Een goed begin is het halve werk!

Soms word je wakker met een hele positieve vibe. Je hebt zin in de dag, zin om uit bed te komen en aan de slag te gaan. Lekker, dit is het gevoel dat je eigenlijk iedere dag zou willen ervaren.

Soms voelt het echter alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden. Je voelt je brak, hebt geen zin om je bed uit te komen en je begint je dag met een negatieve vibe. En met ruzie met je lover. En je hond. En je sleutelbos. Niet leuk dus.

Wat kun je doen om vaker vrolijk wakker te worden? Hieronder vind je wat tips!

Eerst was er een gedachte, toen kwam het gevoel

Emoties en gedachten zijn sterk aan elkaar gelinkt. Als jij vervelende dingen denkt, dan voel je je al snel vervelend. Als je fijne dingen denkt, dan voel je je al snel fijn. Simpel.

Laten we dat testen. Denk aan de persoon van wie je het meeste houdt. Stel je voor dat je nu een telefoontje zou krijgen, en te horen krijgt dat die persoon is omgekomen bij een ongeluk. Natuurlijk lees je er nu gewoon overheen en voel je weinig. Maar je weet dat, wanneer je deze gedachten echt levendig voor jezelf zou maken, je je simpelweg verschrikkelijk zou voelen.

Nee, ik wil je geen verschrikkelijk gevoel bezorgen dus denk maar snel weer aan iets fijns. Maar merk je hoe makkelijk het gaat? Je denkt ellende, je voelt ellende. Zelfs als er geen ellende is. Eerst is er een gedachte, dan volgt er een gevoel. En het lastige is, de meeste gedachten die je hebt zijn onbewust. Als je onbewust vervelende gedachten denkt, voel je je slecht terwijl je niet eens begrijpt waarom! Maar daar kun je gelukkig iets aan doen.

Als jij je dag begint met gedachten die je niet vooruit helpen, dan is het lastig om vrolijk aan je dag te beginnen. Een simpel “Ik heb geen zin” geeft je een heel ander gevoel dan “Zo, ik ga lekker aan de slag vandaag, ik ga er een mooie dag van maken!”.

Er verandert niets aan de situatie (je ligt nog steeds in bed), maar een andere gedachte verandert alles aan het gevoel.

Tips om vrolijk wakker te worden

Hieronder vind je een aantal praktische tips die je helpen lekker positief wakker te worden!

  • Bepaal ‘s avonds wat je de volgende dag wilt doen. Zorg dat je iets doet waar je op zijn minst een beetje naar uitkijkt. Maak je lijst echter niet overweldigend. Gun jezelf een wedstrijd die je kunt winnen! Bekijk ook de Eierdoostheorie.
  • Zorg dat je voldoende slaap krijgt. De meeste mensen hebben rond de 8 uur slaap nodig. De exacte hoeveelheid verschilt echter per persoon en per dag. Als je flink hebt gesport heb je bijvoorbeeld meer slaap nodig.
  • Drink geen koffie na de lunch. Cafeïne blijft langer in je lichaam dan je denkt. Soms tot wel 10 uur. Al die tijd kan het je nachtrust verstoren en er zo voor zorgen dat je minder fris wakker wordt. Zorg er ook voor dat je niet met honger naar bed gaat. Eet een lichte, gezonde snack in de avond om je lichaam wat voeding te geven voor de nacht.
  • Gebruik een natuurlijke wekker. Dat wil zeggen: een haan. Heb je geen haan? Prima, gebruik dan de zon of een hulpmiddel dat de natuur nabootst. Denk hierbij aan een Wake-up light of een mobiele app zoals Sleepcycle. Dit soort methodes helpen je rustig te ontwaken en zo frisser wakker te worden.
  • Zet een lampje aan zodra je wekker af gaat. Hierdoor begrijpen je hersenen dat het dag is, en zal je lichaam ontwaken. Snooze niet te lang. Lang snoozen kan je duf maken.
  • Je humeur bepaal je zelf. Begin de dag dus vrolijk. Glimlach, groet je huisgenoten met een vrolijk ‘goedemorgen!’. Onthoud dat sommige mensen niet houden van vrolijkheid in de ochtend. Wees dus niet verrast als mensen je nieuwe instelling niet waarderen. Je bent vrolijk voor jezelf, niet voor hen!
  • Zet een fijn muziekje aan.
  • Zorg dat je ‘s ochtends de tijd kunt nemen om je dag goed te beginnen. Haast maakt mensen snel chagrijnig. Sta dus vroeg genoeg op om te kunnen genieten van je ochtend. Dat je even kunt stretchen, knuffelen met je huisdier, een gezond ontbijtje kunt maken, je dag kunt doornemen, rustig kunt genieten van je koffie of thee.
  • Vind je het lastig om vrolijk te zijn? Sta dan even stil, en bedenk waarvoor je dankbaar kunt zijn. Precies, heel veel.
  • Begin je dag bewust en rustig. Laat bijvoorbeeld de televisie uit zodat je niet meteen wordt overladen met negatief nieuws.
  • Verspreid je vrolijkheid door de hele ochtend te glimlachen en vriendelijk te zijn tegen alle mensen die je tegenkomt.
  • Zeur niet. Het leven is te leuk om te verzeuren. Laat het zeuren aan andere mensen over. Dat doen ze met liefde en passie.

En onthoud: jij bepaalt je gevoel door je gedachten te sturen. Denk vrolijke, positieve gedachten en je zult je vrolijker voelen!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛