Moeilijk om te verwerken
Veel mensen vinden het niet makkelijk om kritiek te ontvangen. Ze zien het als een aanval op hun persoon, op wie ze zijn. Ze krijgen het idee dat de andere persoon hun wil kwetsen en schieten daardoor in de verdediging.
In werkelijkheid draait de meeste kritiek niet om wie jij bent maar om wat jij doet. En dit zijn twee heel verschillende dingen. In de meeste gevallen zal iemand je kritiek geven om je te helpen. Of je deze ‘hulp’ ook wilt accepteren is vervolgens aan jou.
Hoe omgaan met kritiek op het werk?
Stel, een meerdere zoals je manager komt naar je toe en geeft je kritiek. Hij of zij is niet tevreden over iets dat jij deze week hebt afgeleverd. Hoe ga je hier mee om?
1. Schiet niet direct in de verdediging
Zie de kritiek niet als een aanval op jouw persoon. Het draait om je gedrag, en dit kun je aanpassen. Schiet dus nooit direct in de verdediging maar hoor de kritiek aan.
2. Laat merken dat jullie elkaar begrijpen
Je hoeft het niet met je manager eens te zijn om de kritiek te begrijpen. Laat merken dat je begrijpt wat de kritiek is en dat je de boodschap in goede orde hebt ontvangen.
3. Vraag om duidelijkheid
Is de ander vaag over bepaalde aspecten van jouw werkzaamheden? Vraag dan verduidelijking. Voordat jij iets met de kritiek kunt doen moet je precies weten waar het over gaat. Check dus of de boodschap zoals jij hem hebt ontvangen klopt door het te herhalen: “Dus als ik het goed begrijp ben jij niet tevreden over…”.
4. Bedank de persoon voor zijn input
Soms is het zelfs voor je manager niet makkelijk om naar je toe te stappen en kritiek te geven. Je kunt de persoon bedanken voor zijn input, zelfs als je helemaal niets met de kritiek zult doen.
5. Waar ben je het wel en niet mee eens?
Als je kritiek ontvangt wil dat niet meteen zeggen dat het ook terecht is. Kijk met welke punten je het eens bent en praat hierover met de persoon.
6. Maak afspraken
Maak vervolgens duidelijke afspraken over jouw werkzaamheden. Hoe gaan jullie er samen voor zorgen dat dit kritiekpunt niet opnieuw naar boven komt? Stel samen concrete punten op die ‘getoetst’ kunnen worden. Wellicht kun jij de komende weken je werk dubbel nakijken, of het laten checken door een collega.
7. Spreek een evaluatiemoment af
Wanneer nemen jullie samen de tijd om terug te kijken en te checken of het kritiekpunt inderdaad verdwenen is? Spreek een concrete datum en tijd af, en schrijf het in je agenda. Zo worden jullie beiden herinnerd aan het feit dat er iets moet veranderen. Als het gaat om een relatief klein kritiekpunt is deze stap natuurlijk niet nodig.
De gouden regel
Goed incasseren draait om mentaal veranderen. Probeer steeds tegen jezelf te zeggen dat de kritiek niet is bedoeld om jou te kwetsen. Mensen geven je kritiek om jou en/of de organisatie vooruit te helpen. Je kunt het zien als een ‘vervelende’ vorm van advies, maar goede kritiek is net zo waardevol.
Onterechte kritiek
Komt er iemand naar je toe met, in jouw ogen, totaal onterechte kritiek op je werk? Ga er dan niet te ver in mee. Doorloop stap 1 t/m 4 en hou het daarbij. Een simpele: “Bedankt, ik zal er voortaan op letten.” kan wonderen doen!
Meer tips voor zelfvertrouwen en meer assertiviteit?
Wil je werken aan je zelfvertrouwen en assertiever in het leven staan? Precies, je bent lang genoeg onzeker geweest. Het is tijd om aan jezelf te denken. Om eindelijk helemaal jezelf te kunnen zijn en je onzekerheden los te laten. Om in jezelf te investeren en een lichter en leuker leven op te bouwen.
Bekijk mijn online cursus voor meer zelfvertrouwen..
Vergroot je werkplezier
We besteden een behoorlijk deel van ons leven op ons werk. Hoe gelukkiger we ons voelen op ons werk, des te fijner ons leven in het algemeen aanvoelt.
In deze Bundel (compacte cursus) werken we aan de belangrijkste pijlers van plezier op je werk. In kleine stappen, met snel resultaat.
We onderzoeken de obstakels waar je tegenaan loopt en bekijken wat jij zelf kunt doen om meer werkgeluk te ontwikkelen.
Deze cursus ontving een gemiddelde waardering van 9,1 door duizenden deelnemers.
Reacties
Misschien een 8e punt: maak jezelf de instelling ‘falen is feedback’ eigen en haal uit elke tegenslag het beste. Zie voor meer op http://hersenspinselsenbuikverzinsels.blogspot.com/2006/11/stelling-2-falen-bestaat-niet.html
Ik stam uit een periode dat mensen nog gewoon normaal deden tegen elkaar en je nog gewoon als mens werd behandeld door je "meerdere ".
Kritiek leveren is een tool voor de hedendaagse manager die daarmee z’n eigen onkunde overschaduwd .Het gaat maar om één ding bij kritiek , Jij doet wat ik zeg anders ben je je baan kwijt. Er zijn vele wegen die naar Rome gaan en er is altijd wel wat te zaniken. Daar maakt de hedendaagse manager selectief gebruik van.Voornamelijk tegen mensen waar die op natuurlijke wijze niet boven staat.Ze moeten eens leren om op een normale manier met mensen om te gaan. Dat scheelt een hoop stres ,ziekteverzuim en ontevreden personeel.
@Amuserie: uiteraard ;)
Bedankt, het is aangepast.
Euhh … ik neem aan dat in dit zinnetje het woordje NIET ontbreekt : Goed incasseren draait om mentaal veranderen. Probeer steeds tegen jezelf te zeggen dat de kritiek is bedoeld om jou te kwetsen.
@ Erik, ik ben het niet geheel met je eens. Er zijn ook (genoeg) managers die zich echt niet een meerdere voelen. Daarbij komt dat ik vind dat er altijd 2 partijen aandeel hebben bij het voordoen van bepaalde situaties.
@ Erik:
Ik krijg bij het lezen van jouw reactie sterk het vermoeden dat jijzelf of iemand in je omgeving een hele nare manipulatieve manager heeft.
@Jelle:
Wat te doen in het geval van een hele nare manipulatieve (of zeer dominante) manager?
Kritiek ontvangen van een meerdere of collega vind ik niet vervelend omdat ik denk dat een ander me wil kwetsen. Ik weet dat het gaat om een werkinstuctie en daar ben ik blij mee om herhaling van de zelfde fout te voorkomen. Maar ik baal altijd ontzettend dat ik een fout heb gemaakt. Dat ik niet wist wat ik wel had moeten weten of omdat ik slordig heb gewerkt.
Iemand nog tips om daar mee om te leren gaan?
Ik vind kritiek ontvangen erg moeilijk heb dan ook een heel laag zelfbeeld, ik kan dan thuis komen van mijn werk (waar ik die kritiek gekregen heb) en er me echt klote bij voelen. maar kan hier alleen maar van leren ik hoor vaak kritiek meestal over dezelfde onderwerpen over werk. ben er ook wat faalangstig van geworden.
Ik ben een gedreven jonge harde (flex)werker, heb nu drie banen van een half 2 en een jaar gehad. Ik doe het werk van 2 man en ben niet bepaald een netwerker koffieslurper oid. Als ik kritiek krijg word ik kwaad en kan ik de ander wel wurgen. Collega’s managers, maar ook familie enz. Ik voel me niet begrepen en weet niet wat ik verkeerd doe ook al werk ik het werk van 2 ร 3 man weg. Bij geen verlenging van mijn contract, ontplof ik helemaal en scheld ik iedereen de huid vol. Wat kan ik hier aandoen.
Hoi Jelle,
Mooi stuk, mag ik de tips van je lenen voor een artikel? Uiteraard met bron vermelding en link naar dit stuk.
groetjes,
Annerieke