Doelen pushen je ontwikkeling

We legden al eerder uit dat het stellen van doelen essentieel is om jezelf verder te pushen. Wat je niet benoemt kun je ook niet bereiken. Sterker nog, zodra je iets benoemt groeit ook meteen de kans dat je het zult bereiken.

De eerste stap van het stellen van doelen is het benoemen van je doelen. De tweede stap is het stapje voor stapje toewerken naar dat doel. Dat is eigenlijk waar het op neer komt. Duidelijke doelen helpen je keuzes maken in het dagelijks leven. Waar hou je je wel, en waar hou je je niet mee bezig? Als je weet wat je wilt bereiken is die keuze vaak snel gemaakt.

Doelen stellen en bereiken is eigenlijk vrij eenvoudig, maar als je niet weet welke doelen je wilt bereiken kom je niet veel verder.

Waar moet een goede doelstelling aan voldoen?

Wanneer je doelen stelt voor je eigen ontwikkeling hoef je niet zo kritisch te zijn. Je kunt als je wilt het SMART systeem gebruiken. Dit staat voor de eisen waaraan je doel moet voldoen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Je bent hier echter bezig met persoonlijke doelstellingen, niet met bedrijfsdoelstellingen. Het kan zijn dat je een idee hebt waar je heen wilt, of in ieder geval in welke richting je jezelf wilt ontwikkelen. Een iets vager doel is dus geen probleem zolang het je maar houvast biedt.

De drie basisgroepen van doelstellingen

Zodra je voor jezelf doelen gaat formuleren komen veel mensen uiteindelijk met een aantal doelen die passen in deze groepen: Werkgerelateerde doelen, gezondheidsdoelen en persoonlijke/relationele doelen.

Om het voor jezelf makkelijk te maken kun je direct uitgaan van deze drie groepen om snel en eenvoudig je doelen samen te stellen. Dit blijkt namelijk voor veel mensen een logische en inspirerende verdeling.

Voorbeelden: Werkgerelateerde doelen

  • “In 2017 werk ik mezelf omhoog tot afdelingshoofd.”
  • “Minimaal € 4.000,- per maand omzetten met mijn bedrijf.”
  • “Deze maand haal ik 3 nieuwe klanten binnen.”
  • “Mijn website trekt aan het einde van dit jaar 500 bezoekers per dag.”
  • “Dit jaar studeer ik af met een 8.”

Voorbeelden: Gezondheidsdoelen

  • “Ik wil 72 kg wegen voor het einde van het jaar.”
  • “In de zomer van 2017 loop ik de marathon.”
  • “Ik wil 30 minuten kunnen hardlopen zonder pauze.”
  • “Ik wil dagelijks aan yoga doen.”
  • “Aan het einde van het jaar is mijn BMI 22.”

Voorbeelden: Persoonlijke doelen

  • “Innerlijke rust vinden.”
  • “Een meer zakelijke uitstraling ontwikkelen.”
  • “Twee nieuwe vriendschappen sluiten.”
  • “Iedere dag mijn taken goed verrichten en productief werken.”
  • “Een liefdevol mens zijn richting andere mensen.”

Stop het uitstellen van je doelen

Beperk jezelf tot een doel per categorie en stel pas weer een nieuw doel als je dit doel hebt bereikt. Zo kun je je focus goed vasthouden en voorkom je dat je afgeleid wordt.

Zoals je ziet voldoen deze voorbeelddoelen lang niet allemaal aan het SMART ideaal. Toch kunnen ze je houvast bieden in het leven en je helpen keuzes te maken. Door uit te gaan van deze drie basisgroepen kun je snel de voor jouw belangrijke doelen stellen en ermee aan de slag gaan!

Wil je zelf aan de slag en stoppen met het uitstellen van je doelen? Bekijk dan onze handige online cursus Kies Eieren voor je Tijd waar je afrekent met je uitstelgedrag en je doelen gaat halen. Bekijk hier de cursus…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?