X

Ruimte in je hoofd

Stress verminderen – 7 praktische tips

Wil je de stress in je leven verminderen? Het gevoel van stress verminderen lijkt onmogelijk als je hoofd vol zit. Toch is het makkelijker dan je denkt. Deze tips helpen je stress verminderen.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁



Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛

Stress verminderen is niet moeilijk

Als je hoofd vol zit met zorgen, gedachten en ideeën dan lijkt het onmogelijk om te ontspannen. Je voelt je gespannen, er hangt een zwaar gevoel in je buik, je krijgt allerlei rare kwaaltjes en je lijkt het niet van je af te kunnen schudden.

Stress is schadelijk. Niet alleen maakt het je minder gelukkig, het heeft ook een negatieve invloed op talloze processen in je lichaam, waaronder je afweersysteem en je stofwisseling. Daarnaast ligt een burnout altijd op de loer als je de situatie niet verandert.

Stress verminderen is echter niet moeilijk, het vereist alleen een beetje discipline. Pas de onderstaande tips toe en geef je lichaam de ruimte om weer in balans te komen. Voor je het weet ben je weer lekker ontspannen, en kun je de wereld weer aan!

1. Stress verminderen door te bewegen

Als je hoofd vol zit dan is het moeilijk om te ontspannen. Daarom is het beter om juist actie te ondernemen en iets praktisch op te pakken, zoals bewegen.

Als reactie op stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline. Door lekker te gaan bewegen kun je dit hormoon op een praktische manier afbreken. Je zult merken dat zo’n drie kwartier matig tot intensief bewegen je heel veel goed zal doen.

Regelmatig bewegen helpt je met stress omgaan, en helpt stress verminderen. Je maakt je hoofd leeg, er worden gelukkigmakende stofjes aangemaakt in je hersenen en je voelt je direct meer ontspannen.

Vind je het lastig om te gaan bewegen? Maak het jezelf dan lekker makkelijk. Je hoeft niet persé te sporten, je kunt ook het huis lekker soppen (is behoorlijk intensief en rustgevend), sporten op je Wii of een lekkere wandeling maken. Maar sla deze stap niet over. Ga bewegen om stress te verminderen, en blijf regelmatig bewegen om jezelf te beschermen tegen stress.

2. Neem controle over je gedachten

Pak een vel papier en schrijf op welke zaken er op dit moment allemaal spelen in je leven. Waar ben je allemaal mee bezig? Over welke projecten en taken probeer je je aandacht op dit moment te verdelen?

Door even je hoofd leeg te schrijven krijg je overzicht. En dit overzicht geeft je controle. En dat helpt stress verminderen.

In je hoofd worden taken en gedachten gekoppeld aan emoties. Hierdoor worden ze meestal uit proportie getrokken. Taken die totaal niet belangrijk zijn houden je de hele dag bezig terwijl de echt belangrijke dingen blijven liggen.

Schrijf je hoofd leeg, en ervaar hoe makkelijk het wordt om prioriteiten te stellen. Stress wordt veelal veroorzaakt door een gebrek aan prioriteiten!

3. Doe iets makkelijks

Stress komt vaker voor bij mensen die creatief en ondernemend zijn. Je wilt van alles doen, en hierdoor raak je overbelast.

Als ondernemend persoon vind je het moeilijk om echt te ontspannen. Het voelt nutteloos om dagenlang niets te doen om te herstellen. Geef jezelf liever de bevrediging van het afronden van wat nuttige taken.

Wil je stress verminderen? Maak het jezelf dan niet te moeilijk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je maar één belangrijke taak afrondt vandaag, en dan vrij hebt. Of doe iets in het huishouden of de tuin. Gun jezelf het gevoel dat je iets hebt bereikt, dat je je dag nuttig hebt besteed, en geef jezelf duidelijke grenzen.

4. Vul vitaminetekorten aan

Een gestrest lichaam verbruikt vitaminen en mineralen in een verhoogd tempo. Daarom is het belangrijk om extra oplettend te zijn op vitaminetekorten.

Het kan slim zijn om extra te letten op je inname van o.a. vitamine c, magnesium, calcium en vitamine B. Door je voeding aan te vullen met verse groenten, ongebrande noten, zaden en volkoren producten kun je je lichaam blijven voorzien van deze belangrijke voedingsstoffen zodat je lichaamsprocessen ook onder stress goed blijven functioneren.

5. Vermijd suiker en eet gezond

Als je gestrest bent is je lichaam uit balans. Doordat je hormonen uit balans zijn kun je extra trek krijgen in zoetigheid en ongezonde snacks. Probeer deze verleiding te weerstaan als je snel uit deze situatie wilt komen en stress wilt verminderen.

Voed je lichaam met een evenwichtig en gezond eetpatroon en probeer suiker te vermijden. Dat betekent dat je beter kunt afzien van snoep, wit brood, alcohol en frisdranken. Daarnaast is ook caffeine in tijden van stress een hele slechte keus, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

6. Mediteer en let op je ademhaling

Gebruik meditatie als medicatie. Wanneer je een beetje tot rust bent gekomen dan kan meditatie je verder helpen bij het stress verminderen.

Meditatie begint bij de ademhaling. Word je bewust van je ademhaling, en voel hoe je in tijden van stress hoog en oppervlakkig ademhaalt. Als je het gevoel van stress wilt verminderen, haal dan rustig en diep adem via je buik.

Vervolgens kun je in een rustige omgeving gaan zitten of liggen, en je tien minuten lang proberen te focussen op je ademhaling. Dat is in het begin lastig, maar het wordt iedere keer makkelijker.

Door te mediteren verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van stresshormonen, verlaagt je bloeddruk en wordt je geest helderder.

7. Stress verminderen met kalmerende kruiden

Kun je nog wat extra ondersteuning gebruiken in tijden van stress? Dan kan moeder natuur je een handje helpen. Maak gebruik van kalmerende kruiden die je helpen tot rust te komen en de aanmaak van stresshormonen kunnen beperken.

Je kunt bijvoorbeeld kamillethee drinken, asperge eten, kruidenthee drinken of sint-jans kruid thee drinken.

Daarnaast zijn er ook verschillende homeopathische middelen te krijgen die je op een praktische en natuurlijke manier helpen kalmeren door middel van kruidenextracten. Een voorbeeld hiervan zijn producten op basis van valeriaan.

Meer tips om stress te verminderen

Gooi de overbodige zooi uit je leven, en ervaar meer rust en kalmte. Je krijgt het voor elkaar met mijn online cursus Minder meuk, meer leuk. Lees meer over deze cursus…

Door Jelle Hermus

Oprichter van soChicken. Jelle maakt een leuker leven graag zo simpel mogelijk. Hij is gepassioneerd over vooruitgang, duurzaamheid, reizen, technologie en broccoli.

Neem jij hem ook mee op vakantie?

Steeds leuker is al door meer dan 30.000 lieve mensen omarmd als hun lijfboek voor 2018. Ontdek de korte route naar een leuker leven en maak je leven stap voor stap steeds leuker met steeds minder moeite.

Lees meer en bestel direct

Gratis verzonden
Voor 23:59 besteld, morgen in huis!

Ben ik te gestrest voor
Omgaan met stress - 4 strategische tips die stress helpen verminderen

Spoel je stress weg: 4 tips
Ik kan niet kiezen
Keuzestress verminderen - 5 tips

soChicken gebruikt anonieme cookies.