Moeilijk om te verwerken

Veel mensen vinden het niet makkelijk om kritiek te ontvangen. Ze zien het als een aanval op hun persoon, op wie ze zijn. Ze krijgen het idee dat de andere persoon hun wil kwetsen en schieten daardoor in de verdediging.

In werkelijkheid draait de meeste kritiek niet om wie jij bent maar om wat jij doet. En dit zijn twee heel verschillende dingen. In de meeste gevallen zal iemand je kritiek geven om je te helpen. Of je deze ‘hulp’ ook wilt accepteren is vervolgens aan jou.

Hoe omgaan met kritiek op het werk?

Stel, een meerdere zoals je manager komt naar je toe en geeft je kritiek. Hij of zij is niet tevreden over iets dat jij deze week hebt afgeleverd. Hoe ga je hier mee om?

1. Schiet niet direct in de verdediging

Zie de kritiek niet als een aanval op jouw persoon. Het draait om je gedrag, en dit kun je aanpassen. Schiet dus nooit direct in de verdediging maar hoor de kritiek aan.

2. Laat merken dat jullie elkaar begrijpen

Je hoeft het niet met je manager eens te zijn om de kritiek te begrijpen. Laat merken dat je begrijpt wat de kritiek is en dat je de boodschap in goede orde hebt ontvangen.

3. Vraag om duidelijkheid

Is de ander vaag over bepaalde aspecten van jouw werkzaamheden? Vraag dan verduidelijking. Voordat jij iets met de kritiek kunt doen moet je precies weten waar het over gaat. Check dus of de boodschap zoals jij hem hebt ontvangen klopt door het te herhalen: “Dus als ik het goed begrijp ben jij niet tevreden over…”.

4. Bedank de persoon voor zijn input

Soms is het zelfs voor je manager niet makkelijk om naar je toe te stappen en kritiek te geven. Je kunt de persoon bedanken voor zijn input, zelfs als je helemaal niets met de kritiek zult doen.

5. Waar ben je het wel en niet mee eens?

Als je kritiek ontvangt wil dat niet meteen zeggen dat het ook terecht is. Kijk met welke punten je het eens bent en praat hierover met de persoon.

6. Maak afspraken

Maak vervolgens duidelijke afspraken over jouw werkzaamheden. Hoe gaan jullie er samen voor zorgen dat dit kritiekpunt niet opnieuw naar boven komt? Stel samen concrete punten op die ‘getoetst’ kunnen worden. Wellicht kun jij de komende weken je werk dubbel nakijken, of het laten checken door een collega.

7. Spreek een evaluatiemoment af

Wanneer nemen jullie samen de tijd om terug te kijken en te checken of het kritiekpunt inderdaad verdwenen is? Spreek een concrete datum en tijd af, en schrijf het in je agenda. Zo worden jullie beiden herinnerd aan het feit dat er iets moet veranderen. Als het gaat om een relatief klein kritiekpunt is deze stap natuurlijk niet nodig.

De gouden regel

Goed incasseren draait om mentaal veranderen. Probeer steeds tegen jezelf te zeggen dat de kritiek niet is bedoeld om jou te kwetsen. Mensen geven je kritiek om jou en/of de organisatie vooruit te helpen. Je kunt het zien als een ‘vervelende’ vorm van advies, maar goede kritiek is net zo waardevol.

Onterechte kritiek

Komt er iemand naar je toe met, in jouw ogen, totaal onterechte kritiek op je werk? Ga er dan niet te ver in mee. Doorloop stap 1 t/m 4 en hou het daarbij. Een simpele: “Bedankt, ik zal er voortaan op letten.” kan wonderen doen!

Meer tips voor zelfvertrouwen en meer assertiviteit?

Wil je werken aan je zelfvertrouwen en assertiever in het leven staan? Precies, je bent lang genoeg onzeker geweest. Het is tijd om aan jezelf te denken. Om eindelijk helemaal jezelf te kunnen zijn en je onzekerheden los te laten. Om in jezelf te investeren en een lichter en leuker leven op te bouwen.

Bekijk mijn online cursus voor meer zelfvertrouwen..

 

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! ๐Ÿ˜

Doe je ook mee?