“Do you want to know who you are?
Don’t ask. Act!
Action will delineate and define you.”

Thomas Jefferson

Stop met denken – start met doen

Zo zie je maar – die Thomas Jefferson was niet achterlijk. Als je niet weet wat je wilt dan is er één ding wat je beter niet kunt doen: niets.

Met niets doen – speculeren, filosoferen, twijfelen en zaniken – komen we niet verder.

Als je niet weet wat je wilt dan wil je uitzoeken wat je wél wilt. En dat ontdek je niet door stil te zitten. Dat ontdek je door in actie te komen. Door te experimenteren, dingen te proberen. En door deze vier oefeningen uit te voeren.

Zullen we beginnen? Maak vanavond een halfuurtje vrij, haal je notitieboekje tevoorschijn en schrijf mee.

1. Een grote bak diarree

Vind je het moeilijk om te bepalen wat je wilt? Dan weet je vást wel wat je niet wilt. Eén van de dingen die je niet wilt is het gevoel hebben dat je leven zinloos is.

Mooi. Wat nog meer?

Schrijf op een lege pagina: waar wil ik mínder van? En schrijf je antwoorden op deze pagina.

  • Waar wil ik minder van ervaren?
  • Waar wil ik minder van hebben?
  • Waar wil ik minder van doen?
  • Waar wil ik minder van voelen?
  • Wat wil ik minder zijn?

Schrijf er rustig op los. Alle dingen die je niet meer wilt in je leven. Bijvoorbeeld:

  • Te weinig geld hebben.
  • Te dik zijn.
  • Geen richting hebben.
  • Overweldigd voelen.
  • Alleen zijn.
  • Zo vaak ziek zijn.
  • Onzeker zijn.
  • Me gekleineerd voelen op m’n werk.

Je kent het wel. Alle ellende in je leven. Alle dingen die je niet gelukkig maken. Schrijf ze op. Als een grote bak diarree – zo moet deze pagina eruit komen te zien.

Als je flink wat ellende hebt neergepend is het tijd om verder te gaan.

2. Wat wil je wél?

Nu wordt het leuk. En minder diarree-achtig. En dat is fijn, want diarree is absoluut iets wat je niet wilt.

Goed. De simpele vraag is nu dus: waar wil ik méér van? Schrijf het op, en ga aan de slag.

  • Waar wil ik meer van ervaren?
  • Waar wil ik meer van hebben?
  • Waar wil ik meer van doen?
  • Waar wil ik meer van voelen?
  • Wat wil ik meer zijn?

Schrijf op wat er in je opkomt. Er zijn altijd dingen die je wél wilt. Vind je het toch lastig? Gebruik dan je vorige lijst als inspiratie. Pak elk item op die diarree-lijst, en keer het om. Bijvoorbeeld:

  • Meer dan genoeg geld hebben.
  • Slank en fit zijn.
  • Doelgericht leven.
  • Me kalm en ontspannen voelen.
  • Een fijne relatie en leuke vrienden hebben.
  • Me zeker over mezelf voelen.
  • Gelukkig op m’n werk zijn.

Simpel zat. Als je dit hebt gedaan dan heb je een lijst met dingen die je echt wilt. Het is niet het eindstation, maar in ieder geval ben je een eind op weg.

3. Hoe ziet je ideale leven eruit?

Weet je wat het is – je weet wel wat je wilt. Diep van binnen. Maar je koestert dromen die je niet durft te dromen omdat je bang bent dat ze niet uit zullen komen. Of omdat je bang bent dat het vormgeven van dit leven te veel gedoe is.

En daardoor probeer je het niet eens. Je accepteert de situatie zoals hij nu is – ook al word je er niet gelukkig van – omdat dat makkelijker is dan een beter leven vormgeven.

Begrijpelijk. Maar niet altijd wenselijk. Dus laten we dat gevoel even loslaten. Wat zou je willen als je niet kon falen?

Als je een cheatcode kon invullen voor onbeperkt geld, onbeperkte gezondheid, onbeperkte talenten. Hoe zou je ideale leven eruit zien? Wat zou je doen als je helemaal vrij kon kiezen?

Maak je niet druk of het wel of niet gaat lukken. Het idee is dat je jezelf iets beter leert kennen. Dit wordt geen projectplan. Het is puur ter inspiratie. Je kan het niet verkeerd doen.

Stap 1: je ideale leven

Schrijf een kort verhaaltje waarin je je ideale leven omschrijft. Als je het makkelijker vindt kun je dit op je tablet of pc doen. Gebruik voor inspiratie je vorige lijstje. Je ideale leven bevat ten slotte veel van de dingen waar je méér van wilt.

Stel jezelf voor dat je nu je ogen open doet, en alles is zoals jij het wilt. Hoe ziet het eruit? Wat zijn de omstandigheden?

Waar woon je? Welke mensen zijn er in je leven? Waar vul je je tijd mee, waar houd je je voornamelijk mee bezig? Hoeveel geld heb je? Hoe voel je je? Hoe zie je eruit?

Schrijf het op voor jezelf. En schaam je niet – niemand hoeft dit te zien. Je hoeft het niet eens te bewaren. Je schrijft het alleen voor jezelf. Beleef er wat plezier mee, leef je echt in. Als het goed is geeft deze oefening je een heerlijk gevoel. :)

Stap 2: je ideale dag

Doe nu exact hetzelfde, maar maak het iets specifieker. Je ontwaakt nu op een willekeurige ochtend in dit perfecte leven. Hoe ziet je dag eruit?

Omschrijf je dag in veel detail. Je staat op uit bed en rekt je uit. Wat gebeurt er nu? Wat doe je? Wat eet je? Met wie ben je? Hoe voel je je? Maak het zo echt mogelijk voor jezelf.

Hoe ziet een normale dag eruit als alles geweldig zou zijn? Van het moment dat je opstaat tot het moment dat je gaat slapen.

4. Wat is nóg beter?

Goed. Je bent nu echt al een heel eind. En waarschijnlijk is er al behoorlijk wat inspiratie vrijgekomen. Laten we daar nog één schepje bovenop doen.

Neem je laatste twee verhalen als basis en vraag jezelf af: wat zou nóg beter zijn dan dit? ”Wat zou me nog meer voldoening, plezier en geluk brengen?”

”Als ik al mijn angsten en onzekerheden overboord gooi, als ik stop met twijfelen, als ik mezelf niet inhoud of belemmer – hoe zou mijn ideale leven er dán uitzien?”

Deze oefening daagt je uit te ontdekken wat je écht wilt. Wat er schuilt onder al die onzekerheden, twijfels en belemmeringen.

Herschrijf je verhalen, en check hoe het voelt. Voelt dit goed? Voelt dit als een leven dat het waard is om geleefd te worden? Zo ja, geweldig. Zo niet, pas dan iets aan totdat het wél goed voelt.

Voilà – je hebt een peper in je reet

Na het doen van deze oefeningen heb je niet het definitieve antwoord. Maar je hebt wel een nieuwe gids in handen die je vooruit kan helpen. En vaak is dat voldoende om los te komen uit je twijfels.

Het punt is: vaak weten we wel wat we willen, maar hebben we niet het lef om het te gaan doen.

Dat is logisch. Omdat veel van onze diepste verlangens nét buiten onze comfort-zone liggen. Omdat we van binnen het liefst willen groeien, onszelf willen ontplooien en uiteindelijk dichter bij vrijheid en liefde willen komen.

Bekijk je werk kritisch, en zoek uit welke lessen je eruit kunt trekken. Misschien kom je tot de conclusie dat je met een paar kleine aanpassingen op de juiste koers zit. En misschien besef je dat het tijd wordt om in het diepe te springen, hoe eng dat ook voelt.

Hoe dan ook – ga iets doen. Want door te doen zul je erachter komen wat je wilt. Blijf niet hangen in twijfels, duw jezelf vooruit. Dan komt het vanzelf goed.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛