Weg met een slecht humeur

Een slecht humeur is een keuze. Als je je chagrijnig voelt heb je het idee dat het je overkomt, dat je er niets aan kunt veranderen.

Maar zo werkt het niet. Ja, dingen die gebeuren in de buitenwereld kunnen je van slag brengen. Maar uiteindelijk bepaal jij zelf hoe je op deze gebeurtenissen reageert. Standaard kies je ervoor om je chagrijnig te voelen en een slecht humeur te ervaren.

Maar waarom zie je niet kiezen voor een goed humeur en een positieve houding?

10 tips tegen een slecht humeur

Deze tips helpen je je slechte humeur te verbeteren, zodat je kunt stoppen met die chagrijnige bui.

  1. Maak aan jezelf duidelijk waarom je een slecht humeur hebt. Schrijf alle redenen op, of vertel ze allemaal aan iemand.
  2. Ben je in een slechte bui omdat iemand je iets heeft aangedaan of iets naars heeft gezegd? Bedenk dan dat die persoon nu jouw leven vervelend beรฏnvloedt, laat je dat toe? Probeer de persoon te vergeven, of besluit er geen aandacht meer aan te schenken.
  3. Ga bij jezelf na of je moe bent. Zo ja, ga dan even slapen. Moeheid is funest voor de sprankelende kant van je persoonlijkheid. Je bent echt niet de eerste die chagrijnig wordt van vermoeidheid!
  4. Als er iets is mislukt waardoor je je ellendig voelt (zoals een verprutste presentatie), focus je dan op de toekomst. De volgende keer doe je het wel goed. Het is geen ramp. Je komt er wel weer bovenop. Focus je op verbetering en vooruitgang, blijf niet hangen in je nare emoties.
  5. Zet voor elke actie die je gaat ondernemen het woord ‘lekker’. Vanaf nu ga je ‘lekker wat eten’, en daarna ‘lekker in bad’. Zo geef je jezelf en iedereen om je heen het idee dat je echt van het leven geniet. Beetje gek, maar probeer het eerst voordat je oordeelt. Het werkt best goed!
  6. Neem tijd voor jezelf. Trek je eventjes terug, rust wat uit of ga bijvoorbeeld lekker in bad. Zet je favoriete muziek op, doe wat yoga, drink een fijne kop koffie. Soms moet je jezelf even terugvinden voor je de wereld weer met een frisse blik tegemoet kunt.
  7. Maak een lijst van alle dingen waar je zin in hebt. Kun je er geen bedenken? Dan wordt het tijd om leuke dingen te gaan uitzoeken. Zorg dat je iets krijgt om je op te verheugen!
  8. Ga sporten! Na een half uurtje hardlopen, fietsen of skaten komt de stof endorfine vrij die ervoor zorgt dat je je vrolijk en lekker gaat voelen. Beweging helpt je stress te verminderen en je lijf lekker te doorbloeden. En dat is fijn, want daar word je kalm en blij van.
  9. Ontsnap! Laat alles voor wat het is en ga lekker op bezoek bij een van je beste vrienden. Ga samen iets leuks doen en dump al je problemen en irritaties, daar heb je vrienden voor.
  10. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ga eens op zoek naar de voordelen van je problemen.

Met een paar kleine stappen heb je je humeur snel weer verbeterd. Jij bepaalt hoe je je wilt voelen.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! ๐Ÿ˜

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. ๐Ÿ’›