“Start by doing what’s necessary;
then do what’s possible;
and suddenly you are doing the impossible.”

Francis of Assisi

Werk is niet altijd leuk

Nee. En weet je wat? Dat hoeft ook niet. Vervelend werk zal er altijd zijn, daar doe je niets tegen. Wat je wél kunt doen is beter worden in omgaan met vervelende taken, zodat die taken waar je tegenaan hikt sneller uit je leven verdwijnen. Best fijn.

Dus laten we eens kijken wat je kunt doen als het je niet lukt om te beginnen met vervelend of moeilijk werk. Geen zorgen – die taken zijn afgerond voordat je het weet.

1. Maak de taak kleiner

Kijk – de Belastingaangifte doen is niemands favoriete bezigheid. En je bent niet de enige die het voor zich uitschuift. Het is een saaie taak die je vaak weinig oplevert en die je bovendien wordt opgelegd door de overheid.

Geen goed recept voor tomeloos enthousiasme.

Maar een Belastingaangifte doen is niet één taak. Het zijn eigenlijk een heleboel kleine taken. Zoals het opzoeken van je jaaroverzicht, het bij elkaar zoeken van papieren, wat zaken doorlezen, proberen in te loggen op je digiD, schelden, nieuw wachtwoord opvragen, succesvol inloggen op je digiD, wat getallen invullen, etc.

Dus – waar kun je mee beginnen? Je eerste taak is bijvoorbeeld het opzoeken van je jaaroverzicht. Mooi, dat kun je wel. Dat is niet zo vervelend. En wat wordt de volgende stap?

Door je taken klein te blijven maken kom je keer op keer tot deze conclusie: Oh, dit kan ik wel, dit is niet zo vervelend. En daarmee smelt de weerstand weg en ga je gewoon aan de slag. Fijn is dat.

2. Visualiseer hoe je de ellende te lijf gaat

Klein maken helpt. Daarnaast kun je deze simpele techniek gebruiken om de weerstand om te beginnen te verminderen.

Sluit je ogen, en visualiseer hoe je druk bezig bent met die vervelende taak. Zie hoe je lekker productief bent, en zie ook hoe je het met plezier doet. Voel de voldoening die vrijkomt wanneer deze taak van je lijstje is.

Door deze oefening te doen kan je brein alvast ‘wennen’ aan al die ‘ellende’ die het verwacht. En hierdoor ziet je brein dat die ellende eigenlijk wel meevalt. Dat het afronden van die taken zelfs leuk kan zijn – wie had dat gedacht!

Hierdoor vermindert de weerstand om aan de slag te gaan drastisch. Precies wat je nodig hebt.

3. Besef wat een taak uitvoeren echt is

Kijk – als je echt opziet tegen het uitvoeren van een taak, dan is het tijd om je perspectief te veranderen. Want wat gebeurt er nu echt als je een taak uitvoert? Eigenlijk heel weinig.

  • Je tikt met je vingers op toetsen.
  • Je toetst een nummer in je op je smartphone en je zegt woorden.
  • Je pakt dingen in je hand en verplaatst ze.
  • Je beweegt je lichaam van de ene naar de andere plek.
  • Je gebruikt je brein om keuzes te maken.
  • Je neemt tussendoor een slokje koffie (niet onbelangrijk).

Dit is wat er daadwerkelijk plaatsvindt: aanraking, zien, horen, voelen, ruiken, proeven, denken. De rest is drama in je hoofd. DRA-MA – daar zitten we niet op te wachten toch?

Dus? Dus een vervelend rapport schrijven is ellendig, totdat je inziet wat het daadwerkelijk is: bewegende vingers op een toetsenbord en het denken van gedachten.

Wat is er nu precies zo vervelend aan deze ervaring?

Je kunt lekker zitten op een stoel naast de kachel. Je hoeft niet te sjouwen. Je loopt geen gevaar. Je kunt er zelfs een leuk muziekje bij aanzetten. Er is koffie – what’s not to like?

Ja, het is misschien vermoeiend voor je brein. Maar goed – na afloop is wel die taak uit je leven. Dat is ook wat waard. En dagenlang piekeren over die vervelende taak kost óók een berg energie.

Dus gewoon gaan met die banaan, dat maakt je leven een stuk lichter.

4. Spreek een kleine beloning met jezelf af

De taak mag dan vervelend zijn – dat wil niet zeggen dat je je hele leven ellendig hoeft te maken. Wees een beetje lief voor jezelf. Als je vervelend werk uitvoert, mag je jezelf heus wel belonen met iets leuks.

Dat kan iets kleins zijn, zoals een bakkie halen als de taak is afgerond. Of iets groters, zoals naar de film gaan vanavond als je lijstje is afgewerkt. Of denk aan een uurtje gamen of een kwartiertje nutteloos swipen op social media – je hebt het verdiend.

Een kleine beloning kan je gemotiveerd houden tijdens het uitvoeren van die vervelende taak.

5. Zet een timer

Zelf zet ik constant timers. Ik werk bijvoorbeeld met een timer van 25 minuten, en dan neem ik 5 minuten pauze. En daarna doe ik het opnieuw (de Pomodoro techniek). Maar je kunt ook kortere timers zetten, zoals 10 of 7 minuten.

Het werkt heel simpel. Ik selecteer een taak (zoals het schrijven van een artikel), en ik zet de timer. Ik blijf aan deze taak werken totdat de timer afloopt.

Dat is alles. En dit heeft allerlei voordelen.

  • Ook vervelende taken kan ik wel 25 minuten tolereren.
  • De volgende pauze is nooit ver weg. Dus zelfs als de taak heel vervelend is, weet ik dat ik straks weer even pauze heb.
  • Ik zie de timer aflopen, waardoor ik mijn best ga doen om de taak binnen die 25 minuten af te ronden.
  • Door de focus die ontstaat werk ik snel door de vervelende taak heen.
  • En doordat ik lekker doorwerk voelt het allemaal veel minder vervelend.

En dat is fijn. Want na een paar van deze rondes heb ik al veel bereikt en voel ik me super voldaan. Er is minder uitstelgedrag en meer werkplezier. Probeer het maar eens – timers werken als een tierelier.

6. Ga aan de slag en lach je rot

Uiteindelijk is het allemaal heel simpel: gewoon beginnen. Het maakt niet uit waar. Doe gewoon iets. Pak een kleine taak, zet een timer en ga het doen.

Dat werk moet toch gedaan worden. Dus dan kun je het net zo goed zo snel mogelijk uit je leven werken. Dan ben je er maar vanaf.

Werk gewoon een beetje zoals een honingbij. Een bij denkt niet na of ze het wel ‘leuk’ vindt om stuifmeel te verzamelen. Ze doet gewoon wat er gedaan moet worden. Als je de emoties er even tussenuit haalt, is het doodeenvoudig.

En het leuke is – hoe beter je hierin wordt, des te leuker je het gaat vinden. Want het voelt zalig om vervelend werk af te vinken. Want zodra je het af hebt ben je ineens helemaal vrij van dat knagende gevoel dat je nog al die nare dingen moet doen.

Doe het nu, en maak je zelf vrijer en blijer. Blijf even door oefenen, en voor je het weet ga je genieten van vervelend werk. Gewoon, omdat je merkt dat het eigenlijk maar gewoon een ervaring is in je leven. Niet goed, niet slecht – gewoon een ervaring.

Je lichaam beweegt, je brein denkt, wat moet gebeuren gebeurt – niets aan de hand. Je kunt dit. ✌🏻

Versla je uitstelgedrag stapje voor stapje

Heb je vaker last van uitstelgedrag? Schuif je belangrijk werk voor je uit en zou je graag meer discipline ontwikkelen?

Dan ben je aan het goede adres. Want ik heb er een tijdje geleden de meest uitgebreide online cursus voor ontwikkeld. In een paar weken leer je je uitstelgedrag volledig onder controle te krijgen.

Ontwikkel meer discipline, meer wilskracht en leer om je taken af te ronden en je dromen stap voor stap waar te maken.

Lees meer en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛