navigation
search

Assertiviteit en Omgaan met Kritiek

Omgaan met kritiek is voor veel mensen niet eenvoudig. Hoe kun je kritiek assertief in ontvangst nemen zonder jezelf onnodig te verontschuldigen of loze beloften te maken?

Kritiek gebruiken om vooruit te komen

Kritiek krijgen op je werk, je uiterlijk of een ander aspect van je persoonlijkheid is niet altijd even leuk. Veel mensen zijn er zelfs bang voor, en kunnen er dan ook moeilijk mee omgaan. Dat is ook logisch, niemand vindt het fijn om te horen dat hij iets niet goed doet.

Toch is kritiek, mits terecht, een hele waardevolle vorm van feedback. Het helpt je te begrijpen hoe jij functioneert in de maatschappij, en hoe andere mensen jou waarderen. Het kan je helpen je leven mooier te maken, omdat het vaak handvatten geeft voor persoonlijke groei.

Kritiek leren herkennen

Het ontvangen van kritiek gebeurt soms overduidelijk (zoals tijdens een functioneringsgesprek), maar soms ook op een minder herkenbare manier (zoals in dagelijkse opmerkingen: “Zij maakt er altijd een zooitje van”).

Voordat je kunt reageren op de kritiek die je ontvangt is het van belang dat je het weet op te speuren. Zie je de kritiek niet voor wat het is, dan loop je de kans dat je onbewust ‘instemt’ met onterechte feedback. Hierdoor laat je makkelijk over jezelf heen lopen, en zul je het op termijn steeds moeilijker vinden om voor jezelf op te komen.

Wanneer iemand iets over jou zegt dat niet aansluit bij de realiteit, of jou op één of andere manier kwetst, is het tijd om in actie te komen. Ontvang de negatieve feedback op kalme wijze en reageer assertief.

Leren omgaan met kritiek

Wanneer iemand je kritiek geeft, of het nu je partner is of je baas, is het belangrijk dat je niet direct op hol slaat. Probeer assertief en respectvol te reageren, in plaats van agressief of juist overdreven terughoudend.

Hieronder vind je een eenvoudig stappenplan dat je helpt assertief om te gaan met kritiek:

1. Neem de kritiek in ontvangst

Neem eerst de tijd om te luisteren voordat je reageert. Zorg dat je de kritiek begrijpt, dat je precies weet wat de ander bedoelt en waar die persoon niet tevreden over is. Heb je te maken met onterechte kritiek? Vraag dan om opheldering, vraag om bewijs. Geef anderen niet de kans om zomaar botte kritiek te verspreiden, maar dwing die persoon om specifiek te worden.

“Je bent de laatste tijd erg afwezig en ik vind je resultaten erg tegenvallen.”
“Daar ben ik het niet mee eens. Waar baseer je dat op? Ik vind juist dat ik erg veel voor elkaar heb gekregen deze week.”

2. Leg jouw beweegredenen uit

Reageer pas als je begrijpt waar de kritiek precies over gaat. Leg jouw kant van het verhaal uit zonder jezelf onnodig te verontschuldigen.

“… Tijdens de twee vergaderingen die je noemt zat ik inderdaad niet zo lekker in mijn vel vanwege problemen thuis.”

3. Is de kritiek terecht? Zoek naar een oplossing

Is de kritiek die je ontvangen hebt terecht, en is het nodig dat er iets gebeurt om het recht te zetten? Neem dan je verantwoordelijkheid en zoek naar een oplossing.

“… Ik zal beter mijn best doen om privézaken gescheiden te houden van mijn werk.”

4. Bedank de ander voor zijn of haar eerlijkheid

Heeft de ander je gewezen op een terecht gebrek? Bedank de ander dan voor deze kritiek. Het is fijn om te weten dat mensen eerlijk tegen je zijn, je vertellen waar je aan toe bent. Deze feedback helpt jou om vooruit te komen in het leven.

Kritiek is niet eng of vervelend

Feedback is feedback, of het nu positief is of negatief. Of je het er nu mee eens bent of juist niet. Probeer de emotionele lading los te laten en kalm te blijven. Wanneer je kritiek ontvangt spring je niet meteen in de verdediging. Je wordt ook niet agressief en je maakt geen onnodige verontschuldigingen of beloften.

Blijf bij jezelf en vraag om duidelijkheid. Leg jouw kant van het verhaal uit en kom eventueel tot een oplossing. Wanneer kritiek niet terecht is, laat het dan van je af glijden. Wanneer kritiek wel terecht is, doe er dan iets mee.

Kritiek van andere mensen is waardevol. Leer het waarderen. Het helpt je vooruit te komen in je leven, om te groeien als mens en als professional. Verwelkom het dus, en laat je er niet door van je stuk brengen.

Meer tips voor zelfvertrouwen en meer assertiviteit?

Wil je werken aan je zelfvertrouwen en assertiever in het leven staan? Maak dan kennis met deze eCursus en leer hoe je meer zelfvertrouwen ontwikkelt in 12 weken. Bekijk deze eCursus…

Bekijk ook het onderstaande boek waarin je leert hoe je op een respectvolle manier opkomt voor jezelf.

Nóg meer tips!

Jelle Hermus

Jelle Hermus

Oprichter van soChicken. Jelle maakt een geweldig leven graag zo simpel mogelijk. Hij is gepassioneerd over vooruitgang, duurzaamheid, reizen, technologie en veggies.

Zo wordt succesvol leven een eitje.

Klopt, de woordspeling is flauw. Maar het is wel waar. Lees ons gratis eBoek met tips voor een leuker leven.


Reacties

Laat een reactie achter

Adverteren op soChicken
Disclaimer
Privacy
Cookies (+ recept)
Contact en service
© 2004-2014, soChicken®. Alle rechten voorbehouden.
soChicken is onderdeel van soChicken Studios.
Internationaal broeden