1. Kom je afspraken na
Houd bij met wie je welke afspraken maakt en maak het je hoogste prioriteit deze altijd na te komen. Mocht je een afspraak niet na kunnen komen, communiceer dit dan tijdig zodat de ander weet waar hij aan toe is. Betrouwbaarheid is een zeer geliefde eigenschap op de werkvloer. Als je weet dat je op iemand kunt bouwen zie je die niet graag vertrekken.
Ben je klaar voor een positieve spiraal?
Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. ๐
In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!
2. Luister naar mensen
Praat niet teveel over jezelf maar luister naar je collega’s. Laat iedereen zijn verhaal bij je doen als ze dat willen. Vraag naar hun leven, naar hun visie, naar hun aanpak. Mensen voelen zich graag gehoord. Als jij ze steeds laat merken dat je iedereen respecteert en dat je naar ze luistert maakt dit je zeer geliefd.
3. Bouw relaties met zoveel mogelijk mensen binnen het bedrijf
Netwerken is belangrijk, ook intern. Als je in een groot bedrijf werkt kun je je best doen om in contact te komen met alle mensen van je afdeling, en later met mensen van andere afdelingen. Praat constant met mensen, leg contact op bijvoorbeeld bedrijfsborrels en knoop een keer een praatje aan tijdens de lunch.
4. Breng mensen dichter bij elkaar
Wees een bemiddelaar in conflicten maar wees ook een ‘koppelaar’. Als je hoort dat iemand op zoek is naar een mannetje om thuis een pc te repareren, en jij kent een collega die dit graag doet kun je deze mensen in contact brengen. Probeer mensen dichter bij elkaar te brengen door ruzies in de kiem te smoren en het respect aan weerszijden terug te brengen.
5. Toon initiatief
Initiatiefrijke mensen zijn zeer geliefd op kantoor. Onderneem dingen naast je reguliere functie.
6. Wees attent
Neem af en toe gewoon wat te drinken mee voor een collega zonder dat die erom hoeft te vragen. Stuur zo nu en dan iets door waar een collega naar op zoek is en geef advies en hulp als dat gevraagd wordt. Attente mensen worden altijd op prijs gesteld.
7. Wees op de hoogte van je vak
Volg bladen en websites omtrent je vakgebied en zorg dat je altijd op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen. Dit zorgt ervoor dat je jezelf ontwikkelt maar dat je ook steeds de beste beslissingen kunt maken. Veel mensen zijn te lui om zelf op de hoogte te blijven, hierdoor word jij automatisch gezien als een waardevolle kennisbron.
8. Wees behulpzaam maar laat je niet gebruiken
Help je collega’s regelmatig als dat gevraagd wordt, maar laat je niet gebruiken. Zorg dat je collega’s je tijd respecteren door ‘nee’ te zeggen als het te druk is. Probeer je collega verder te helpen door hem of haar door te verwijzen: “Sorry, ik kan er op dit moment niet de juiste tijd en aandacht in investeren om je goed te kunnen helpen. Wellicht kun je Henk om hulp vragen of heb je iets aan deze links.”
9. Hak knopen door
Je kunt jezelf erg onmisbaar maken door knopen door te hakken. Veel mensen op kantoor stellen uit op lastige beslissingen, en wachten liever tot iemand anders het voor ze doet. Als jij het lef hebt om steeds knopen door te hakken houden je collega’s je liever in hun omgeving!
10. Geef opbouwende kritiek verpakt in positiviteit
Mensen ontvangen graag feedback op hun werk, en ze willen het ook horen als er dingen verbeterd kunnen worden. Geef je collega’s dus regelmatig opbouwende kritiek en verpak het in een positief verhaal. Leg duidelijk uit wat je wel goed vindt (hamer niet op de slechte punten) en leg uit wat er verbeterd kan worden.
11. Breng regelmatig iets lekkers mee
Liefde gaat door de maag! Collega’s die lekkere koeken, snoepjes en andere lekkernijen meenemen zijn populair. Het heeft natuurlijk niets te maken met jouw functioneren, maar als er twee mensen ontslagen moeten worden, en de manager vindt jouw zo’n symphatiek en aardig persoon heb je wel een voorkeurspositie. En wat kost het nou helemaal om iedere week wat lekkers mee te brengen voor de afdeling?
12. Stimuleer anderen om zichzelf te ontwikkelen
Wees van positieve invloed op je collega’s. Beveel ze interessante vakgerelateerde boeken, websites en artikelen aan. Praat ze bij over nieuwe trends en stimuleer ze zichzelf te ontwikkelen op hun vakgebied. Mensen zijn je dankbaar voor dit soort advies, en managers staan te springen om nieuwe trends en invalshoeken.
13. Breng vrolijkheid in het bedrijf
Zorg voor gezelligheid en vrolijkheid. Regel leuke muziek, zorg voor leuke decoratie voor jouw of jullie kantoor en lach veel met je collega’s. Gezellige mensen zijn leuk, iedereen wil ze het liefst in de buurt houden!
14. Toon je waardering voor het werk van anderen
Geef complimenten en uit je waardering voor het werk van collega’s en meerderen. Wie vindt het nu niet prettig om te horen dat hij het goed doet.
15. Verricht je werk altijd zo goed als je kunt
Naast alle bovenstaande tips is het uiteraard ontzettend belangrijk dat je je werk altijd ontzettend goed uitvoert. Loop niet de kantjes er vanaf maar zet je in. Als je werk te eenvoudig is kun je vragen om complexer werk, als het je teveel wordt doe dan je best om balans te vinden. Lever kwaliteit en kom je afspraken na, dan ben je een gouden werknemer die iedere werkgever graag aan zich wil binden!
Vergroot je werkplezier
We besteden een behoorlijk deel van ons leven op ons werk. Hoe gelukkiger we ons voelen op ons werk, des te fijner ons leven in het algemeen aanvoelt.
In deze Bundel (compacte cursus) werken we aan de belangrijkste pijlers van plezier op je werk. In kleine stappen, met snel resultaat.
We onderzoeken de obstakels waar je tegenaan loopt en bekijken wat jij zelf kunt doen om meer werkgeluk te ontwikkelen.
Deze cursus ontving een gemiddelde waardering van 9,1 door duizenden deelnemers.
Reacties
Ook goed om te lezen als je helemaal niet op kantoor – maar in de welzijnssector werkt. ;)
En het is zeker ook heel erg toepasbaar in de thuissituatie, hoewel het dan niet gaat om je baan te behouden, maar meer om de dingen soepel te laten verlopen.
Eigenlijk is het een soort etiquette hoe je met elkaar en met situaties om zou kunnen gaan…
Ik heb een eigen bedrijf en werk alleen maar ik geloof dat dit toch goede tips zijn!
Deze punten ga ik ook in mijn sociale netwerk gebruiken en denk dat het daar ook effect gaat hebben!
Altijd handig zulke tips.