1. Vorm een ‘doe het direct’ gewoonte
Uitstelgedrag is gewoon een slechte gewoonte – dit kun je dus het beste gewoon afleren. Leer jezelf aan dat je vervelende klusjes direct doet. Denk hierbij vooral aan dingen die je binnen een paar minuten kunt voltooien zoals je vuile was in de wasmand gooien.
2. Doe je belangrijkste taken als eerst
Zorg voor wat structuur in je dag en sta je zelf niet toe om alles voor je uit te schuiven. Schrijf voordat je gaat slapen op wat de belangrijkste taken zijn die je morgen wilt verrichten. Zorg dat het er niet meer dan drie zijn. Deze drie taken zijn jouw belangrijkste taken voor de dag, en vormen als het ware de ruggengraat van de dag.
Begin ‘s ochtends direct met je belangrijkste taak en beloon je zelf tussendoor met leuke dingen zoals het checken van Facebook of het bekijken van je favoriete YouTube kanaal.
3. De 10 minuten regel
Als je het gevoel hebt dat een taak overweldigend groot is spreek dan met je zelf af dat je er 10 minuten aan gaat werken zonder verplichting. In veel gevallen is een taak helemaal niet zo vervelend als je er eenmaal aan begonnen bent. Als je eenmaal begonnen bent ben je meestal al weer bijna klaar.
4. Deel je taak op
Grote taken moet je altijd opdelen in zoveel mogelijk kleine taken. Vraag jezelf af wat het einddoel is van de taak. Moet je bijvoorbeeld een businesscase opstellen, dan is het einddoel een afgeronde businesscase. Vervolgens vraag je jezelf af wat de eerstvolgende stap is die je kunt nemen richting dit doel. Dit kan een hele kleine stap zijn zoals het opstarten van Word.
5. Probeer iets te doen wat je leuk vindt
Mensen stellen vaak uit wanneer ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden. Het klinkt misschien een beetje simpel, maar probeer te stoppen met alles wat je niet leuk vindt om te doen. Hoewel je natuurlijk niet met alles kunt stoppen wat niet leuk is, zijn er vaak een aantal dingen te vinden die niet leuk zijn en ook eigenlijk niet nodig.
6. Zet een deadline voor jezelf
Het helpt vaak als je een deadline stelt voor je taak. Als je met jezelf afspreekt wanneer je je taak afgerond wilt hebben en er jezelf je aan herinnert maak je meer kans om het daadwerkelijk succesvol af te ronden. Het kan ook goed helpen om je deadline bekend te maken aan anderen.
Vertel het bijvoorbeeld aan vrienden, plaats het op je blog (of social media status) of maak het bekend aan je collega’s. Wanneer zoveel mensen afweten van jouw deadline zul je meer moeite doen om je taak op tijd af te krijgen.
7. Zorg voor minder afleiding
Als je van jezelf weet dat je snel afgeleid bent is het slim om deze afleidingen tot een minimum te beperken. Ga dus nooit aan het werk met Facebook messenger of je mailbox open. Sluit zoveel mogelijk vensters af en werk alleen met dat programma wat je echt nodig hebt.
Houd ook mensen buiten de deur die je mogelijk kunnen komen storen. Vertel dat je aan het werk bent of hang een briefje op de deur.
Meer lezen over uitstelgedrag?
Lees dan eens zeker onderstaande twee artikelen:
Voor eens en altijd je uitstelgedrag overwinnen
Als ervaringsdeskundige heb ik een super effectieve online cursus voor je klaarstaan die je gaat helpen om je uitstelgedrag stap voor stap te overwinnen.
De tips werken, en je gaat er sowieso productiever door worden. En het mooie is – je kunt meteen beginnen!
Reacties
Handig zeg. :)
Ook als je wil beginnen
aan je huiswerk.
Dat doe ik ook altijd in stapjes.
Ik weet van mezelf dat ik behoorlijk chaotisch ben, zowel in mijn hoofd als in mijn huis. Overal door mijn huis heen liggen belangrijke papieren. Elke keer maar weer uitstellen met het goed op te ruimen en dan krijg je inderdaad een behoorlijke opeenstapeling met het gevolg dat je er nog meer tegen aan gaat zitten te hikken om het weer op te ruimen en te ordenen. Nu vandaag moet ik naar de belastingdienst en ja dan moet je dus dingen bij elkaar zoeken. Tijdje terug was ik al bezig geweest, alles in mappen doen, per instantie/bedrijf een eigen map, maar omdat het zo mega veel is, van 2009 en stukje 2010….succes, hahaha. Eerst heb ik zoveel mogelijk maar op instanties/bedrijven enz. gesorteerd, maar verder nog niks weg gegooid, dat is weer een bezigheid voor later. Maar in die tussen tijd heb ik het wéér laten verslonsen pffff niet best, dus vandaag maar weer de hele ochtend bezig geweest om weer papierwerk te ordenen in de juiste mappen. Maar wel op deze manier kwam ik wel weer de nodige dingen tegen, die ik dus wel voor de belastingdienst nodig heb. Dus ik sloeg gelijk weer 2 vliegen in 1 klap.
Ik heb er gelukkig bijna nooit last van, alleen bij het invullen van de Belastingpapieren, ahahhahahaha.
Gelukkig is dat nu achter de rug en volgend jaar laten we het doen, hoera!