Jezelf voor de gek houden

Gek is dat: als we een vervelende taak voor ons uit schuiven, krijgen we ergens het gevoel dat we hem niet hoeven te doen. Terwijl meestal het tegendeel waar is.

uitstellen

Niet alleen moet je die uitgestelde taak uiteindelijk alsnog doen. Hij wordt ook nog eens veel vervelender:

  1. De taak wordt in je hoofd steeds groter en intimiderender als je hem langer voor je uitschuift. Hierdoor kan een simpele taak je hele dag overschaduwen met een donkere wolk.
  2. De bezigheid die je verkiest boven het uitvoeren van de taak (YouTube video’sniet klikken! – kijken bijvoorbeeld) blijkt minder leuk dan het normaal gesproken zou zijn, omdat je je schuldig voelt dat je aan het uitstellen bent.
  3. Dit schuldgevoel geeft je een slecht gevoel over jezelf. En om dit nare gevoel te verdoven ga je op zoek naar nog meer stimulerende bezigheden, zoals nog meer video’s kijken op YouTube.

En terwijl je je tijd doorbrengt op YouTube (of op dat smartphone spelletje, of op dat sociale netwerk, of met opruimen van nutteloze dingen) geef je jezelf ergens het gevoel dat die vervelende taak niet langer bestaat.

Je gaat geloven dat je die vervelende taak niet meer hoeft te doen. Terwijl precies het tegenovergestelde waar is.

Je gaat die taak uiteindelijk tóch uitvoeren

Precies. Vroeg of laat moet je er toch aan. En als je dat direct doet dan is hij maar uit de weg. Dan kun je vervolgens zónder schuldgevoel rondhangen op YouTube, en met een voldaan gevoel verder met je dag.

Dan kun je de taak verrichten zónder enorme tijdsdruk en een berg onnodige stress. Dan kun je er de tijd voor nemen, en ervoor zorgen dat je goed werk aflevert.

Uitstellen zorgt er niet voor dat werkzaamheden ineens verdwijnen. Het zorgt er vooral voor dat ze opstapelen, en dat ze steeds vervelender worden. En dat je ze steeds liever ontkent en dus nog meer uitstelt.

Snel doen is meestal fijner dan uitstellen

Komt er een vervelende taak op je bord? Merk dan op hoe de weerstand in je brein groeit. Voel hoe je jezelf aangetrokken voelt tot leuke, makkelijke bezigheden in plaats van die lastige taak. En herinner jezelf er dan direct aan dat je die taak tóch een keer moet doen.

Dus waarom niet nu?

  • Maak simpelweg een beginnetje. Vaak verdwijnt de weerstand als je aan de taak begonnen bent.
  • Tel tot drie, en begin. Denk niet teveel na.
  • Zie de taak als een mechanische handeling, iets waar je geen emoties aan hoeft te koppelen. Wat maakt het uit of je de vaatwasser uitruimt of op de bank hangt? Ja, je vindt de vaatwasser uitruimen irritant. Maar wat als je het gewoon ziet als een serie lichaamsbewegingen die leiden tot een wenselijk resultaat (een lege vaatwasser)?
  • Bedenk eens hoe fijn het voelt als die taak meteen uit de weg is. Je hoeft er niet meer over na te denken. Je hoeft het niet op je TODO lijst te zetten. Je hoeft het niet te onthouden. En bovenal: je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je de taak niet uitstelt.

Uitstellen heeft geen zin als je weet dat je de taak toch moet verrichten. Motiveer jezelf met die gedachte om knagende taken snel uit je leven te gooien. Zo houd je je leven lekker luchtig en houd je je hoofd lekker leeg.

Zo word je stapsgewijs veel gedisciplineerder

Ik ontwikkelde een super praktische discipline eCursus die je stap voor stap leert hoe je meer discipline ontwikkelt en je uitstelgedrag drastisch vermindert.

Benieuwd? Lees dan meer over deze eCursus en schrijf je direct in! Bekijk eCursus…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛