Wat een oud dagboek me leerde over suikerverslaving

Mijn moeder is dol op opruimen. En dan in het bijzonder het opruimen van de zolder. En dan in het bijzonder het opruimen van mijn schoolspullen. Dus ik kreeg weer een doos mee, en in die doos vond ik een dagboekje.

Ik heb in mijn leven eigenlijk nooit een papieren dagboek bijgehouden (ik ging al vrij snel digitaal). Maar dit boekje bleek een uitzondering. En ik had het zowaar drie dagen volgehouden. Maar hoewel het nauwelijks beschreven pagina’s bevatte, vond ik er een toch belangrijk inzicht.

En dat inzicht ging over zoetigheid.

Ik las hoe een Jelle van 16 jaar zichzelf voornam om gezond te eten. Om niet te snoepen. En ik las op de volgende pagina hoe kleine Jelle had gefaald. Hij was de volgende dag gezwicht voor appeltaart. En er kwam een nieuw voornemen, en toen was het boekje uit.

Maar ik weet wel wat er op al die overige pagina’s zou komen te staan. Meer voornemens, meer appeltaarten, meer schuldgevoelens. Ineens viel er een kwartje. Ik heb een probleem. Met suiker. En dat gaat nu stoppen. Bedankt dagboek. Bedankt zolder. Bedankt moeders.

Suikerverslaving aanpakken

Wat is een suikerverslaving? Het is constant denken aan eten, aan zoete en hartige snacks. Het is je humeur, je dagindeling en zelfs je route van je werk naar huis (even langs AH) laten bepalen door je fluctuerende bloedsuikerspiegel.

Het is vlakbij een benzinestation wonen, en hier een paar keer per week gebruik van maken. En dan niet om benzine te kopen. Goed dat we verhuisd zijn.

Een suikerverslaving betekent dat je in de ban bent van eten. Van lekkere dingen. En het is niet goed voor je.

Waarom niet? Elke dag zoveel suiker eten zorgt voor overgewicht, voor allerlei vage klachten van migraine tot huidproblemen, voor verhoogd risico op enge ziektes. En het zorgt voor versnelde veroudering. Van je huid, van je organen, van je hele lijf.

En het gaat langzaam. Je merkt de echte vervelende effecten pas op latere leeftijd. En dat is denk ik niet waar we naar op zoek zijn.

Video: Versla je suikerverslaving

Ik ben vatbaar voor suikerverslaving. En van tijd tot tijd ben ik in de ban geweest van zoetigheid. Een tijdje geleden ben ik gestopt met mijn suikerverslaving. En dat bevalt goed. Ik kan me beter beheersen, ik denk minder aan eten, ik verbrand vet en ik heb meer energie. In de onderstaande video vertel ik je hier meer over, en geef ik je een paar praktische tips.

Precies, een video. Na de super enthousiaste reacties op mijn vorige video heb ik besloten wat vaker achter de camera te kruipen. Ik hoop dat je het leuk vindt! :)

Wil je direct op de hoogte zijn wanneer ik een nieuwe video plaats? Abonneer je dan op het soChicken YouTube kanaal.

Zo kom je van je suikerverslaving af

Zoals beloofd in de video, nog een aantal praktische tips om snel van je suikerverslaving af te komen.

  1. Bouw je suikerinname rustig af, of stop er cold-turkey mee. Bekijk welke aanpak het beste bij jou past. Let op: het doel is je suikerverslaving stoppen, niet nooit meer suiker eten.
  2. Wanneer je cold-turkey stopt met suiker, kan het zijn dat je tijdelijk last krijgt van hoofdpijn of andere klachten. Afhankelijk van hoeveel suiker je normaal eet en hoe gevoelig je lijf is.
  3. Maak het niet moeilijker dan het is. Je hoeft er geen stapels literatuur over te lezen. Eet minder suiker. Punt.
  4. Je komt vaak al een héél eind als je stopt met snoepen.
  5. Stop ook met frisdrank en vruchtensappen uit pak. Die bevatten bijna net zoveel suiker als cola.
  6. Suiker is te vinden onder vele namen. Check de etiketten dus niet alleen op het woord suiker, maar ook op woorden als: dextrose, glucose-fructosestroop, fructose, fructosestroop, glucosestroop, siroop, melasse, etc.
  7. Naast producten met suiker, zijn er ook producten die zich in je lichaam gedragen als suiker. Dit zijn producten die zijn opgebouwd uit simpele koolhydraten. Eet minder van deze producten om minder suiker binnen te krijgen.
  8. De volgende producten gedragen zich o.a. als suiker in je lichaam. Dat geldt ook voor producten die hiervan gemaakt zijn. Brood, aardappelen, rijst, pasta, couscous, bloem, bladerdeeg, patat, chips, etc.
  9. Vervang deze producten zoveel mogelijk door groente.
  10. Wordt niet extremistisch. Natuurlijk kun je nog wel brood, pasta en aardappelen eten. Kies zoveel mogelijk voor volkoren en gezonde varianten en maak de porties kleiner.
  11. Vet en eiwit remt de opname van suiker in je bloed. Hierdoor verminder je de negatieve impact van suiker in je lichaam.
  12. Combineer pasta, brood of rijst bijvoorbeeld met vlees, vis, avocado, noten, olijfolie, etc.
  13. Je suikerverslaving heeft meestal te maken met tussendoortjes. Bereid je dus goed voor, zodat je niet verleidt wordt door alle lekkere snacks om je heen.
  14. Zorg dat je altijd een paar soorten noten achter de hand hebt. Walnoten, hazelnoten, amandelen etc.
  15. Noten bevatten veel calorieën, maar zijn ook een gezonde bron van plantaardige vetten. Zoek dus een balans, eet een handje per dag.
  16. Combineer bijvoorbeeld een paar amandelen met een lekkere sinaasappel. De vezels uit de sinaasappel en het vet in de noten verkleinen de impact van de suiker in de sinaasappel.
  17. Hele pure chocolade is gezond, niet zo lekker, maar wel een prima tussendoortje.
  18. Franse kwark met wat vers of gedroogd fruit en wat zaden of noten is een prima tussendoortje.
  19. Besef dat je een paar dagen nodig hebt om van de suiker af te komen. Het begin is het moeilijkst.
  20. Als je visioenen krijgt van BonBonBloc of appeltaart, eet dan wat eiwit om de honger te stillen. Kook bijvoorbeeld een eitje, of maak een groente omelet.
  21. Suiker in de thee is ook suiker. Je kunt makkelijk thee drinken zonder suiker. Dat is misschien wennen in het begin, maar je hebt vast wel voor hetere vuren gestaan in je leven.
  22. Snack met groente. Wortels, tomaten, avocado, bleekselderij. Dip bijvoorbeeld lekker in de hummus.
  23. Als je dat kleine koekje eet dat je in het restaurant bij de koffie kreeg, dan is er niets aan de hand. Rustig blijven ademhalen.
  24. Probeer niet perfectionistisch te zijn. Je hoeft niet helemaal van de suiker af. Je wilt van je verslaving af. Eén keer zoetigheid eten maakt je niet verslaafd, geen zorgen. Je kunt heus nog wel af en toe genieten van je favoriete zoete zonde.
  25. Geniet van het feit dat je minder honger krijgt. Minder trek, minder afleiding, minder behoefte aan rotzooi.
  26. Geniet van de vrijheid die dit je geeft. Je hoeft niet langer steeds aan eten te denken, je kunt je bezighouden met andere zaken.
  27. Bekijk na een week eens hoe het met je lijf gesteld is. Waarschijnlijk ben je al een paarhonderd gram afgevallen, zonder dat je er verder iets voor gedaan hebt!
  28. Zonder hongergevoel wordt het veel makkelijker om gezond te eten en gezonde keuzes te maken.
  29. Beweeg voornamelijk naar een eetpatroon dat is gebaseerd op planten.
  30. Val niet in de dadelval. Gedroogde dadels zijn heerlijk zoet. Hoe zoeter het fruit, des te minder je ervan moet eten. Gedroogde dadels gedragen zich in je lichaam bijna hetzelfde als wit brood.
  31. Val ook niet in de bananenval. Bananen zijn heerlijk en gezond, maar je wilt ze niet gebruiken om je dagelijkse reep chocolade mee te vervangen als je van je suikerverslaving af wilt.
  32. Luister naar je lichaam. Leer te herkennen wanneer je echt honger hebt, en wanneer je lijf gewoon vraagt om vet en koolhydraten omdat je verslaafd bent aan suiker.
  33. Voel hoe je fitter, vrolijker, minder duf, energieker, slanker en gezonder wordt. Allemaal door minder suiker te eten en meer lekkere plantaardigheden naar binnen te werken.

Eet minder suiker, eet minder producten die zich in je lichaam gedragen als suiker, en stap over op een gezond voedingspatroon vol met groente en natuurlijke producten. Het is even doorzetten, maar zodra je van de suikercyclus verlost bent kost het nauwelijks nog moeite. Even doorbijten dus! Maar dan niet in een gevulde koek.

Meer tips om lekker en gezond te eten

Wil je nóg meer tips om lekker gezond te leven met minder suiker? Lees dan verder in de onderstaande soChicken artikelen:

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?