naar verlichting van pijn.

Pijn die we voelen omdat we ons niet geliefd voelen. Niet door anderen, en niet door onszelf. We voelen ons niet goed genoeg, niet waardevol genoeg. Niet heel.

En dat geeft ons zo’n ongemakkelijk gevoel dat we het moeten verdoven. Met suiker, fantasiewerelden, verdovende middelen, gedachteloos entertainment en stimulerende prikkels.

De weg uit deze ongewenste gewoontes loopt niet via brute wilskracht. Maar via bewustwording en zelfliefde. Klinkt tuttig, is het niet. Let maar op.

1. Maak jezelf bewust

Verander niets – behalve je bewustzijn.

Steeds wanneer je de drang krijgt om een ongewenste gewoonte uit te voeren, maak jezelf dan heel bewust. Ervaar de sensatie in je lichaam, merk op wat je denkt, voel hoe je in actie komt.

Draai die sigaret met volle aandacht. Pak die zak chips heel mindful uit het schap. Open de fles wijn met volledig bewustzijn.

Onze ongewenste gewoontes voelen het lekkerst wanneer we onbewust zijn. Wanneer we onszelf voor de gek houden. Afgeleid met schermen, negatieve gedachten, angsten, neuroses.

Zodra we onszelf bewust maken van wat we onszelf eigenlijk aandoen, wordt de gewoonte veel minder aantrekkelijk.

Wanneer je heel mindful ongezonde voeding eet, zul je merken dat het minder goed smaakt dan wanneer je het onbewust naar binnen stouwt.

Veroordeel niet. Word enkel bewust. Dit is de eerste stap. Ga door met hoe je het normaal aanpakt, maar dan met meer bewustzijn. Je zult merken dat je al snel minder geneigd zult zijn om je slechte gewoontes uit te voeren.

Puur omdat je je bewuster bent van wat je doet, waarom je het doet en hoe vreemd het is dát je het doet.

2. Bedenk wie je wilt zijn

Als je je levensstijl in een paar zinnen zou omschrijven, hoe zou dat er dan uitzien?

Bijvoorbeeld: ”Energiek, gezond, fit en gelukkig. Kalm en liefdevol richting mezelf en anderen. Ik gebruik mijn talenten om bij te dragen aan de levens van anderen.”

Als dit je uitgangspunt is, welke plaats heeft je ongewenste gewoonte in dit leven? Past roken hierbij? Past ongezond eten hierbij? Past uren besteden aan social media bij dit beeld?

Waarschijnlijk niet.

Schrijf op hoe jij jezelf wilt ontwikkelen. En hang dit op een plek waar je het elke dag ziet. Zo blijf je jezelf eraan herinneren dat die ongewenste gewoonte geen ruimte heeft in het leven dat je wilt vormgeven.

3. Richt je op toevoegen

Een gewoonte aanleren is eenvoudiger dan een gewoonte afleren. Gebruik dat gegeven om je ongewenste gewoonte simpelweg uit je leven te drukken.

Je kunt ervoor kiezen om je ongewenste gewoonte te vervangen voor iets wenselijks. Je kunt ook proberen de ‘honger’ naar je ongewenste gedrag weg te nemen met iets constructiefs.

Bijvoorbeeld:

  • Doe je best om elke dag een portie peulvruchten te eten. Hierdoor voel je je lekker verzadigd en stabiliseer je je bloedsuikerspiegel. Hierdoor ben je automatisch minder snel geneigd om zoetigheid te snacken.
  • Kies een gezonde zoete snack. Ik eet ’s avonds vaak een bakje rood fruit uit de diepvries. Lekker zoet en tegelijkertijd ontzettend gezond. En sowieso beter dan een gevulde koek.
  • Begin met dagelijks mediteren. Hiermee verminder je stress en angst. Hierdoor zul je minder nare emoties voelen die je wilt wegdrukken met alcohol, zoetigheid, games of series.
  • Observeer je drang naar ongewenst gedrag. Ga rustig zitten en doe niets. Voel de pijn, ervaar de aandrang en merk hoe bevrijdend het is dat je ook niet kunt handelen. Dit kan lastig zijn, en je zult falen. Maar blijf het proberen. Maar hoe langer je het volhoudt, des te sterker je wordt.
  • Speel meer. Door vaker te spelen krijg je meer het gevoel dat je leeft. Het is een perfecte manier om stress en angst te verminderen en relaties te versterken. Ga naar buiten en beleef plezier, en ontdek hoe je ongewenste drang minder sterk wordt.
  • Vervang de gewoonte door iets anders. Hang je normaal de hele avond voor de tv met je smartphone in je handen? Kies dan gewoon iets nieuws. Maak een wandeling na het eten, werk wat in de tuin, bereid het ontbijt voor morgen voor, lees een boek of doe wat yoga met YouTube.

Slechte gewoontes verdwijnen vaak vanzelf wanneer je werkt om stress en angst te verminderen. Of door jezelf gewoon in een andere situatie te plaatsen.

4. Omzeil je wilskracht

Zet bewust kleine stapjes richting een betere situatie. Je hoeft het roer niet ineens om te gooien. Je kunt ervoor kiezen om in hele kleine stapjes vooruit te komen.

Bijvoorbeeld:

  • In plaats van de hele avond op je smartphone hangen, kun je eerst iets anders doen (zoals wat huishoudelijke taken of een wandeling maken) en daarna nog een uurtje gedachteloos swipen. Dit kun je vervolgens langzaam afbouwen.
  • In plaats van alle zoetigheid opgeven, werk je er eerst aan om geen frisdrank meer te drinken. Daarna om nog maar één zoete traktatie per dag te eten. Waarna je ook deze uit je eetpatroon schrapt.
  • In plaats van direct al je ongewenste gewoontes aan te vallen, werk je heel bewust aan het vergroten van je zelfliefde en zelfvertrouwen. Je vermindert angsten en stress en merkt hoe je drang simpelweg wegsmelt.

Je hebt maar een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag. Veranderen op wilskracht houd je simpelweg niet lang vol. Door je wilskracht te omzeilen kun je resultaten boeken zonder jezelf uit te putten.

Onderhandel, speel met je aandrang, probeer het af te bouwen. Of bereik hetzelfde resultaat via een omweg. Hoe beter je in je vel zit, des te minder zin je hebt in schadelijke gewoontes. En hoe meer schadelijke gewoontes je kunt tackelen, des te beter je in je vel komt.

Het is een opwaartse spiraal. Mijn favoriete soort spiraal.

Begeleiding bij het verbeteren van je leven

Ik heb twee relevante eCursussen ontwikkeld die je kunnen helpen bij het vergroten van discipline en zelfliefde.

Beide cursussen hebben al duizenden lezers vooruit geholpen. Misschien kunnen ze jou ook helpen. En zo niet – dan krijg je je geld terug. :)

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛