Positiever in het leven staan

Het is niet moeilijk om positiever in het leven te staan – zeker niet als je klein begint.

Weten allemaal dat het leven leuker voelt met een beetje positiviteit. Positiviteit verlaagt stress, vergroot blijdschap en stimuleert liefdevolle relaties. Tegelijkertijd voelt het misschien alsof je jezelf voor de gek houdt. Want hoe kun je nou positief zijn met alle ellende om je heen?

Want het is waar – de wereld loopt over van onwenselijke ontwikkelingen. En misschien loopt je leven ook niet bepaald zoals je voor ogen hebt. Overal waar je kijkt zie je redenen om juist negativiteit te ervaren. Dus hoe buig je dat om?

Hoe beweeg je van negativiteit naar lekker positief in het leven staan?

In kleine stappen, is meestal mijn aanpak. Hieronder deel ik een aantal tips die mij helpen om positiever in het leven te staan, lees je mee?

1. Minder nieuws volgen

Dit weet je al, maar het voelt zo lastig soms – zeker in turbulente tijden.

In het nieuws worden vooral de dingen die mis gaan in de wereld besproken. Dat is logisch – maar niet altijd wenselijk.

Ons brein heeft nu eenmaal een voorkeur voor drama en sensatie, en het nieuws vervult die behoefte. Elke dag blootgesteld worden aan alle ellende maakt je niet blijer of positiever – maar het voelt ergens tóch fijn om op de hoogte te zijn.

Tegelijkertijd voedt het onze negativiteit, omdat al die berichtgeving ons het gevoel geeft dat alles mis gaat en er vooral ellende in de wereld is.

Door minder nieuws te volgen verlaag je de instroom van negativiteit in je brein. Hierdoor kalibreer je je ‘dramaradar’ opnieuw. Je begint te zien dat het leven best oké is zolang je je brein niet constant laat ‘marineren’ in ellende.

Ik doseer mijn nieuwsconsumptie heel bewust. Ik krijg de hoofdpunten mee via de radio (we luisteren vaak Sublime). Soms verdiep ik me juist extra als iets mijn interesse heeft. En als ik merk dat ik er negatief van word, draai ik het nieuwsvolume naar beneden. Dan check ik bijvoorbeeld een heel weekend helemaal geen nieuws.

Ik merk dan keer op keer dat ik snel weer lekker positief in het leven sta.

2. ‘Gewoon’ buiten lopen

Ik zal eerlijk zijn – zodra ik buiten kom ben ik de eerste die zijn AirPods indoet en een luisterboek, muziek of podcast aanslingert.

Tegelijkertijd merk ik steeds sterker dat die constante prikkeling een belemmering vormt voor mindfulness. En als iets goed is voor mijn positiviteit, is het meer mindfulness ervaren.

Wanneer ik nu de deur uit ga, kies ik er vaker voor om die AirPods in hun doosje te laten en heel bewust de wereld om me heen te ervaren. Ik ervaar de levendigheid in de stad én observeer het gevoel van ‘verveling’ dat al snel opkropt.

Na een paar minuten verdwijnt dit gevoel altijd en maakt het ruimte voor kalmte. Ik kom in het moment. Ik richt mijn aandacht op mijn voeten, hoe ze landen op de straat. Ik ervaar de geluiden, de wind op m’n wangen, de glinstering van de zonnestralen door de bomen.

Binnen een paar minuten voel ik me een stuk positiever.

3. Bewust niet haasten

Positiever in het leven staan is wat mij betreft vooral een beweging uit je hoofd en richting het moment.

Regelmatig merk ik dat ik bijvoorbeeld gefixeerd ben op een uitkomst. Dan wil ik een taak afronden, een bestemming bereiken of ergens gewoon klaar mee zijn.

Soms – wanneer ik deze onrust in mezelf opmerk – kies ik er bewust voor om een paar keer diep adem te halen. Een waardevolle vaardigheid wanneer ik peuter Jake probeer aangekleed probeer te krijgen.

Zodra ik dat doe zie ik weer hoe diep ik in mijn gedachten zat. En hoe al die gedachten het leven lijken te ‘wurgen’ en veel plezier en positiviteit uit mijn dag zuigen.

Ik merk dan altijd hoe ik mijn tempo direct naar beneden breng, mijn aandacht verbreed en meteen meer blijdschap, plezier en positiviteit ervaar.

Het leven is opgebouwd uit een aaneenschakeling van momenten. Hoe beter het me lukt om die momenten bewust te ervaren én ervan te genieten (ook als ik dingen doe die ik niet ‘leuk’ vind), des te mooier mijn leven aanvoelt.

Fijn is dat.

4. Kritische gedachten sussen

Als je mijn boek Leven met wind mee gelezen hebt dan weet je hoe ik hierin sta: gedachten zijn als scheten. We hoeven ze niet serieus te nemen, we kunnen ze zien komen en gaan – en er ondertussen een beetje om grinniken.

Het leven voelt zwaarder, dramatischer en negatiever wanneer we onze gedachten serieus nemen.

Door je gedachten te observeren kun je snel leren om positiever in het leven te staan.

Bijvoorbeeld:

  • Gedachte: ”Ik voel me waardeloos, ik wilde deze taak afronden maar ik ben er niet aan toe gekomen.”
  • Observatie: ”Ik zie dat ik een erg negatieve gedachte ervaar over mezelf.”
  • Aanpassing: ”Ik doe mijn best en ik doe het goed. Ik kan niet alles doen, deze taak komt later. Niets aan de hand.”

Als je de originele gedachte serieus neemt, dan voel je je negatief. Als je deze gedachten observeert en eventueel aanpast naar iets beters, dan voel je je direct een stuk positiever.

5. Dankbaarheid cultiveren

Niets maakt zo positief als gevoelens van dankbaarheid. En dankbaarheid combineert vaak goed met mindfulness.

Waarom? Omdat het leven gewoon zoeter voelt als je uit je hoofd blijft en met je aandacht in je lichaam ‘zakt’. Ik merk dan meer en meer hoe fijn het is om simpelweg te bestaan.

Zonder al die gedachten is het ineens heel fijn om gewoon in een ruimte te zijn, om adem te halen, bladeren te horen ritselen in de wind, m’n kleine Jake te zien spelen – het leven te zien leven.

Er ontstaan dan ineens eindeloos veel manieren om dankbaarheid te ervaren. Simpele, kleine momenten die totaal niet opmerkelijk zijn wanneer je in gedachten verzonken zit.

Positiever in het leven staan begint bij uit je hoofd komen, in het moment zakken en simpelweg de kleine dingen waarderen.

Dat klinkt misschien een beetje ‘tuttig’. En wellicht denk je: dat heb ik al eens geprobeerd, dat werkte niet. Of: ik klik even door, want ik zoek iets NIEUWS!

Mindfulness en dankbaarheid werken alleen als ze beoefend worden. Je kunt alle boeken over mindfulness lezen en je nog steeds negatief en ontevreden voelen. De oplossing is simpel maar soms niet wat we willen horen:

  • Leg je smartphone weg;
  • Ontspan;
  • Haal een paar keer rustig adem;
  • Zak steeds dieper in je stoel;
  • Voel hoe je lichaam contact maakt;
  • Houd je aandacht bij dat contact, of bij je ademhaling;
  • Wanneer je opmerkt dat je aandacht afdwaalt, breng het dan rustig terug;
  • Doe dit een paar minuten;
  • Herhaal het vandaag nog 2-3 keer.

Voor je het weet zie je overal redenen om je dankbaar te voelen. Dan lijkt het alsof er een zacht nazomer zonnetje straalt van binnenuit. Positiviteit, blijdschap en liefde – zélfs als de wereld om je heen woelig is. ☀️

Best fijn. Doe je ook mee?

Echt geluk vinden in jezelf

Geluk vinden in jezelf Bundel

Hoe kun je gelukkig zijn, zelfs als het leven niet loopt zoals je wilt? Door je geluk los te koppelen van de externe wereld en geluk te vinden in jezelf.

Wil je je vaker gelukkig voelen met minder moeite? In deze Bundel bespreken we vijf vaardigheden die je kunt inzetten om geluk te vinden in jezelf.

Gebruik deze Bundel om geluk te cultiveren in een moeilijke periode, of om je bestaande geluksgevoel sterker te funderen.

Gratis deelnemen aan cursus

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test