1. Je ademhaling maakt je mindful

Door je aandacht naar je ademhaling te verplaatsen ben je mindful. En dat is handig, want je hebt je ademhaling altijd bij je.

Een rustige buikademhaling helpt je om ontspannen en stabiel door het leven te gaan. Er wordt soms bijzonder moeilijk over gedaan, maar het is natuurlijk ontzettend simpel.

Adem bewust in. Probeer tijdens het inademen zoveel mogelijk je buik naar voren te laten komen (je navel dus), niet je borst. Voel hoe de lucht naar binnen stroomt. Adem uit, en voel hoe je ontspant bij iedere uitademing. Alsof je niet alleen lucht, maar ook alle spanning uitademt.

Simpel. Een paar keer in en uit ademen en je bent weer lekker mindful. Niet moeilijk. Geen gemuts. Gewoon even doen.

2. Sporten: lekker praktisch

Je kunt mediteren, je kunt allerlei oefeningen doen en je kunt er allerlei boeken over lezen. Maar als je een echt praktische manier zoekt om mindful te worden, dan kun je het best je sportschoenen aantrekken.

Wanneer je sport blijf je gemakkelijk in het moment. Natuurlijk dwalen je gedachten soms af. Maar gemiddeld zul je tijdens het sporten meer mindful zijn dan wanneer je op de bank voor je uit kijkt.

En onder sporten verstaan we in dit geval ook seks. Want als je enigszins opgewonden bent, blijf je tijdens de seks eenvoudig in het hier en nu. Heel fijn, gezond en lekker praktisch!

3. In de flow komen

Werk kan je ook helpen om mindful te zijn. En dat is eigenlijk verbazend eenvoudig. Je gaat zitten, begint aan een belangrijke taak, schakelt afleidingen uit en gaat net zo lang door totdat je er niet meer over nadenkt.

Het is net als in slaap vallen. Je moet niet nadenken over in slaap vallen. Als je eraan denkt, dan blijf je wakker. Denk niet aan de flow. Ga gewoon werken, laat je niet afleiden, en merk na een tijdje hoe je de tijd vergeet. Je wordt één met je taak. En dat is een heerlijk gevoel.

De flow maakt je gelukkig. Het geeft je een goed gevoel over jezelf. Je bent mindful, met intense focus. Dat voelt goed. En het helpt je bovendien vooruit richting je doelen!

Dus denk even niet na over al je doelen. Denk aan de taak die je nu verricht, en ga het gewoon doen. Geen gedoe, gewoon lekker werken en je laten meeslepen in de productieve flow!

4. Echt luisteren naar je gesprekspartner

Mindful zijn is niet iets dat je in je eentje hoeft te doen. Sterker nog, in gezelschap kun je je oefening omzetten in iets heel waardevols: aandacht.

De meeste mensen leven niet in het moment. Daardoor luisteren ze niet echt naar elkaar. De meeste mensen luisteren in een gesprek vooral naar zichzelf. Nu is dat niet goed of slecht, maar een gesprekspartner die volledige aandacht voor jou heeft, is geweldig.

Mensen snakken naar aandacht. Als jij, zonder afgeleid te zijn, kunt luisteren naar iemand anders, dan word je op handen gedragen. Fijn, niet moeilijk en een mooi geschenk aan je gesprekspartner.

5. Even lekker langzaam doen

Je kunt snel mindful worden als je iets bewust langzaam doet. Zelf doe ik aan slow-cooking. Ik snijd de groenten rustig en met aandacht, en bereid eerst alles voor voordat ik echt begin met koken. Dat is een heerlijke manier om aan het einde van de dag lekker in het moment te komen. Ondanks de aanmoedigende opmerkingen van Billy die graag heeft dat ik een beetje doorwerk!

Je kunt jezelf ook langzaam inzepen onder de douche, en echt genieten van de geur van de douchegel. Of rustig de tuin aanvegen, de planten water geven, een uurtje rustig lezen, de hond uitlaten, boodschappen doen en ga zo maar door.

Doe gewoon iets bewust langzamer dan normaal. Super makkelijk, lekker ontspannend en een goede manier in om het moment te komen. En je doet ondertussen nog iets nuttigs ook!

6. Alle zintuigen activeren

Stel je voor dat je op de bus zit te wachten. Je kunt naar je mobieltje grijpen en social media checken (niet zo kijken, we weten allebei dat je dat doet). Je kunt er ook voor kiezen om hier in het moment te komen. Dat is namelijk ontzettend eenvoudig als er zoveel prikkels zijn.

Adem bewust in en uit, en activeer al je zintuigen. Wat hoor je allemaal? Auto’s, mensen, wind door de bladeren, vogels. En wat ruik je? Uitlaatgassen, aarde, asfalt, de vette snack van de man naast je die eigenlijk beter een appel had kunnen pakken.

Voel je billen op het bankje. Voel hoe je voeten contact maken met de grond. Kijk rond. Zonder te oordelen (laat die man lekker ongezond zijn als hij dat wil). Observeer wat er gebeurt. Laat alles gewoon gebeuren en kijk ernaar. Merk hoe je zonder moeite helemaal mindful bent geworden!

7. Overdreven genieten van je eten

Eten is best een intense ervaring, als je het met volle aandacht beleeft. Dat kun je doen gedurende een hele maaltijd (best lastig). Je kunt het ook simpelweg doen met een tussendoortje.

Eet een appel (dus geen vette snack), en sta eens echt stil bij een hap. Voel hoe sappig de appel is. Proef de zoet-zure smaak, en proef het met volle aandacht. Welke nuances kun je proeven? Hoe diep is de smaak? Hoe lang kun je de smaak vasthouden?

Ruik, voel en ervaar. Met slechts één hap ben je plotseling mindful. Je kunt nu proberen om de hele appel mindful te eten, of het hierbij te laten. In ieder geval is het zo simpel: iedere hap kan je een moment van mindfulness opleveren.

Meer tips om lekker mindful te leven

Zoals je ziet hoeft het niet moeilijk te zijn om mindful te leven. En het is de moeite waard, aangezien mindful leven ontzettend veel positieve effecten heeft op je lijf en je psyche.

Meer tips? Bekijk dan dit artikel: 47 Manieren om meer mindful te leven.

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?