Nadenken over je leven

In het leven van dag tot dag kun je makkelijk het overzicht kwijtraken. Je maakt dingen mee, hakt knopen door, leert mensen kennen en bereikt je doelen. Maar hoe vaak neem je eigenlijk de tijd om een stapje terug te doen, en je leven eens van een afstandje te bekijken?

Zoals bij zoveel dingen, kun je je eigen leven alleen op een heldere manier bekijken vanaf een afstandje. Je overstijgt even de rompslomp van alledag, en verlegt je aandacht naar de langetermijn.

Dus even niet “Wat eten we vanavond?”, maar “Ben ik tevreden over mijn gezondheid?”. Door je leven regelmatig op de grote lijnen te evalueren, kun je het veel beter kneden naar jouw wensen.

Je leven leiden zoals je dat zelf wilt

Een land regeren doe je niet door je bezig te houden met de details. Je richt je op de lange termijn, en laat de details aan anderen over. Op de momenten dat je je leven evalueert ben je eigenlijk je leven aan het ‘regeren’. Je kruipt in de rol van bestuurder van jouw leven, en bekijkt of je tevreden bent met de koers die je vaart.

Door dit overzicht kun je betere keuzes maken. Je kunt zien welke gebieden in je leven lekker lopen, welke er minder lopen en wat je hieraan kunt doen. Je kunt een strategie uitstippelen, en die vervolgens vertalen naar praktische stappen die je in het dagelijkse leven uitvoert.

Door je leven op deze manier te ‘sturen’ kun je het meer kneden naar jouw wensen. Je zult zien dat je in staat bent om vervelende dingen uit je leven te verdrijven, en fijne dingen in je leven te halen. Door de onderstaande oefening uit te voeren krijg je simpelweg meer grip op je eigen leven.

Simpele oefening om je leven te evalueren

De onderstaande oefening kun je eenvoudig uitvoeren op een vel papier. Zoek even een rustige plek op, zonder je af, neem tijd voor jezelf en begin met de oefening.

  1. Maak de balans op per levensgebied. Schrijf de onderstaande levensgebieden op het vel papier, en schrijf erachter of je tevreden of ontevreden bent met je huidige situatie. Doe dit voor de volgende levensgebieden:
    • Vriendschappen
    • Familiebanden
    • Liefdesrelatie
    • Kinderen
    • Financiën
    • Carrière
    • Huis
    • Gezondheid
    • Spiritualiteit
    • Zelfvertrouwen
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Innerlijke rust
    • Uitstraling
    • Sociale vaardigheden
    • Geluk
  2. Schrijf bij de levensgebieden waarover je minder tevreden bent op waar dat door komt. Waarom ben je niet tevreden? Wat zijn de oorzaken?
  3. Schrijf onder de reden waarom je niet tevreden bent, waar je graag zou willen staan in dit levensgebied. Hoe zou de ideale situatie eruit zien? Wat moet er veranderen om wél tevreden te kunnen zijn over dit levensgebied?
  4. Bedenk nu voor ieder levensgebied waar je minder tevreden over bent drie manieren om dichter bij de ideale situatie te komen die je omschreven hebt. Welke stappen kun je zetten om de huidige situatie om te zetten naar de gewenste situatie?
  5. Je weet nu welke levensgebieden goed lopen en welke minder. Je hebt omschreven wat hier de reden van is, waar je in de toekomst naartoe wilt en hoe je dit zou kunnen bereiken. Ga nu op je gevoel af, en vraag jezelf af welke verandering je het meest gelukkig zou maken. Welk levensgebied zou je het liefst verbeteren? Markeer dit gebied.
  6. Maak een klein stappenplan waarmee je binnen een week dichter bij de ideale situatie voor dit levensgebied kan zijn. Maak het jezelf niet te moeilijk, kies voor kleine stappen.
  7. Je bent nu klaar met je evaluatie. Begin direct aan de eerste stap op je stappenplan, en werk hem de komende week af zodat je een stapje dichter bij een mooier leven bent. Herhaal de oefening binnen een maand opnieuw.

Herhaal de oefening wanneer dat nodig is

De bovenstaande oefening is simpel, maar gaat toch diep. Je wordt even aan het denken gezet, en je hebt uiteindelijk verschillende praktische handvatten die je kunnen helpen je leven mooier te maken.

Je hebt even op bestuurlijk niveau nagedacht over je leven. Hieruit is een strategie en een stappenplan ontstaan waar je in de dagelijkse rompslomp mee kunt werken. Op deze manier hoef je niet dagelijks na te denken over je leven, maar alleen de stappen te volgen die je voor jezelf bedacht hebt.

Met deze oefening kun je je leven in eigen hand nemen. Onthoud dat jouw geluk jouw verantwoordelijkheid is. Neem dus je verantwoordelijkheid en voer de oefening uit voor meer grip op je leven!

Meer oefeningen voor een mooier leven?

Wil je meer praktische tips en leuke oefeningen die je helpen je leven in eigen hand te nemen? Lees dan het onderstaande boek en laat je inspireren. Deze psycho survivalgids is grappig geschreven en staat boordevol tips die je helpen je geluk in eigen hand te nemen!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛