“The walls we build around us to
keep sadness out also keeps out the joy.”

Jim Rohn

Geluk is als gezondheid

Als je een week geen groente eet, dan glijdt je gezondheid achteruit. Nee, je gaat niet meteen dood ofzo, maar je voelt je wel minder fit. Zodra je besluit om weer beter voor jezelf te zorgen, zul je je al snel fitter voelen.

Zo is het ook met geluk en blijdschap. Als je een week niet werkt aan blijdschap, dan kom je terecht in dat emotionele niemandsland. Het gevoel van meh. Je voelt je niet ongelukkig, maar je bent ook geen stralend zonnetje.

Zodra je meer aandacht geeft aan je mentale gezondheid – aan je geluk en blijdschap – voel je je al snel veel blijer, vrolijker en gelukkiger.

Blijdschap laat zich onderhouden met dagelijkse gewoontes. Net als je gezondheid, je gebit, je badkamer en je relaties. Als je meer uit het leven wilt halen, kun je iets meer moeite doen voor beter resultaat.

Hieronder heb ik vier simpele technieken voor je klaargezet die je helpen je blijdschap te koesteren en onderhouden. Doe je mee?

1. Highlighten

Stel je voor dat je zo’n brede gele markeerstift in handen neemt. Waar je op de middelbare school leuke jongens mee op je rugzak liet tekenen. Neonkleurige kusjes op je rugzak zijn interessant, maar een markeerstift is natuurlijk bedoeld om teksten te markeren. Om te highlighten wat je belangrijk vindt.

Je markeert niet de stukken tekst die je saai, nutteloos of belachelijk vindt. Je markeert alleen de waardevolle stukken.

Stel je nu eens voor dat je door je dagen gaat met een figuurlijke markeerstift in je hand. En dat je constant highlight waar je blij van wordt. Je markeert de stukjes leven die je mooi vindt, waar je dankbaar voor bent.

  • Mooie lamp zeg
  • Wat fijn dat ik me zo fit voel vandaag
  • Wat zit je haar leuk!
  • Dankjewel dat je er was
  • Dit is zo’n fijn liedje!
  • Prachtig die boom

Simpel. Je brengt figuurlijke highlights aan in je omgeving. Je stipt constant aan waar je blij van wordt. Hierdoor ga je al snel steeds meer dingen opmerken om blij voor te zijn, waardoor je je steeds blijer voelt.

Probeer het eens! Het is leuk, simpel en het werkt echt.

2. Je billen voelen

Ja – nu mag je gerust met je handen aan je billen zitten, maar dat was niet m’n insteek. Nee, het idee is een hele simpele mindfulness oefening om je aandacht in het moment te trekken.

Want zoals ik schrijf in mijn boek Steeds leuker: je kunt niet straks gelukkig zijn. Geluk is er nu of het is er niet.

Deze oefening werkt alsvolgt:

  • Ga zitten.
  • Verplaats je aandacht naar het gevoel in je billen.
  • Voel hoe je billen contact maken met het zitoppervlak.
  • Houd je aandacht zo lang mogelijk bij dit gevoel.
  • Als je aandacht wegglijdt in gedachten, haal je aandacht dan weer terug naar je billen zodra je het door krijgt.
  • Doe dit een paar minuten.

Je kunt dit ook doen met je voeten als je staat of rustig loopt. Het is een praktische manier om je aandacht naar het moment te halen waardoor je gedachten even stoppen.

Het zijn je gedachten die ervoor zorgen dat je je meh voelt. Dus een kleine vakantie van al dat gedenk voelt heel verfrissend. Door deze oefening vaker te herhalen train je je mindfulness, en zul je merken dat je vaker in het moment leeft en je blijer voelt.

3. Ademhalen en loslaten

Terwijl we in ons hoofd leven maken we het leven onnodig ingewikkeld. En al die ingewikkeldheid belemmert ons gevoel van blijdschap. Wat doe je eraan? Laat al die ellende even los.

  • Haal 10 keer diep adem door de neus.
  • Voel hoe de lucht je buik in stroomt.
  • Voel hoe de lucht langs je neusvleugels stroomt.
  • Laat de lucht bij het uitademen snel door je neus ontspannen, alsof je zucht door je neus.
  • Tel bij iedere uitademing tot je de 10 hebt bereikt.

Door gedurende de dag even diep adem te halen kun je ontspannen en al die verhalen in je hoofd even loslaten. Dat helpt je kalmer en blijer door je dag te gaan.

4. Zorgen, delen en geven

Blijdschap vermenigvuldigt als je het deelt. En de makkelijkste manier om je blijdschap te delen is door te delen met anderen. Door vrijgevig te zijn, te helpen en liefde en aandacht te schenken.

Zoek vandaag een manier om iets te delen. Om voor iemand te zorgen zonder iets terug te verwachten. Om te geven omdat jij geniet van het plezier van geven, niet omdat je bezig bent met de balans van de relatie.

Bijdragen is fijn. Het is fijn als je – met jouw inspanning – iemand anders kan helpen. Vooral als jij er zelf voor kiest om deze inspanning te leveren. Helpen uit vrijheid en blijheid is een heerlijke manier om je snel blijer te voelen.

En het leuke is – je maakt een ander er ook gelukkiger mee. Dus vraag jezelf eens af: “Hoe kan ik vandaag iemand helpen op een kleine manier?”

Misschien dat je je partner een beetje extra vertroetelt, dat je iets meer aandacht aan je kinderen geeft, dat je een keertje extra langsgaat bij je moeder of je buurvrouw uitnodigt om mee te eten vanavond.

Meer tips om je leven leuker te maken

In kleine stappen kun je je blijdschap vergroten. In mijn boek Steeds leuker omschrijf ik hoe je dit stap voor stap kunt doen. Heb je mijn boek nog niet gelezen?

Als je hem nu bestelt krijg je in je eigen eierdoosde online omgeving die bij het boek hoort€20 korting op mijn online cursus Opwaarts, met tips om te leven alsof je altijd wind mee hebt. 😊

Bekijk het boek en bestel direct…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛