Vroeg opstaan is lastig – en lekker

Ik sta tegenwoordig vroeg op. Oké, stel je er niet te veel bij voor: ik sta niet om vijf uur naast m’n bed in een yoga pose te wachten tot de zon op komt. Ik heb ook een sociaal leven.

Maar ik sta vroeger op dan ik in jaren heb gedaan. Normaal gesproken heb ik namelijk de neiging om laat naar bed te gaan en later op te staan. Ik kan mijn eigen tijd indelen, dus was ik de eerste die de snooze-knop wist te vinden. En ook de tweede.

En dat is nu anders. De wekker gaat voor mij niet meer af tussen half negen en negen. Hij gaat nu tussen half zeven en half acht. En ik gebruik deze extra tijd in de ochtend om mijn leven leuker te maken.

1. Ik zet mijn wekker aan de andere kant van de kamer

Deze tip klinkt te afgezaagd om effectief te zijn. En toch werkt het. Ik leg mijn iPad (een smartphone trilt zo irritant) aan de andere kant van de slaapkamer.

En zodra hij af gaat moet ik uit bed om te voorkomen dat Billy wakker wordt. En ik wil geen wakkere Billy, ik wil juist tijd voor mezelf. Dus sta ik op. En aangezien ik de moeilijkste stap nu al heb gezet, kost het slechts een klein beetje discipline om naar beneden te lopen, in plaats van terug mijn bed in te kruipen.

2. Ik begin mijn ochtend kalm en ongehaast

Ik zie mijn ochtend als een geschenk aan mezelf. Door vroeg op te staan hoef ik niet te haasten, en kan ik de tijd nemen om de dag te beginnen op een manier die mijn leven beter maakt.

Ik begin mijn ochtend met een meditatie van ongeveer 10 minuten, waarna ik schrijf en wat yoga doe. Ik geniet van de stilte in huis en ik weet dat ik ruim de tijd heb voordat ik ‘echt’ aan de slag ga met het drukke dagelijkse leven.

Mijn telefoon en tablet staan gedurende deze tijd in nachtmodus, en onze WiFi router staat op een tijdklok die pas om acht uur inschakelt. Lekker rustig.

3. Ik geef mezelf iets te doen waar ik naar uitkijk

Laatst las ik het boek Miracle Morning waarin de auteur pleit voor een vaste ochtendroutine die je dagelijks helpt groeien. Het is een routine met zes gewoontes, waar je zelf mee kunt spelen om het aan te passen aan je eigen leven.

Ik pas alle zes gewoontes toe in de ochtend, en het bevalt me prima:

  1. Mediteren. Zo begin je de dag kalm en helder, in plaats van duf en gestrest. Ik mediteer meestal een minuut of tien, waarbij ik simpelweg richt op mijn ademhaling.
  2. Affirmaties oplezen. Het hardop voorlezen van affirmaties is een geweldige manier om je onderbewuste te trainen zodat je je uiteindelijk gaat gedragen zoals je je zou willen gedragen. Ik heb affirmaties die me eraan herinneren om liefdevol te zijn richting de mensen om me heen, die me in de juiste werkstemming brengen en die me helpen te kiezen voor gezonde voeding.
  3. Visualiseren. Dit klinkt nog zweveriger dan de affirmaties, maar het werkt geweldig. Nee, ik visualiseer niet hoe ik een miljoen op de bank heb. Ik visualiseer wel hoe ik mezelf die dag inzet om mijn doelen dichterbij te brengen. Door te visualiseren hoe je je doelen aan het bereiken bent, wordt de weerstand om het daadwerkelijk te doen lager, omdat je onderbewuste denkt dat je het al eens hebt gedaan. Het helpt me simpelweg om effectiever te werken.
  4. Schrijven in dagboek. Heel simpel: ik schrijf wat ik gisteren heb meegemaakt, wat er vandaag op de planning staat en waar ik dankbaar voor ben. Als er bijzonderheden zijn (bijvoorbeeld als ik me niet goed voel), dan schrijf ik daar ook over. Deze reflectie helpt me mijn hoofd leeg te maken en problemen in perspectief te plaatsen. En als naslagwerk geeft het me veel inzicht in mijn eigen ontwikkeling.
  5. Lezen in levensveranderend boek. Lezen is zo’n gewoonte die je leven verandert, maar die ook altijd in een hoekje wordt gedreven door drukte en YouTube. Daarom lees ik direct een hoofdstuk in de ochtend, liefst in een non-fictie boek dat de potentie heeft mijn leven te veranderen.
  6. Sporten. Het doel is vooral om even de hartslag omhoog te krijgen en zuurstof in je hoofd te krijgen. Maar ik doe op dit moment ook wat spiertraining, anders doe ik het nooit. Daarnaast doe ik yoga of sta ik simpelweg een beetje te springen en te dansen. En soms is Billy rond deze tijd al beneden, en springt hij met me mee. De gordijnen open ik pas hierna, zoals je begrijpt.
  7. Extra: Een artikel draften. Ik heb mijn eerdere ochtendgewoonte (elke dag een artikel schrijven) verweven in de routine, en hem iets minder intens gemaakt. Ik draft nu een artikel, maar de eerste versie hoeft niet meteen af. Zolang ik maar een leuk begin maak.
  8. Extra: Frans leren. Het leren van een taal werkt het beste als je er dagelijks mee bezig bent. Dus ik verwikkelde Franse les via de gratis app Duolingo in mijn ochtendroutine. Leuk om te doen en ik merk dat ik vooruitgang maak. Progrès dus.

Het fijne aan deze ochtendroutine is dat het me een geweldige start in de dag geeft. Ik begin de dag kalm, liefdevol, gefocust op mijn doelen, vol energie – en mét spiertraining, Franse les én schrijven achter de rug. En dan moet de dag nog beginnen!

Omdat deze routine me zo’n mieters gevoel geeft (bedankt synoniemenwoordenboek), vind ik het geen probleem om ’s ochtends mijn bed uit te komen. Ik weet dat ik opsta voor iets fijns, iets constructiefs. Dat is beter dan opstaan terwijl ik weet dat ik die dag een moeilijke of vervelende taak moet verrichten.

Of nog erger: geen idee heb wat ik ga doen.

4. Neem tijd om te wennen

De eerste tien dagen van een nieuwe gewoonte zijn het moeilijkst. Zeker als het om vroeg opstaan gaat. Daarna wordt het makkelijker, en zelfs fijn. Maar pas na een dag of dertig is de gewoonte echt ingesleten.

Pas dan ben je er niet alleen aan gewend, maar heb je ook de tijd gehad om te profiteren van de voordelen van vroeg opstaan. En dan wordt het pas echt een moeiteloze gewoonte om vol te houden.

Laatst liep mijn vroege opstaan een beetje in de knoop met mijn sociale leven. Ik ging te laat naar bed, stond toch nog redelijk vroeg op, waardoor ik afgepeigerd was. Dus ik gaf mezelf een weekend vrij van mijn ochtendroutine.

Ik snoozede, stond laat op en ik voelde me waardeloos. Geen constructieve ochtend, geen energiek begin, geen focus op dat wat ik belangrijk vind. Ik merkte hoe de gewoonte was ingesleten, en hoe ik het liever wel deed dan niet.

5. Herinner jezelf aan de voordelen

Ik heb best even door moeten zetten om de gewoonte in te laten slijten. Soms voelde ik me moe, en ging ik liever terug naar bed. Soms begreep ik niet waarom ik het mezelf zo moeilijk maakte, en wilde ik liever niet in dagboeken schrijven en mediteren.

Maar de voordelen zijn zo fijn, dat ik mezelf er steeds aan bleef herinneren als ik het moeilijk had. Ja, het is een beetje vermoeiend in het begin. Maar het wordt makkelijker zodra je lijf gewend is aan de nieuwe ochtendroutine.

En er gaat niets boven het uitvoeren van een ochtendroutine die me vooruit helpt, waarna ik nog een zee van tijd heb voordat het lunchtijd is. De ochtenden zijn nu mijn meest productieve periode van de dag.

Fijn, omdat het me de ruimte geeft in de middag een beetje rustig aan te doen. Kan ik lekker in slaap vallen in de lentezon. Terwijl ik droom hoe ik in vloeiend Frans een Chardonnay bestel. Très bien.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛