“Perfectionism is not the same thing
as striving to be our best.
Perfectionism is not about
healthy achievement and growth;
it’s a shield.”

Brene Brown

Perfectionistisch maar niet gelukkig

Ben je perfectionistisch ingesteld? Dan ben je vast bekend met onze grote vrienden uitstelgedrag, zelfsabotage en het gevoel dat je niet goed genoeg bent.

Ja – welkom bij de club. Hoewel perfectionisme een soort positieve zweem over zich heeft – is het in werkelijkheid een enorm obstakel in je pad naar meer blijdschap en succes.

Wat dat betreft zouden we perfectionisme beter kunnen hernoemen naar ellendigisme.

Waarom? Omdat een perfectionistische houding je geluk saboteert. Het creëert een neerwaartse spiraal van teleurstelling, faalangst, ontevredenheid, waardeloosheid, uitstelgedrag, zelfsabotage, overspannenheid en zelfs burn-out.

Ellendigisme dus, zoals ik al zei. Niet fijn.

Perfectionisme is voor mij persoonlijk altijd mijn grootste bron van stress geweest, hoewel het me jaren heeft gekost voordat ik dat zelf besefte. Gaandeweg heb ik geleerd er beter mee om te gaan, hoewel het nog steeds flink wordt getriggerd soms. Zoals bij het schrijven van de boeken en de ontwikkeling en lancering van het Broednest – ironisch genoeg.

Perfectionisme is aangeleerd gedrag, en met slimme veranderingen kun je perfectionisme zowel omzeilen als verminderen. Dit zijn een aantal praktische tips die direct helpen. Laten we eens kijken.

1. Verander de focus van je doelen

Eén van de grootste problemen als perfectionist is de lat – je legt hem véél te hoog. De mate van perfectie die we van onszelf verlangen is onredelijk, onrealistisch en ongefundeerd.

Geen wonder dat we gestrest raken.

Perfectionisme draait niet zozeer om het leveren van kwaliteit, het heeft er weinig mee te maken. Vandaar ellendigisme – het wordt namelijk gevoed door het gevoel dat je niet goed genoeg bent.

Door alles perfect te doen bescherm je jezelf tegen kritiek. En wanneer het dan toch onvermijdelijk een keer mis gaat (bijvoorbeeld doordat je perfectionisme leidt tot uitstelgedrag en dalend zelfvertrouwen), is je oplossing simpelweg om nog harder te proberen alles perfect te doen.

De doelen die we stellen zijn zó overweldigend dat we vaak simpelweg niets doen. Op deze manier saboteren we onszelf terwijl het nergens voor nodig is.

Wat kun je doen? Begin bij het veranderen van je doel. Richt je op de factoren waar je zelf controle over hebt. Vaak hebben we weinig controle over uitkomsten, maar veel controle over onze houding.

Een doel als: ”Ik moet de beste zijn van het team” leidt tot veel stress, omdat je niet in de hand hebt hoe de rest van het team zich gedraagt. Een doel als: ”Ik ga elke dag mijn best doen om mijn werk zo goed te verrichten als ik kan” is veel beter, omdat je hier wél volledige controle over hebt.

Jij kunt zelf bepalen hoe hard je je best doet, maar niet of je de beste bent. Breng je doelen meer naar binnen, dan voorkom je sabotage en verminder je perfectionisme.

  • Schrijf je belangrijkste doel op.
  • Vraag je af hoe je dit doel kunt veranderen zodat je volledige controle hebt op het behalen van dit doel.

2. Verander je aanpak

Stel dat je als doel hebt gesteld om 10 kg af te vallen. Dit is een groot en overweldigend doel, waardoor je snel geneigd zult zijn om verwikkeld te raken in je perfectionisme.

Vraag jezelf af: wat is er nodig om dit doel te bereiken?

Flink afvallen lukt maar op één manier: een periode minder calorieën eten dan je verbrandt.

In plaats van je blind te staren op je enorme doel, is het effectiever om je te richten op het proces van succes. Je focust je op de dagelijkse stappen die je brengen waar je wilt zijn. Dat proces maakt je vervolgens je doel.

Bijvoorbeeld: ”Ik ga elke dag minder calorieën eten dan ik verbrand.”

Nu kun je elke dag succesvol zijn. Je hebt geen exacte controle over het aantal kilo’s dat je verliest binnen een bepaalde periode. Maar je hebt wel volledige controle over wat je vandaag in je mond stopt.

En lukt het vandaag niet helemaal? Dan heb je morgen een nieuwe kans.

  • Vraag je af welk proces nodig is om je doel te behalen.
  • Maak het dagelijks uitvoeren van dit proces je doel.

3. Verander je kijk op jezelf

Als je perfectionistisch bent aangelegd dan ben je waarschijnlijk vrij kritisch. Op anderen, maar vooral op jezelf. Je ziet altijd precies wat er nog niet goed is, en je richt daar je aandacht op.

Deze negativiteit voedt je perfectionisme, omdat je zo constant aan jezelf bewijst dat je inderdaad niet goed genoeg bent.

Gooi het daarom eens over een andere boeg. Leg een notitieboekje neer op een zichtbare plek in je huis en noteer elke dag wat je hebt bereikt. Niet alleen de grote, duidelijke taken. Maar juist ook de kleine onbenullige dingen.

  • De vaatwasser uitgeruimd.
  • Een rapport ingediend.
  • De mail weggewerkt.
  • Gestofzuigd.
  • Een datum geprikt voor het etentje.
  • Etc.

Door elke dag te noteren welke dingen je goed hebt gedaan vergroot je je gevoel van eigenwaarde. Hierdoor wordt je perfectionistische houding steeds minder krachtig, waardoor je minder stress ervaart, minder zelfsabotage en meer blijdschap.

Best fijn.

  • Schrijf op wat je bereikt en wat je goed hebt gedaan.
  • Focus je aandacht steeds op de dingen die wél goed gaan.

Je perfectionisme stap voor stap loslaten

Perfectionisme loslaten Bundel

Het leven loopt een stuk lekkerder zonder perfectionisme. In mijn praktische Bundel vind je nog veel meer handvatten, tips, inspiratie, opdrachten en oefeningen om je perfectionisme los te laten.

Ontdek hoe je succesvoller wordt dan ooit en hoe je je zelfsabotage stap voor stap loslaat.

Omzeil je perfectionisme, overwin je angsten, vergroot je zelfacceptatie en bereik je doelen sneller en met minder moeite.

Lees meer en start direct...

Je Broednest helpt je vooruit ☀️

Word ook lid van het Broednest en maak je leven steeds leuker in kleine, praktische stappen. 🌱

Start jouw opwaartse spiraal

Gratis tips om je leven leuker te maken

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 150.000 mensen zijn al lid! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛