Bevrijd van de koekjes

Heerlijk, leven zonder suikerverslaving. Geen drang naar zoetigheid. Geen wandelingen naar de avondsupermarkt. Geen dikke buik, suikerdips, futloosheid, schuldgevoelens en ga zo maar door.

Koekjes, gebak en snoepgoed vallen in de categorie comfort-food. Leuk, maar als we iets weten van comfort is dat het vooral fijn is voor nu. Als je enigszins geïnteresseerd bent in hoe je je morgen voelt, dan weet je dat comfort-food niet helpt.

Het voelt nu fijn, maar daarna niet meer. Het is nu lekker, maar het helpt je niet vooruit. Je denkt dat zoetigheid je lievelingseten is, net zoals een roker echt denkt dat sigaretten lekker zijn. Zodra je er vanaf bent ontdek je dat die zoetigheden helemaal niet zo bijzonder zijn.

Het is tijd om jezelf te bevrijden van je suikerverslaving. Het is tijd voor nieuw lievelingseten.

1. Stop met het eten van suiker (duh)

Sorry, ik kan het niet mooier maken dan het is. Als je er vanaf wilt, stop dan met het eten van suiker.

Voor de rest van je leven? Kan, hoeft niet. Het punt is niet dat je nooit meer suiker zal eten. Het punt is dat je je verslaving doorbreekt. Als jij niet verslaafd bent, en je eet een keer een stukje taart, dan is er niets aan de hand. Als je wel verslaafd bent, dan zorgt dit stukje taart voor trek in nóg meer stukjes taart.

Je moet afkicken om er vanaf te komen. En dat doe je door geen suiker meer te eten. Niet in de vorm van zoetigheid, niet in vorm van kant-en-klaar maaltijden. Gewoon niet.

Dat betekent dat je zelf kookt, en dat je je vooral richt op groente, complexe koolhydraten (zoals zilvervliesrijst en haver), fruit, noten en zaden.

2. Baken je afkickpoging af

Het is belangrijk dat je één ding tegelijk doet. Probeer niet af te kicken van suiker én perfect te eten én af te vallen in een week.

Wat we nu gaan doen is afkicken van suiker. Punt. Dat houdt het simpel en overzichtelijk, en zorgt ervoor dat je een grotere kans hebt op succes.

Maak een duidelijke afspraak met jezelf: ”Ik eet de komende week geen suiker.” Maak je niet te druk om andere zaken. Na deze periode van afkicken, kun je verder gaan met het optimaliseren van je eetpatroon.

3. Voorkom honger

Je gaat falen als je jezelf uithongert, dat kan ik je garanderen. Zoals ik al zei: probeer niet meerdere vliegen in één klap te slaan. Ga niet bewust calorieën beperken terwijl je aan het afkicken bent, want dan maak je het jezelf te moeilijk.

Op het moment dat je rondloopt met honger, worden al die koekjes en gebakjes in je hoofd lekkerder gemaakt. Ineens zie je een stuk chocolade in de winkel, en voor je het weet sta je met jezelf te onderhandelen. ”Een reepje kan niet zoveel kwaad. Ik heb verder heel gezond gegeten. Dan doe ik het morgen weer helemaal goed.”

NEE! Geen suiker = geen suiker. Voorkom dat je in die val trapt door te voorkomen dat je honger krijgt.

4. Spaar je wilskracht

Je hebt iedere dag een beperkte hoeveelheid wilskracht te besteden. Hoe zuiniger je ermee omspringt, des te makkelijker het is om gezonder te eten.

Met andere woorden: spaar je wilskracht. Toen ik aan het afkicken was, gaf ik bijvoorbeeld bij de bediening aan dat ik geen koekje bij de koffie hoef. Op die manier zit ik niet tegen een lekker koekje aan te kijken die ik niet ‘mag’ eten. Een koekjesloos schoteltje kost veel minder wilskracht.

Stel jezelf niet bloot aan omgevingen waarin je omringd wordt door veel zoetigheid. Spaar je wilskracht voor de momenten waarop je het echt nodig hebt. Zoals ’s avonds als je met jezelf onderhandelt over een wandeling naar de avondsupermarkt of een stuk fruit.

Afkicken is tijdelijk

Ja, het kan moeilijk zijn. Als je flink verslaafd bent (zoals ik vroeger ook was), kun je alleen nog maar aan zoetigheid denken zodra je stopt met suiker. Toen ik een paar jaar geleden wilde afkicken, dacht ik de héle dag aan appeltaart. Niet fijn.

Gelukkig kun je jezelf troosten met de gedachte dat het slechts tijdelijk is. Suiker is ontzettend verslavend, maar het is ook ontzettend makkelijk om er weer vanaf te komen. Na een week suikervrij kijk je naar die appeltaart en denk je: ”Ongelooflijk dat ik dit zó lekker vond.”

Echt, er wacht een hele andere wereld op je.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?