Zelfdiscipline opbouwen

Zelfdiscipline is een eigenschap die nodig is om positieve veranderingen in je leven tot stand te brengen. En juist deze eigenschap is in onze hedendaagse gemaksmaatschappij vaak een onderontwikkeld. Gelukkig is het zeer goed mogelijk om meer zelfdiscipline te krijgen.

Zelfdiscipline is als spierkracht

Het vergroten van zelfdiscipline gaat ongeveer op dezelfde manier als het vergroten van je conditie. Als je nooit sport, zul je in steeds slechtere conditie raken. En als je jezelf nooit ergens toe zet en altijd toegeeft aan alle verleidingen zul je steeds minder zelfdiscipline krijgen.

Gelukkig werkt het ook andersom. Als je wilt werken aan je conditie, doe je dat door jezelf steeds meer uit te dagen en veel te oefenen. Na verloop van tijd wordt je conditie dan steeds beter en beter. Zo is het ook met zelfdiscipline. Hoe vaker je daar gebruik van maakt, hoe meer je er van krijgt.

Wat betekent het om je zelfdiscipline te gebruiken? In het kort gaat het er om dat je iets doet ondanks het feit dat je er weinig plezier aan beleeft en er weinig zin in hebt. Nu vraag je je misschien af: “waarom zou ik iets doen dat ik niet leuk vind?”. Vaak heeft het er mee te maken dat het op de lange termijn een positief resultaat oplevert.

Gezond eten is voor veel mensen bijvoorbeeld minder leuk dan een lekkere vette hap scoren, maar op de lange termijn blijf je van een salade wel gezonder en fitter dan van een gehaktbal met satésaus. Je geld meteen uitgeven aan leuke dingen is ook veel prettiger dan sparen, maar sparen zorgt er wel voor dat je later ook een goed leven kunt leiden.

Zelfdiscipline heb je in veel gevallen dus nodig om lange termijn doelen te bereiken.

Langzaam opbouwen

Als je voor de marathon wilt trainen, ga je niet met je eerste training 42 kilometer rennen. Waarschijnlijk zullen je eerste trainingen niet meer dan een paar kilometers beslaan. Net zo is het met het opbouwen van zelfdiscipline.

Als je bijvoorbeeld wilt gaan beginnen met mediteren, is het niet verstandig om meteen elke dag een uur te gaan oefenen. Je kunt het beter langzaam opbouwen door bijvoorbeeld eerst drie dagen per week tien minuten te gaan mediteren.

Als je te snel gaat, zal het je waarschijnlijk niet lukken. En die negatieve ervaring doet veel mensen beslissen om er maar helemaal mee te stoppen. Dat is natuurlijk zonde, want met een betere voorbereiding en een slimmere opzet zul je het waarschijnlijk wel kunnen.

Doe het één voor één

Een andere manier van te snel opbouwen is door te veel doelen tegelijk te stellen. Dus tegelijkertijd beginnen met mediteren, hardlopen, beter eten en positiever denken.

Veel mensen besluiten op een moment in hun leven dat het tijd is om radicaal te veranderen en pakken dan alles tegelijk aan. Het zal bijna altijd blijken dat je daar te weinig zelfdiscipline voor hebt. Als je de goede gewoontes één voor één invoert, heeft dat twee voordelen.

Het eerste voordeel is dat je al je discipline kunt gebruiken voor die ene gewoonte. Daardoor zul je het waarschijnlijk beter volhouden. Ten tweede worden dingen die je vaak doet uiteindelijk automatisch waardoor je er minder zelfdiscipline voor nodig hebt. Gemiddeld duurt het ongeveer twee maanden om een gewoonte automatisch te maken. De discipline die je dan overhoudt, kun je weer gebruiken om de volgende gewoonte in je leven in te voeren.

Wil jij meer zelfdiscipline in je leven krijgen? Pak dan niet ineens te veel aan, bouw het langzaam op en zet door. Het wordt vanzelf gemakkelijker!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛