Een leven zonder smartphone verslaving

Afkicken van je smartphone verslaving maakt je leven beter – echt waar. En geen zorgen, we gaan geen hevige ontwenningsverschijnselen ervaren. Hooguit het vreemde en vrolijke gevoel van: wauw, ik heb ineens zoveel tijd over – wat zal ik eens gaan doen?

Er zijn twee aspecten aan je telefoon verslaving waar we aan gaan werken:

  1. De verslavende dingen die je smartphone doet.
  2. Het junkie gedrag dat jij vertoont.

We gaan er in de eerste plaats voor zorgen dat je telefoon simpelweg minder verslavend wordt. Een beetje alsof je décafe bijmengt bij het koffiezetten of alsof je overstapt op ‘light’ bier. Het is nog steeds een beetje verslavend – maar niet zoals een driedubbele espresso of een tripel speciaalbiertje. Mooi spul.

Daarnaast gaan we werken aan jouw afgeleide brein. Want je kunt die smartphone wel de schuld geven – maar jij bent degene die hem steeds oppakt. Terwijl je ook de keuze hebt om dat niet te doen. We gaan uitzoeken hoe je hier beter in kunt worden.

Heb je zin om je leven terug te claimen? Laten we beginnen.

1. Gebruik je smartphone als gereedschap

Weet je wat het is – vrijwel niemand is verslaafd aan Google Maps, de calculator, de camera app of de notities app.

Waarom niet? Omdat deze apps gewoon gereedschappen zijn. Het zijn middelen om een doel te bereiken. Als je niets hoeft te berekenen dan hang je niet rond in de calculator app. En als je niets hoeft op te schrijven hoef je ook geen notities te maken.

Toch zijn deze apps super handig op het moment dat je ze wél nodig hebt. Sterker nog – dit zijn de momenten waarop je smartphone je leven écht beter maakt.

Hoe laat gaat de trein? Moet ik een regenjas meenemen? Hoeveel is 4% over dit bedrag? Staan er files? Hoe lang is dat rijden? Hoe lang moet lasagne in de oven? Hoeveel gram is 1 cup?

Handige dingen waar je smartphone je mee kan helpen. Je smartphone is de supercomputer van tien jaar geleden. En je kunt je leven er op talloze manieren mee verrijken.

Dit zijn de productieve en verrijkende manieren waarop ik mijn smartphone gebruik:

  • Ik gebruik de meditatie app Insight Timer om beter te mediteren.
  • Ik luister muziek via Spotify.
  • Ik luister podcasts.
  • Ik luister audioboeken.
  • Ik maak notities zodat ik dingen niet vergeet.
  • Ik schrijf in mijn dagboek.
  • Ik krijg notificaties als de server offline ligt.
  • Ik maak en bekijk foto’s.
  • Ik navigeer.
  • Ik zoeken dingen op via Google.
  • Ik boek bioscooptickets en andere tickets.
  • Ik bankier.
  • Ik lees stukjes van eBoeken als ik mijn eReader niet bij me heb.
  • Ik meld bezoekers aan voor parkeren in de wijk.
  • Ik bestuur mijn lichten in huis.
  • Ik houd mijn agenda bij.
  • Ik check de temperatuur buiten.
  • Ik reken via de calculator.
  • Ik gebruik de zaklamp.
  • Ik deel mijn locatie met Billy.
  • Ik bestel boodschappen.
  • Ik stel herinneringen in die ik niet mag vergeten.
  • Ik film mooie momenten voor later.
  • Ik boek mijn AirBnB’s.
  • Ik beheer veel zaken rondom soChicken.
  • Ik bestel taxi’s.
  • Ik zoek dingen op via Wikipedia.
  • Ik app, bel en FaceTime met vrienden en familieleden.
  • Etc.

Stuk voor stuk nuttige dingen die mijn leven veel beter maken. Dit zijn de dingen waarom ik een smartphone heb. Niet-verslavende functies die mijn leven verrijken.

Beschouw je smartphone in de eerste plaats als een gereedschap dat je leven beter, makkelijker en leuker maakt. Want dat is waar de kracht van het apparaat schuilt. De rest is afleiding.

2. Lazer de verslavende ellende van je telefoon af

Je telefoon kan je leven beter maken op een heleboel manieren. Maar het kan je leven ook slechter maken. En het is aan jou om ervoor te zorgen dat jij je telefoon gebruikt, in plaats van andersom.

Dus schoon je telefoon op. Maak het weer dat apparaat dat je leven echt beter maakt, en laat de rest achterwege.

Welke zaken wil je van je telefoon gooien?

  • De meeste social media apps.
  • De meeste games – met name de online games met in-app-purchases. Games die dagelijks je aandacht vragen. Ze mogen dan leuk zijn – ze maken je leven niet echt beter en ze kosten vooral heel veel tijd.
  • De meeste nieuws apps.
  • De meeste media apps die je veel tijd kosten (zoals YouTube en Netflix).

Wat gebeurt er als je al die ellende van je telefoon gooit? Precies – dan wordt het weer een stuk gereedschap. Een saai ding dat super handig is wanneer je iets wilt doen. En tot die tijd gewoon niet zo interessant is.

Ik begrijp het als je het moeilijk vindt om helemaal aan dit lijstje te voldoen. Maar onderzoek eens hoe ver je op dit moment kunt en wilt gaan. Misschien kun je een paar stappen zetten in deze richting. Jij kunt zelf bepalen welke apps voor jou het meest verslavend zijn.

Ik ken mensen die zichzelf helemaal verliezen in Instagram, en anderen die al hun vrije tijd besteden aan één of ander woordspelletje. Bedenk maar zo: vrije tijd is niet echt vrij als je verslaafd bent. Let op het woord ‘slaaf’ dat erin verstopt zit.

Je bent alleen vrij als je niet verslaafd bent. Onthoud dat goed.

3. Voer een zero-notifications-policy

Oké – mooi. Je telefoon is een stuk minder verslavend geworden zonder al die apps. Maar als je bent zoals de meeste mensen – als je bent zoals ik – heb je nog wel een paar verslavende apps op je smartphone staan.

Wat kun je doen om de schade te beperken? Precies – een zero-notifications-policy.

Gebruik deze regel als uitgangspunt: ik laat me alleen storen door echte mensen die direct contact met mij zoeken.

Wat betekent dit? Dit betekent dat je alleen notificaties doorlaat van:

  • Telefoontjes.
  • Berichten die alleen aan jou gericht zijn.

Het betekent dat je géén notificaties doorlaat voor:

  • Groepsapps.
  • Social media apps.
  • Spelletjes.
  • Gereedschappen.

Hoe stel je dit handig in? Simpel: schakel de notificaties voor ALLE apps helemaal UIT. En zet ze vervolgens heel selectief weer aan.

Je kunt dit doen in de instellingen van je smartphone, en vaak kun je ook nog specifieke instellingen aanpassen in de apps zelf.

4. Activeer automatische niet-storen-modus

Stel je telefoon in zodat je ’s avonds en ’s ochtends niet wordt gestoord door notificaties en telefoontjes. Zo wordt het makkelijker om je telefoon ’s avonds met rust te laten en hem niet meteen op te pakken nadat je wakker wordt.

5. Haal je mail van je mobiel

Check je constant je mail op je telefoon? Spreek dan met jezelf af dat je je mail alleen op je computer checkt, en schakel het uit op je smartphone. Dat scheelt een hoop stress!

6. Verplaats verslavende apps

Verplaats de ‘verslavende’ apps die je wel op je smartphone laat staan. Zelf heb ik op mijn eerste scherm alleen ‘gereedschappen’ staan. Instagram heb ik verstopt op het tweede scherm in een mapje.

Zo zie ik het icoontje minder vaak, en word ik minder snel verleid om eventjes te kijken. Dit werkt best goed.

Verander meteen even je achtergrond naar een nieuwe, rustige foto. Zo herinner je jezelf eraan dat er ‘iets’ is veranderd, en kun je jezelf herinneren aan de intentie om van je smartphone verslaving af te kicken.

7. Observeer je drang naar nieuwigheid

Voel je – na al deze stappen – nog steeds die drang om je smartphone te checken? Geef dan niet toe aan de drang, maar observeer dit verlangen in jezelf.

Observeer wat je precies hoopt te bereiken, hoe irrationeel dit gedrag is en hoe het voortkomt uit je smartphone verslaving.

Hoe vaker het je lukt om niet te handelen naar deze impuls, des te sterker je wordt in het weerstaan van die verleiding.

8. Ga iets doen met je leven

Besteed je normaal gesproken uren per dag achter je smartphone scherm? Dan heb je nu ineens een heleboel tijd over. Bedenk wat je met deze tijd wilt doen. Want als je geen afleiding zoekt, zul je makkelijker terugvallen in je oude gedrag.

Vraag je eens af waar je normaal gesproken altijd te weinig tijd voor lijkt te hebben. Denk aan:

  • Sporten.
  • Schrijven in je dagboek.
  • Mediteren.
  • Gezond koken.
  • Tijd doorbrengen met dierbaren.
  • Leuke dingen doen met je kinderen.
  • Klussen in huis.
  • Het huishouden doen.
  • Ontspullen.
  • Boeken lezen.
  • Tijd doorbrengen in de natuur.
  • Etc.

Zoek een constructieve bezigheid en ga aan de slag. Niet alleen zul je merken dat je je telefoon makkelijker met rust laat. Je zult ook merken dat je leven stap voor stap leuker, makkelijker en comfortabeler wordt!

9. Heb een beetje geduld met jezelf

Ja – je zult terugvallen in je oude gedrag. Maar je zult, met een beetje aandacht en geduld, steeds beter worden. Je zult nog steeds teveel tijd doorbrengen op je smartphone, maar het zal een stuk minder worden.

Zolang je geduld en liefde voor jezelf hebt, kun je gewoon kleine stappen blijven zetten. Net zolang totdat het geen probleem meer voor je is.

Zodra je bent afgekickt van je smartphone verslaving kun je zelfs overwegen om bepaalde apps weer op je telefoon te zetten. Want zodra je bewuster bent geworden van je gedrag – en dus sterker bent geworden – kun je jezelf beter in de hand houden in de toekomst.

En zo niet – dan weet je wat je kunt doen om weer op het juiste spoor te komen.

Gooi de overbodige meuk uit je leven

Wil je meer tips over hoe je je leven simpeler kunt maken? Ontdek dan mijn praktische stappenplan voor een simpeler leven. Zodat je meer tijd overhoudt voor de dingen die je écht belangrijk vindt.

Zoals boeken lezen, sporten, je vriendschappen, je kids, gezond koken, je hobby’s of een fijne vrijpartij. Ook belangrijk. 😊

Lees meer over dit stappenplan…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛