We zijn onwijs blij en dankbaar 🙏🏼
Onze eerste aflevering werd in twee dagen tijd meer dan 4.500 keer beluisterd. De show kwam bovendien binnen in de toplijsten op nummer 7 en nummer 25 in Apple Podcasts en Spotify. 🥳
Bedankt voor het luisteren en jullie behulpzame feedback! 💛
Positief omgaan met kritiek
Hoe kun je positief omgaan met kritiek? In deze aflevering bespreken we onze ervaringen en delen we tips en inzichten.
Sarra geeft toe dat ze heel slecht kan omgaan met kritiek, dus ik spring haar bij met tips, inzichten en ongevraagd advies.
Ik bespreek de verschillende vormen van kritiek én deel een 5-stappenplan om kritiek op een positieve manier in ontvangst te nemen.
Want hoe voorkom je dat je direct in de verdediging of aanval schiet? En welke stappen kun je zetten om kritiek te gebruiken om te groeien en je leven leuker te maken?
We bespreken het allemaal – plus gezellige kerstigheid natuurlijk. 🎄
Bekijk de video van deze aflevering
Bekijk hieronder de video van deze aflevering over omgaan met kritiek. Vind je deze video leuk? Abonneer je dan gezellig op mijn YouTube kanaal.
Kun je de video niet bekijken? Bekijk de aflevering over omgaan met kritiek op YouTube.
De 4 categorieën van kritiek
Kritiek kan in verschillende categorieën vallen. Dit zijn de categorieën die we bespreken in de show:
- Kritiek die niet waar is. Kijk eerlijk naar binnen en vraag jezelf af of de kritiek waar is. Is het echt niet waar? Dan kun je bedanken voor de feedback en het naast je neerleggen.
- Kritiek die waar is. Dit is feedback waar je echt iets mee kunt. Zet je ego aan de kant en onderzoek hoe je kunt bijsturen.
- Kritiek die niet over jou gaat. Soms merk je dat er kritiek jouw kant op komt die meer gaat over waar de ander mee worstelt. Probeer gewoon te luisteren zodat de ander zich gehoord voelt.
- Kritiek die irrelevant is. Je ontvangt kritiek op een gebied waar het voor jou niet uitmaakt. Ik ben bijvoorbeeld geen geweldige kok, maar kritiek op die vaardigheid is irrelevant voor mij omdat ik dat ook niet probeer te zijn. Dit kun je rustig naast je neerleggen.
Positief omgaan met kritiek
Dit zijn de tips die we in de show behandelen. Uiteraard gaan we er daar dieper op in en bespreken we voorbeelden en aanvullende inzichten.
- Schiet niet in de verdediging. Blijf rustig en zet even je ego opzij. Dit is het meest belangrijk.
- Laat weten dat je begrijpt wat de kritiek is en dat de boodschap goed is ontvangen. “Je vindt dat ik die taak niet goed heb opgepakt.”
- Stel vragen zodat je zeker weet dat je de ander goed begrijpt. “Welk onderdeel heb ik volgens jou niet goed gedaan?”.
- Bedank de ander voor de input. Het is niet makkelijk om kritiek te krijgen, maar soms is het ook best spannend om kritiek te geven. Feedback is in potentie een waardevolle bijdrage een je persoonlijke groei. Door de ander te bedanken laat je ook blijken dat je er volwassen mee kunt omgaan.
- Bepaal in welke categorie de kritiek valt en handel ernaar.
Het is in de basis heel simpel:
- Durf eerlijk naar jezelf te zijn
- Blijf rustig en schiet niet in de verdediging
- Bij terechte kritiek kun je werken aan verandering.
- Bij onterechte kritiek kun je je grenzen aangeven en/of het gewoon erbij laten (bedankt voor je input).
Cursus die we bespreken
In de show praat ik over mijn online cursus Liefdevol omgaan met moeilijke mensen.
Deze cursus kan je helpen wanneer je worstelt met één of meerdere mensen in je leven. Mensen die je veel energie kosten of die altijd erg negatief zijn.
Gebruik de tips en handvatten om meer compassie, geduld en perspectief te ontwikkelen in de omgang met deze mensen.
Heb je feedback?
Heb je vragen aan ons of wil je je feedback delen? Plaats hieronder dan een reactie, stuur ons een berichtje via mijn instagram of laat hier een berichtje achter.
Bedankt voor het luisteren!
Vind je Steeds leuker de podcast leuk? Volg ons dan in je favoriete podcast app en geef de show een positieve rating! 💛