Een reis plannen duurt lang

Dat is wat ik mezelf wijsmaakte. Er moest een reis gepland worden. En omdat de reis een paar maanden zou duren, zal het plannen dan ook wel lang duren. Dus schoof ik het voor me uit.

Toen ik mezelf echter afvroeg hoe lang het dan echt duurt, kwam ik tot de conclusie dat ik na een uurtje of twee waarschijnlijk al een heel eind ben. Informatie over klimaat opzoeken, route grofweg bepalen, ticket boeken, eerste drie nachten boeken.

Toen ik erover nadacht, kwam ik tot de conclusie dat het overschatten van werk vaker leidt tot uitstelgedrag.

Ik neig bijvoorbeeld naar uitstelgedrag:

  • Als ik iets ga programmeren dat heel ingewikkeld klinkt, maar in de uitvoering eigenlijk heel simpel is.
  • Als het aankomt op klussen in huis (zoals een nieuwe keuken installeren), dan overdrijf ik de klussen altijd in mijn hoofd waardoor ik ze niet wil doen.
  • Het schrijven van een boek of cursus. Het klinkt heel groot en ingewikkeld, terwijl het in de praktijk een goed gestructureerde bundel met artikelen is. En artikelen schrijf ik elke dag.

Schuif jij ook taken voor je uit omdat ze je overweldigen, terwijl ze in de praktijk slechts weinig tijd kosten? Hieronder vind je een paar handige tips.

Laat je minder overweldigen

Oké, het punt is dus dat taken in sommige gevallen minder groot zijn dan we denken. En dat die uitvergroting in ons hoofd ervoor zorgt dat we het niet doen.

Wat doe je daaraan?

  • In veel gevallen heeft het te maken met een gebrek aan informatie. Ik wist bijvoorbeeld weinig van het land dat ik wilde bezoeken, waardoor ik het gevoel kreeg dat het een ingewikkelde taak zou worden om een rondreis te plannen. De oplossing in dit geval is me een beetje inlezen. Een uurtje met een kop thee en een Lonely Planet doen wonderen.
  • Als je het gevoel hebt dat je te weinig weet om te handelen, zorg er dan voor dat je meer weet. Die research kost vaak maar een paar minuten tot een uur.
  • Ga zitten, en plan de uitvoering van de taak. Wat moet er allemaal gebeuren? En wat moet je allemaal voorbereiden voordat je het kunt doen? Wanneer je plant creëer je overzicht. En dit overzicht geeft je een gevoel van controle. En dit gevoel van controle doet het gevoel van overweldigd zijn verdwijnen.
  • Schat in hoeveel tijd de onderdelen van deze taak je grofweg kosten. Ineens zie je in dat die grote, enge taak maar twee uur van je tijd kost.
  • Zet je eerste stap, en voel je geweldig.

Het boeken van de vliegtickets kostte even tijd. Maar na anderhalf uur waren ze geboekt. Er was zelfs nog tijd over om twee afleveringen van Modern Family te kijken, dus zo erg was het allemaal niet.

Door uit te zoeken hoeveel tijd de taken in je leven nu echt in beslag nemen, haal je een belangrijke drempel voor uitstelgedrag weg. En dat is fijn, want dan komen die taken tenminste af.

Meer tips tegen uitstelgedrag

Ja, ik ben een expert in uitstelgedrag. Maar gelukkig heb ik ook veel geleerd over hoe je je uitstelgedrag te lijf kunt gaan. Ik heb er zelfs een eCursus over geschreven, vol met praktische tips om je uitstelgedrag te verminderen. Schrijf je hier in.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛