“Always say ‘yes’ to the present moment…
Surrender to what is.
Say ‘yes’ to life – and see how life starts suddenly
working for you rather than against you.”

Eckhart Tolle

Loslaten klinkt leuk – maar hoe doe je dat?

Het klinkt altijd als zo’n lekkere dooddoener. Je deelt al je ellende met een goede vriend of vriendin en in plaats van een antwoord waar je echt iets mee kunt, krijg je deze opmerking: je moet het echt leren loslaten.

Prima – maar hoe dan? De dingen die we waarschijnlijk beter kunnen loslaten zijn meestal namelijk precies de dingen die we volledig willen controleren. Daarom maken we ons er zo druk om. Daarom voelen we ons gefrustreerd, boos, angstig en overweldigd.

Lekker loslaten – het klinkt fijn. Maar wat betekent het precies, en hoe ga je te werk? Laten we eens kijken naar een simpele oefening in loslaten.

Wat is loslaten precies?

Loslaten gebeurt in een moment van overgave. Je ziet en beseft dat je worstelt met een situatie waar je weinig tot geen controle over hebt. En je kiest ervoor om te stoppen met net te doen alsof het anders is.

Loslaten is het leven zien zoals het is, zonder er iets aan te proberen veranderen. Je kiest ervoor om te accepteren dat het is zoals het is.

Het is een moment van overgave, van ontspanning. Je laat jezelf als het ware in het moment zakken. ”Dying into the moment” wordt het ook wel genoemd.

Het is zoals het is – je observeert het en meer niet. Je probeert het niet te veranderen, niet te controleren, niet weg te duwen of te bespreken met anderen. Je accepteert de situatie waarna je de negatieve gevoelens kunt loslaten.

Meer is het niet. Je doet dit meestal niet op één heroïsch moment. Loslaten doe je op tientallen kleine momenten gedurende je dag. Steeds laat je iets meer los, waardoor je steeds een stukje verder ontspant. Steeds iets dieper in het moment, in het leven zakt. Loslaten is een doorlopende bezigheid. En hoe beter je wordt in loslaten, des te dieper je innerlijke rust wordt.

Best fijn. Laten we eens kijken naar een praktische oefening in loslaten.

Simpele oefening om beter te worden in loslaten

Observeren, accepteren, loslaten – dat is de volgorde die je doorloopt. Hoewel we deze stappen kunnen doorlopen op alle aspecten van het leven, wil je waarschijnlijk beginnen met het loslaten van negatieve gevoelens.

Het werkt zo – je ervaart een negatieve emotie. Een gevoel van angst, stress, verdriet, woede – noem maar op. De emotie ervaar je als een sensatie in je lichaam. Als een spanning, een verkramping.

Deze sensatie is onprettig, waardoor je normaal gesproken iets doet om dit gevoel te laten verdwijnen. Je uit je gevoel door erover te praten of schrijven, je sluit je ervoor af door het weg te duwen of je zoekt afleiding in entertainment, lekker eten of andere bezigheden die fijne prikkels bezorgen.

Wat je meestal niet doet (en wat we in deze oefening dus wel gaan doen) is dit negatieve gevoel simpelweg observeren.

Stel, je voelt angst. Voel eens wat dit betekent. Je ervaart een knoop in je buik, je hartslag is verhoogd, je spieren zijn gespannen. Breng je aandacht naar het centrum van dit gevoel, naar die knoop in je buik. En houd je aandacht daar.

Nu je eens rustig naar dit gevoel kijkt, zie je dat het gewoon een sensatie is. We hebben de neiging om ervoor weg te rennen, terwijl het in werkelijkheid helemaal niet zo ondragelijk is als we denken. Zie het gevoel, ervaar de sensaties.

Probeer niets te veranderen. Het enige wat je doet is observeren. Adem vervolgens een paar keer rustig in en ontspan. Het mag er zijn.

Je gaat van: “Oh nee, ik voel me naar, ik moet iets doen om het te fixen”, naar: “Ik ervaar angst, interessant eigenlijk.”

Wat je zult merken, is dat het gevoel vaak al binnen een minuut oplost en plaatsmaakt voor rust. Hoe harder we wegrennen voor onze gevoelens – hoe meer we tegen ze vechten – hoe sterker ze lijken te worden. Door ze bewust te ervaren verliezen ze hun momentum en kun je ze loslaten.

Dit doe je niet één keer. Dit doe je steeds wanneer je een naar gevoel ervaart en je eraan denkt om deze oefening te doorlopen.

  1. Observeer het gevoel zonder er iets aan te veranderen.
  2. Accepteer dat het gevoel er is en dat dit nu blijkbaar onderdeel is van jouw leven.
  3. Ontspan je lichaam zo volledig mogelijk, laat het gevoel toe en adem rustig in en uit.
  4. Merk hoe het gevoel haar kracht verliest en plaatsmaakt voor innerlijke rust.

Als je merkt dat een gevoel te overweldigend is, te groot om toe te laten, doe het dan in stukjes. Begin bij andere nare gevoelens die je wel kunt toelaten en werk zo rustig door de gevoelens heen.

Loslaten doe je in duizenden kleine stappen op een dagelijkse basis. Laat los, laat los, laat los. Zie het, accepteer het en laat het zijn wat het is. Geef je over, stop met duwen en vechten.

Je drang naar controle, laat het los. Je schuldgevoelens, laat het los. Je angst, laat het los. Zo maak je jezelf stapje voor stapje vrijer en vrijer, waardoor je steeds meer rust en blijdschap kunt ervaren.

Loslaten stappenplan

Wil je beter worden in accepteren en loslaten? Schrijf je dan ook in voor mijn online cursus Het is wat het is.

Ontdek krachtige inzichten en praktische oefeningen om jezelf te bevrijden van angst, frustratie en je drang naar controle.

Lees meer en ga aan de slag…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛