1. Geniet van de schoonheid van het najaar

Het najaar is misschien wel de mooiste tijd van het jaar. Ja, het gaat regenen en ja de temperatuur gaat naar beneden. Daar staat echter tegenover dat de natuur een prachtige transformatie ondergaat waar je met volle teugen van kunt genieten.

Baal dus niet, maar doe je best om te genieten van het najaar. Gouden luchten, rode bomen, de heerlijke geur van gevallen bladeren en prachtige paddenstoelen. Het najaar is een afwisselend, zacht en wonderlijk seizoen. Laat het niet aan je voorbij gaan maar geniet ervan!

2. Leef met het ritme van het najaar

De dagen worden korter, dieren bereiden zich voor op de winterslaap, bomen gaan in ruststand en het weer wordt onstuimig. Het najaar is bij uitstek een periode van bezinning en een tijd om af te remmen.

Laat je meevoeren met het ritme van het seizoen. Het najaar nodigt je uit om tot jezelf te komen, meer tijd te maken voor je vrienden, je familie en je gezin. Waar de zomer je de ruimte geeft om naar buiten te keren, stelt de herfst je in staat om juist naar binnen te keren. Een mooi moment om weer lekker te gaan mediteren of in alle rust een fijne appeltaart te bakken!

3. Zoek de buitenlucht op

Hoewel het weer minder wordt blijft het belangrijk dat je regelmatig in de buitenlucht komt. Ieder mens heeft namelijk daglicht nodig om gezond en vrolijk te blijven. Wanneer je te weinig daglicht krijgt zul je namelijk somber worden, en echt in een najaarsdip terecht komen.

Blijf dus niet steeds binnen. De dagen worden korter, dus pak je kans om daglicht te krijgen zodra het kan. Maak een wandeling door het bos of een park, ga een blokje om na de lunch of drink buiten een kopje thee.

Wil je weten waarom daglicht en buitenlucht zo goed voor je zijn? Lees dan De helende werking van daglicht en buitenlucht.

4. Slik het zonlicht in

Wanneer we buiten zijn maakt onze huid vitamine D aan. Deze vitamine (die eigenlijk werk als een hormoon) ondersteunt talloze processen in ons lichaam, en is ook een belangrijke factor bij het reguleren van je goede humeur.

Met andere woorden, wanneer je te weinig vitamine D aanmaakt ga je je neerslachtig voelen. Je glijdt af in die gevreesde najaarsdip. En hoewel meer buiten zijn je helpt meer vitamine D aan te maken, is de kans groot dat je in het najaar (en in de daarop volgende winter) te weinig zonlicht op je huid krijgt om voldoende vitamine D aan te maken.

Toch is er een eenvoudige oplossing. Je kunt vitamine D tegenwoordig heel makkelijk aanvullen in de vorm van een goedkoop supplement. Daarnaast vind je vitamine D ook in vis en andere dierlijke producten.

5. Blijf lekker in beweging

Beweging houdt je vrolijk. En hoewel het najaarsweer je niet echt stimuleert om in actie te komen is het echt beter om te blijven bewegen. Je hoeft echt niet urenlang te sporten om gezond en vrolijk te blijven. Af en toe een korte, intensieve workout is voldoende om slank, gezond en goed gehumeurd te blijven! Natuurlijk kun je ook lekker blijven wandelen, hardlopen en fietsen.

Meer tips om energiek de herfst door te gaan

Wil je weten hoe je ook in het najaar gezond, fit, vrolijk en energiek blijft? Voorkom de najaarsdip met 19 simpele gewoontes die je helpen lekker in je vel te zitten! Bekijk de 19 gewoontes…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛