Waarom je prioriteiten moet stellen

Een gebrek aan prioriteiten is vaak een enorme bron van stress. Doordat je niet helder voor ogen hebt wat nu belangrijk is en wat niet kun je het idee hebben dat je alles tegelijk moet doen.

Als je veel projecten hebt die je af wilt of moet ronden doe je er goed aan om prioriteiten te stellen. Op die manier zorg je voor rust in je hoofd en focus in je werk. Je kunt dan werken aan de zaken die het belangrijkste zijn.

Je hebt een overzicht nodig voor je kunt beginnen

Het kan zijn dat je constant werkt aan een project dat eigenlijk helemaal niet zo’n hoge prioriteit heeft. Maar je weet dit niet omdat je nooit een overzicht hebt gemaakt van alles wat je wilt en moet doen.

Als je op een goede manier prioriteiten wilt stellen in je werk is het belangrijk dat je een overzicht maakt. Je moet precies weten welke projecten je op dit moment bezighouden. In dit overzicht moet je zowel belangrijke en grote projecten als kleine en onbelangrijke projecten opnemen.

Zo maak je een overzicht van al je taken

Om zo’n overzicht te maken zul je je moeten afvragen wat je allemaal nog moet doen. Je kunt dit het beste doen in de vorm van een mindmap. Leg een vel papier horizontaal voor je, en schrijf in het midden de vraag: “Wat moet ik allemaal doen?”.

Vervolgens schieten er vanzelf allerlei antwoorden door je hoofd. Schrijf al deze antwoorden op in willekeurige volgorde. Het is belangrijk dat je je hoofd leeg schrijft, en je hersenen werken niet netjes op volgorde. Schrijf zo veel mogelijk op tot je het gevoel hebt dat je alles hebt.

Je zult merken dat je tijdens het mindmappen de neiging krijgt om zaken met elkaar te verbinden. Zet rustig lijnen tussen verschillende projecten of groepeer ze bij elkaar als ze bij elkaar horen.

Lees meer over mindmappen in het artikel:
Binnen 10 Minuten Grip op je Leven.

Stel snel en eenvoudig prioriteiten

Nu je een min of meer totaal overzicht hebt van alles wat je nog moet doen kun je prioriteiten gaan stellen. Alleen al door al deze zaken op papier te zetten zie je vaak al snel wat nu echt belangrijk is.

Als je op zoek gaat naar de taken met de hoogste prioriteit stel je jezelf de volgende vraag: “Welke taken leveren mij, wanneer ze afgerond zijn, persoonlijk het meeste op of zorgen ervoor dat er iets vervelends wordt voorkomen?”

Taken met de hoogste prioriteit zijn de taken die je helpen iets belangrijks te bereiken, of iets verschikkelijks te voorkomen. Je begint uiteindelijk aan je scriptie omdat je niet wilt zakken voor je afstuderen en je ruimt je bureau op te ruimen omdat dit je helpt om beter te werken.

Het stellen van prioriteiten is geen moeilijke bezigheid. Het enige wat je hoeft te doen is je onderbuikgevoel raadplegen. Wat zegt je gevoel? Aan welke taken zou jij eigenlijk moeten werken? Wat is op dit moment het belangrijkst in je werk? Als je een totaal overzicht hebt van al je werk zul je merken dat je deze keuze snel hebt gemaakt!

Maak het jezelf niet te moeilijk. Omcirkel de taken die echt belangrijk zijn en laat de rest even voor wat het is. Je kunt de andere resultaten uit je mindmap op een TODO lijst schrijven, maar je moet nu aan de slag met de omcirkelde projecten.

Prioriteiten in een complex leven?

Is je leven hectisch en blijft het lastig om prioriteiten te stellen, zelfs met de bovenstaande oefening? Dan is het onderstaande boek een aanrader. Hier lees je alles over prioriteiten in je werk en in je persoonlijke leven.

Prioriteiten
Prioriteiten
Stephen R. Covey

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! ๐Ÿ˜

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. ๐Ÿ’›