“Self-love is the source of
all our other loves.”

Pierre Corneille

1. Accepteer jezelf volledig

Moeilijk is dat, de zelfliefde opbrengen om jezelf helemaal te accepteren zoals je bent. Inclusief de eigenschappen waar je liever niets van wilt weten.

Maar toch is het belangrijk. Het is belangrijk omdat het je helpt om echt van jezelf te houden. Inclusief je ‘donkere kanten’. Eén manier om dat te doen is het expliciet te maken voor jezelf.

Bijvoorbeeld:

”Hoewel ik [voeg hier je eigenschap in], accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”

Vul jouw probleem in, en spreek de zin een paar keer hardop uit.

Dus:

  • ”Hoewel ik soms snel boos en driftig word, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”
  • ”Hoewel ik mezelf momenteel lui en waardeloos vind, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”
  • ”Hoewel ik ontevreden ben met mijn leven op dit moment, accepteer ik mezelf volledig en heb ik mezelf lief.”

Een andere oefening die je kunt uitvoeren – populair gemaakt door Kamal Ravikant – is de volgende:

Herhaal continu deze woorden in jezelf: ik hou van mezelf.

  • Tijdens het tandenpoetsen.
  • Tijdens het stofzuigen.
  • Tijdens het voeden van de kippen.
  • Tijdens het autorijden.
  • Tijdens het wachten op je beurt.
  • Tijdens het se.. of nee. Beter niet tijdens seks – dat is raar.

Beetje gek – maar het werkt. Omdat je onderbewuste best wel naïef is, en veel dingen die je het voorschotelt aanneemt voor waarheid. Na een tijdje ga je het echt geloven. En vanaf dan is het simpelweg je nieuwe waarheid.

2. Durf jezelf te zijn

Luister naar wat jij wilt, niet naar wat je omgeving van je verlangt. En ontdek dat de grootste druk van buitenaf eigenlijk van binnenin komt.

Het zijn je overtuigingen, ingesleten patronen en vaste denkgewoontes die je het meest behoeden om helemaal jezelf te zijn.

Als je weinig zelfliefde hebt dan ben je gewend om jezelf te conformeren aan de wereld om je heen. Je cijfert jezelf weg, zodat anderen tevreden kunnen zijn.

Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid met het idee dat je maar beter ’normaal’ kunt doen, dan houd je jezelf misschien in op het moment dat je jezelf eigenlijk wilt laten gaan. Uit schaamte, en bijvoorbeeld omdat je anderen niet teleur wilt stellen.

Blijf dicht bij jezelf. Merk op wat je voelt, wat je intuïtie je ingeeft. En probeer het meer en meer te volgen. Los van wat anderen ervan vinden.

3. Laat je ego los

Je ego is dat ratelende stemmetje in je hoofd. De kant van jou die beledigd kan worden, teleurgesteld kan raken, bang kan zijn en continu piekert en nadenkt.

Zelfliefde ontwikkelen is niet hetzelfde als arrogant worden. In dat geval voed je je ego – dan wordt hij groter en groter. En hoe groter je ego, des te ingewikkelder je leven wordt.

Probeer je ego juist kleiner te maken om dichter bij jezelf te komen.

  • Mediteer regelmatig, en ontdek hoe jij en je gedachten twee losse dingen zijn.
  • Herken hoe de gedachten die je hebt bepalen wat voor gevoelens je ervaart.
  • Beleef hoe je dankzij nieuwe gedachtes nieuwe gevoelens kunt voelen.
  • Voel je dankbaar voor het moment, voor je leven en voor de goede dingen in je leven. Dankbaarheid maakt je nederig. En nederigheid doet je ego verkleinen.

4. Zorg goed voor jezelf – je bent het waard

Een gebrek aan zelfliefde vormt de oorzaak achter veel gezondheidsproblemen. Als je jezelf niet waardevol vindt, dan ben je minder snel geneigd om goed voor je lichaam te zorgen.

Als je oprecht van jezelf houdt, dan zorg je met liefde voor jezelf. Dan voed je je lichaam met gezonde voeding. Dan stop je geen rotzooi in je lijf. Dan zorg je voor rust, beweging en goede dagelijkse verzorging.

Begin met beter voor jezelf te zorgen. Denk ”mijn lichaam verdient beter dan dit”, en ruil die zak chips in voor een stuk fruit. Denk beter over jezelf zodat je beter voor jezelf zorgt.

5. Wees minder hard voor jezelf

We zijn tegen onszelf vaak wreder dan we voor anderen zijn. Dat is logisch, maar het is ook tragisch. Aangezien we anderen nu en dan zien, maar 24 uur per dag met onszelf moeten leven.

Als een ander een fout maakt dan leg je dat snel naast je neer. Kan gebeuren.

Als je zelf een fout maakt dan gaat het anders. Zeker als je weinig zelfliefde koestert. Dan blijf je jezelf herinneren aan je fout, je blijft jezelf geselen. Je voelt je waardeloos, minderwaardig en misschien voel je zelfs schaamte.

Dat is dus niet de weg naar een leuker leven. Probeer jezelf met liefde te behandelen. Relativeer je eigen gedrag net zoals je het gedrag van je vrienden relativeert. Niets aan te doen, kan gebeuren, morgen weer een dag.

6. Leef met aandacht

Het leven is niet altijd leuk, en dat is prima. Accepteer dat je leven ups en downs kent, en dein rustig mee op de getijden. Doe alles met aandacht en leef zoveel mogelijk in het moment.

Geloof niet alles wat je denkt. Observeer gedachten die komen en gaan, en inspecteer de gevoelens die die gedachten oproepen.

Hoe meer je in het moment kunt leven, des te makkelijker het wordt om zelfkritische gedachten te herkennen en los te laten.

7. Bewaak je grenzen

Jij moet je omgeving opvoeden om jou te behandelen zoals jij dat wenst. Dat doe je door grenzen te stellen en ze te handhaven wanneer ze worden overschreden.

Mensen met zelfliefde bewaken hun grenzen, omdat zij geloven dat ze het waard zijn om goed behandeld te worden. En dat ben jij ook.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛