Je gedachten bepalen je gevoel

Precies, wat je denkt bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt. Denk maar eens aan een vervelende gebeurtenis in je leven. Als je dit goed genoeg doet, voel je je al snel verdrietig. Als je echter denkt aan fijne dingen – dingen waarvoor je dankbaar bent – dan voel je je al snel vervuld met blijdschap en liefde.

Je kunt niet altijd super-gelukkig zijn. Maar er zijn veel momenten waarop je je niet gelukkig voelt, maar ook zeker niet ongelukkig. Door met deze tips aan de slag te gaan krijgen die gemiddelde momenten meer glans.

Hoe word je blijer en positiever?

Hieronder vind je tips die je helpen om blijer en positiever te worden. Zo geef je je leven meer glans en beleef je een stuk meer plezier.

Waarschijnlijk ben je bekend met een aantal van deze tips. En als je bent zoals de meeste mensen dan pas je de tips niet of te weinig toe. Als dat ook voor jou geldt, pak het nu dan eens anders aan. Pak er vandaag één tip uit en ga ermee aan de slag. En ontdek hoe je zelfs van kleine veranderingen al en stuk blijer wordt.

  1. Richt je aandacht op de dingen die goed gaan. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je beter in je vel wilt zitten is het slim om aandacht te geven aan dingen die je blij maken.
  2. Voel je dankbaar. Schrijf op waar je vandaag dankbaar voor kunt zijn. Dit is zo’n tip die we allemaal lezen, en vervolgens niet uitvoeren. Doe het nu voor de verandering eens wel. Maak vanavond een lijstje met dingen waar je vandaag dankbaar voor kunt zijn. Dit werkt als een tierelier (mooi woord).
  3. Uit je dankbaarheid. Vertel jij je kinderen regelmatig hoe gek je op ze bent? Vertel je je partner hoe dankbaar je bent dat diegene in je leven is? Vertel je je vrienden weleens dat je dankbaar bent voor de vriendschap? Nee? Probeer het eens, je wordt er helemaal blij van. En jij bent niet de enige. Ja, het is soms wat ongemakkelijk. Maar wat maakt het uit als iedereen er vrolijk van wordt?
  4. Verminder je nieuwsconsumptie. Het nieuws draait voornamelijk om dingen die mis gaan. Als je veel mainstream nieuws kijkt of leest, dan wordt je wereldbeeld langzaam negatiever. Ga eens op een nieuwsdieet om te ervaren hoeveel lichter het leven wordt zonder al die ellende in je leven.
  5. Sta vroeger op. Ga eerder naar bed zodat je vroeger op kunt staan. En ga even naar buiten om de eerste zonnestralen op te pakken. De geur van ochtend, de opkomende zon, dauw op het gras. Het is moeilijk om niet vrolijk te worden!
  6. Ga spelen. Speel tikkertje met kinderen, speel een leuk spelletje met vrienden, speel een leuk computerspelletje in je eentje. Spelen maakt je leven leuker. Het laadt je op. Het is nergens voor nodig om alles altijd zo serieus te nemen.
  7. Rust uit. Stress is een geweldige manier om je leven verschrikkelijk te maken. Het zorgt ervoor dat je minder kunt genieten van simpele dingen. Terwijl die dingen je in een kalme bui ontzettend gelukkig maken.
  8. Maak een lijstje met goede eigenschappen. Waar ben jij goed in? En waar kun jij trots op zijn? Door af en toe zo’n lijstje te maken bouw je aan je zelfvertrouwen, en dat maakt je elke dag blijer.
  9. Geniet van iets kleins. Van een heerlijke kop koffie, van je huisdier, van de geur van herfstbladeren, van een gesprek met een oude dame op straat. Het voelt een beetje tuttig, maar het zijn die kleine dingen die je blijdschap gedurende de dag lekker hoog houden. En het is supersimpel en helemaal gratis.
  10. Koester fijne herinneringen. Door terug te denken aan momenten waarop je heel gelukkig was kun je een stukje van dat gevoel herbeleven. Bekijk foto’s of een video, of praat erover met vrienden of familieleden. Deze tip kun je beter overslaan als het verleden je juist droevig of melancholisch maakt.
  11. Neem je leven niet zo serieus. Ja, leven is een serieuze aangelegenheid. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd serieus genomen moet worden. Lach om jezelf, lach om rare situaties, lach om de fouten die je maakt. Door lekker licht in het leven te staan lijkt alles makkelijker te worden.
  12. Doe een WSMGIDW. Voel je je minder goed? Pak een pen en vel papier. Schrijf in het midden ‘WSMGIDW?’ (Wat staat mijn geluk in de weg?) en schrijf op wat er in je opkomt. Door je obstakels naar geluk op te schrijven wordt je vaak veel duidelijk. Je merkt bovendien hoe er vrijwel direct een last van je schouders valt. Ook dit werkt fantastisch – áls je het probeert.
  13. Zorg goed voor jezelf. Ongezond eten draagt bij aan depressie en neerslachtigheid. Gezonde voeding heeft juist het omgekeerde effect. Eet meer hele granen, groenten, peulvruchten, fruit. Eet minder dierlijke producten en olie. Gebruik plantpower om je humeur naar een hoger niveau te tillen.
  14. Weet dat alles tijdelijk is. Ja, dat klinkt soms treurig. Maar je kunt het ook zien als een hoopgevende gedachte in de momenten dat het leven moeilijk is. Alles gaat voorbij, ook je grootste problemen.
  15. Ga met een glimlach door het leven. Bij twijfel: lach. Het is verbazingwekkend hoeveel blijdschap een simpele glimlach kan opleveren, bij jezelf en bij de mensen om je heen. Doe alsof je in een goede bui bent, al snel zul je merken dat je écht in die goede bui komt.

Kleine aanpassingen in je houding hebben vaak een groot effect op je humeur. Door deze – een tikkie afgezaagde – tips toe te passen ontwikkel je je positiviteit en blijdschap op een dagelijkse basis. Gezellig! :)

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛