Huis opruimen – geen idee waar ik moet beginnen

Boven ligt nog een berg strijk. Het rommelkamertje moet nog steeds opgeknapt worden. Je zolder ligt vol met bende en je keuken is toe aan een fris soppie. Om nog maar te zwijgen van je schuur.

Je wilt zo graag leven in een schoon en opgeruimd huis. Maar je weet niet waar je moet beginnen. De hoeveelheid werk overweldigt en verlamt je.

Als je leefomgeving niet bij je past voel je je minder goed in je vel. Als je snakt naar orde dan wil je niet omringd worden door chaos. Dat is de reden dat ik vorig jaar ben begonnen met drastisch minimaliseren.

Onze rommelzolder is omgetoverd tot een ruimtelijke meditatieruimte, het kantoor is zo opgeruimd dat het haast ongezellig is (tijd voor een schilderijtje) en zelfs de schuur laat bezoekers verder wandelen dan de deuropening.

In dit artikel deel ik vijf tips die je kunnen helpen huishoudelijke uitstelneigingen te overwinnen. Zodat je lekker kunt beginnen met opruimen – op naar orde, kalmte en ruimtelijkheid.

1. Iets doen is beter dan niets doen

Als het op opruimen aankomt dan laten we ons snel verlammen. Je wordt geconfronteerd met een enorme berg zooi en je hoofd slaat op tilt.

Het is te ingewikkeld, te complex. Je hebt geen idee waar je moet beginnen, dus lijkt niet beginnen de enige logische optie.

Maar wie niet begint zal nooit in een opgeruimd huis leven. Maak het daarom niet ingewikkelder voor jezelf dan het hoeft te zijn. Begin gewoon ergens. Deze volgorde werkt vaak het best:

  1. Dingen die weg moeten verzamelen. Hoe minder spullen je hebt, des te makkelijker het wordt om op te ruimen. Zoek daarom naar dingen die sowieso weg moeten. Afval, kapotte producten, dingen die absoluut naar de kringloop mogen. Maak ergens in huis ruimte voor twee stapels: weggooien/recyclen en weggeven/verkopen.
  2. Spullen op hun plek zetten. De meeste spullen hebben hun eigen plek. Kleding gaat in de kast of wasmand, gereedschap in de gereedschapskist, boeken in de boekenkast etc. Maak je nog niet druk over het organiseren van deze plek. Als de kleding niet meer in de kast past, zorg dat het in ieder geval op een stapel bij de kast ligt.
  3. Spullen zonder plek verzamelen. Kom je spullen tegen die nog geen vaste plek hebben? Verzamel ze dan even op één plek in je huis zodat je ze later kunt organiseren.

Met deze drie stappen ben je in beweging voordat je huishoudelijke uitstelgedrag de kop op doet. Sterker nog: voor je het weet ben je niet meer te stoppen!

2. Begin super klein

Vind je het – ondanks de tips hierboven – nog steeds moeilijk om te beginnen? Maak het dan nog kleiner voor jezelf.

Als ik me moe en lui voel heb ik vaak geen zin in alledaagse huishoudelijke taken. Zoals vuile vaat naar de keuken brengen en in de vaatwasser zetten. Ik maak de taak dan super klein voor mezelf, zodat ik toch iets doe.

Ik neem bijvoorbeeld één kopje mee naar de keuken en zet het in de gootsteen. De volgende keer als ik naar de keuken loop neem ik weer wat mee. Ik verplicht mezelf niet om het direct in de vaatwasser te zetten, zolang de vaat maar in de buurt van zijn plek (de vaatwasser) komt.

Raap bijvoorbeeld elke keer een kledingstuk op als je er eentje tegenkomt, en gooi hem desnoods richting de wasmand als je geen zin hebt om hem echt in de wasmand te stoppen. Of pak één oud tijdschrift en neem het mee richting je papierbak als je naar de schuur loopt.

Dit soort kleine stappen helpen je uiteraard geen bergen te verzetten. Het helpt je wel de drempel om te beginnen weg te nemen. Omdat je iets belachelijk simpels van jezelf vraagt wordt het haast onmogelijk om het uit te stellen.

Voor je het weet heb je jezelf aan het opruimen gekregen, terwijl je helemaal geen zin had.

3. Gebruik kaizen om vooruit te komen

De techniek van belachelijk kleine stapjes zetten heet kaizen. Het is een methode om continu te verbeteren. En het werkt omdat kleine stapjes makkelijk zijn, en omdat veel kleine stappen samen groot resultaat vormen.

Voel je dat je vast zit bij het opruimen van je huis? Maak de stappen dan kleiner. Stel jezelf de volgende vraag:

”Wat is een kleine stap die ik nu kan zetten om mijn huis opgeruimder te maken?”

Er komen vast een paar kleine taken naar boven die je nu kunt doen. Zoals de prullenbak legen, de sokkenlade uitzoeken en overbodige plakbandrollen uit de keukenlade halen.

Hoppa, en je bent alweer aan het opruimen.

4. Gebruik de KonMari methode

De KonMari methode heeft de wereld van personal organizing het afgelopen jaar op zijn kop gezet. En met recht – deze methode helpt je je huis in no-time op te ruimen.

In de basis bestaat de methode uit de volgende stappen:

  1. Ruim op per categorie in plaats van per kamer. Ga dus niet aan de slag met de slaapkamer, maar ga aan de slag met alle kleding of alle boeken.
  2. Breng de hele categorie samen op één plaats. Snuffel door het huis op zoek naar álle kleding, en gooi het allemaal op één hoop. Ook de kleding die netjes opgevouwen in je kast ligt. Alles. Doe hetzelfde met elke andere categorie. Soms is het even sjouwen, maar het is het waard – geloof me.
  3. Neem vervolgens één voor één elk item in je hand. En vraag jezelf af: ”Maakt dit item me blij?” Raadpleeg hiervoor gewoon je onderbuikgevoel. Meestal weet je het antwoord direct. Zo ja, dan gaat het op de stapel ‘houden’. Zo nee, dan gaat het op de stapel ‘niet houden’. Uiteindelijk gaat dus alles wat je bezit door je handen.
  4. Geef de ‘houden’ stapel een plaatsje in je huis. En berg de categorie zoveel mogelijk op één plek op. Dus alle boeken in één kast, alle kleding in één kast, alle gereedschap op één plek. Op die manier ben je nooit meer iets kwijt, koop je nooit meer dubbele producten en heb je altijd overzicht of er dingen overbodig zijn en weg mogen. Deze stap zorgt ervoor dat je hierna je huis nooit meer grondig hoeft op te ruimen. Dus neem het niet te licht op.
  5. Ga slim om met je ‘niet houden’ stapel. Zet producten op Marktplaats om er geld aan terug te verdienen. Geef andere zaken weg aan de kringloopwinkel en rijd met de rest langs het milieucentrum, zodat je het netjes kunt recyclen.

Als je de ene categorie hebt afgewerkt, ga je door naar de volgende categorie. Simpel, effectief en best leuk om te doen. Als je meer wilt lezen over deze methode, lees dan ook zeker het boek – echt een aanrader.

5. Chocolade en filmavondjes

Precies, je hoeft het niet allemaal voor niets te doen. Een opgeruimd huis voelt ontzettend fijn, en is al een beloning op zichzelf. Maar als je het moeilijk vindt om jezelf aan te zetten tot opruimen, spreek dan een beloning met jezelf af.

Beloningen motiveren je om door te gaan. Ga met een vriendin naar de film als je zolder opgeruimd is. Ga lekker lunchen als je weer door de schuur kunt lopen of organiseer een gezellige ‘weggeef party’ als je de belangrijkste categorieën hebt georganiseerd.

Als je een leuke beloning koppelt aan het zware werk, dan wordt het werk een stuk minder zwaar.

Begin gewoon – het is leuker dan je denkt

Als je eenmaal aan de gang bent dan is je huis in no-time lekker opgeruimd. Afscheid nemen van producten voelt in het begin zwaar, maar je wordt er al snel beter in.

Als je lekker op dreef bent kun je in een paar weekenden je hele huis op orde hebben. Jij krijgt er lucht en ruimte voor terug. En tegelijkertijd maak je een heleboel mensen blij met spullen die jij niet meer gebruikt.

Ben je op zoek naar nog meer huishoud inspiratie? Snuffel dan eens rond op de website van ons zusje Leukegeit.

Online cursus tegen uitstelgedrag

Krijg je je uitstelgedrag niet onder de knie en wil je er graag voorgoed vanaf? Schrijf je dan in voor onze praktische eCursus. De eCursus heeft al duizenden mensen geholpen hun uitstelprobleem op te lossen. Lees meer…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?