1. Maak een andere keuze

Kijk – ik begrijp je. Als je chagrijnig bent heb je het idee dat je weinig aan je bui kunt veranderen. Je humeur is slecht omdat het leven niet loopt zoals je had gehoopt.

Prima.

Maar besef dat je chagrijnige bui meer te maken heeft met jou en je keuzes dan met de wereld om je heen. Als jij kiest voor blijere gedachten dan zal je humeur rustig met je mee veranderen.

Want weet je wat het is – het leven loopt zo vaak niet zoals we zouden willen. De kunst is niet om vaker je zin te krijgen en de wereld naar je hand te zetten. Het is de kunst om te accepteren dat het leven is zoals het is. Dat je niets kunt veranderen aan het verleden en het heden. Maar dat jij wel in elk moment opnieuw kunt kiezen hoe je de toekomst wilt beïnvloeden.

En één ding is zeker: als je blijft kiezen voor zaniken, chagrijnig zijn, jezelf zielig vinden en wentelen in de slachtofferrol, dan zal die toekomst heel erg lijken op het heden.

Wil je je weer blij en positief voelen? Kies dan nu voor nieuwe gedachten. Dan kun je je gevoel vanaf dit moment stap voor stap gaan veranderen.

2. Richt je op dingen die je in de hand hebt

Op de meeste dingen in de wereld heb je geen controle. Op een handjevol dingen heb je gedeeltelijke controle. En op heel weinig dingen heb je volledige controle.

Richt je aandacht op die paar zaken waar je controle over hebt.

Als je voelt dat het leven je overweldigt kan het fijn zijn om je aandacht te richten op zaken die je zelf in de hand hebt. Je hebt bijvoorbeeld geen volledige controle over de uitkomst van de tennis wedstrijd waar je aan deelneemt. Maar je hebt wél controle over je doel.

Als het je doel is om te winnen kun je behoorlijk teleurgesteld raken (en dus negatief en chagrijnig). Als het je doel is om zo goed mogelijk te spelen dan kun je altijd met een glimlach het veld verlaten.

Het tweede doel heb je volledig zelf in de hand. Zelfs als je de wedstrijd verliest ben jij succesvol. Misschien had je nog steeds liever gewonnen. Maar de impact op je humeur is een stuk kleiner.

Gun jezelf een wedstrijd die je kunt winnen. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook tijdens alledaagse bezigheden. Richt je op die paar dingen die jij in de hand hebt, dan zul je je een stuk kalmer en blijer voelen.

3. Kom uit je hoofd

Een negatieve bui wordt veroorzaakt door negatieve gedachten. Dus wat je wilt doen is heel simpel: niet denken.

Alleen blijkt dat in de praktijk erg lastig. Zeker als je gedachten erg negatief zijn. Wat zijn de twee dingen die het beste werken om je hoofd leeg te maken?

Sporten en spelen.

Gooi die foute playlist aan en ga lekker gek dansen in de woonkamer. Ik weet dat ik daar altijd vrolijk van word. Maar ook een rondje hardlopen, een uurtje boxen of een halfuur flink doorfietsen kan helpen om je hoofd leeg te maken.

En vergeet trampolines en springkussens niet. Gebruik je lijf, dan verdwijnen die negatieve gedachten vanzelf naar de achtergrond en komt je blije jij langzaam naar voren.

4. Zet een kleine positieve stap

Hoe beklim je een trap? Precies, door te beginnen bij de eerste tree. De eerste tree is de start van een klim naar de top van de hoogste tempel, of de klim naar je badkamer op de eerste verdieping.

Alles begin met een eerste stap. Zo ook jouw transformatie van chagrijnig naar blij.

Wat kun je doen? Begin met een kleine positieve stap. Dat kan van alles zijn, het hangt er maar net vanaf waar je behoefte aan hebt. Denk aan het bereiden van een gezonde maaltijd, even stofzuigen, een kleine taak afronden die je stress bezorgt, even sporten, je bureau opruimen of een uitstapje plannen voor vanavond.

Vraag jezelf af: ”welke kleine stap kan ik nu zetten om te bewegen richting blijdschap?”

Je moet ergens beginnen, dus ik stel voor dat je gewoon ergens begint.

5. Bedenk tien leuke dingen

Ja – dit werkt als een tierelier. Pak pen en papier en beantwoord deze vraag:

Welke 10 redenen heb ik om me op dit moment positief en blij te voelen?

Schrijf je antwoorden onder elkaar in een lijstje. Vind je het lastig om op antwoorden te komen? Geen probleem – maak dan een lijst met 20 dingen.

Ik weet het – klinkt gemeen. Maar hoe harder je het nodig hebt, des te belangrijker het is dat je dit doet.

Zoek inspiratie in de kleine en grote dingen in je leven. Je bent vast blij dat je te eten hebt, dus dat is al één ding. En je bent vast ook blij dat zulke gezellige artikelen kunt lezen met je ogen, dus dat is ook een ding.

En zo ga je door. Net zo lang tot je lijst vol is.

Ben je klaar? Nummer dan je punten van hoog naar laag. Waarbij nummer 1 het ding is waar je op dit moment het méést dankbaar voor bent.

Deze oefening helpt je brein om uit de negativiteit te stappen en richting dankbaarheid te bewegen. En dat is fijn, want je brein kan niet negatief én dankbaar tegelijkertijd zijn. Dus wanneer je kiest voor dankbaarheid voel je je blij – zo simpel is het.

Maak je leven steeds leuker!

Heb je mijn eerste boek al gezien? In Steeds leuker vind je de korte route naar een leuker leven – een praktisch stappenplan dat je helpt de opwaartse spiraal op te starten.

Zo wordt je leven steeds leuker, en heb je het gevoel alsof je altijd wind mee hebt! Fijn is dat. 😊

Lees alles over mijn boek en bestel direct…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?