1. Altijd licht aan het einde van tunnel

Afgezaagd, maar daardoor niet minder effectief. Er is een verschil tussen dingen die je kunt voelen, en dingen die je intellectueel weet. Zelfs wanneer je in een enorm dieptepunt bent belandt, kun je jezelf eraan herinneren dat het ooit beter zal worden. Zelfs al voelt dat op dit moment niet zo.

Alles is tijdelijk. Dat geld ook voor deze moeilijke periode. Hij zal voorbij gaan, en het leven zal beter worden. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Het zal niet altijd zo snel gaan als je wilt, en het zal gaan met horten en stoten, maar het leven zal beter worden als dat is wat je wilt.

Zolang je dat weet, en gelooft, heb je een inspirerend lichtpuntje aan je horizon. Volhouden. Het leven wordt beter.

2. Je bent niet alleen

Er zijn zeven miljard mensen op aarde. Gebruik ze. Maak gebruik van mensen van wie je houdt, van hulpverleners, van wildvreemden, van gelijkgestemden op internet.

Mensen kunnen en willen je helpen. Je staat er niet alleen voor. Je staat er nooit alleen voor. Hoe eenzaam je je ook voelt.

3. Stap voor stap

Grote veranderingen maak je niet ineens. Die maak je stap voor stap. Waardeer je langzame vooruitgang. Iedere stap in de goede richting is er een. Het opstarten van een opwaartse spiraal kost tijd, en na verloop van tijd, als je voldoende stappen hebt gezet, zal het steeds makkelijker worden.

Dus blijf stappen zetten. Maak je niet druk over de weg die je nog moet afleggen. Zet een stap, en dan weer een stap, net zo lang tot je uit dit diepe dal bent geklommen.

4. Positief blijven

Dit is een van de moeilijkste opgaves wanneer de wereld om je heen lijkt in te storten. Maar het is de beste levenshouding die je kunt hebben in moeilijke situaties.

Blijf positief. Ook als alles tegenzit. Ga er vanuit dat dingen goed komen. En als dat niet gebeurt, kijk dan ook naar de mooie kanten van deze gebeurtenis. En lach. Hoe klote alles ook lijkt. Blijf lachen, laat je niet klein krijgen.

5. Voel je dankbaar voor het nu

Een kat die al spinnend op je schoot komt zitten, een boom in het park, spelende kinderen op straat, een heerlijke kop thee. Er zijn zoveel dingen goed in je leven. Weet ze te waarderen.

Wanneer je leeft in het moment kun je even je problemen loslaten. Doe je best om je dankbaar te voelen. Dankbaarheid helpt je om je problemen liefdevol te benaderen. Het maakt je ook emotioneel een stuk gezonder.

6. Kruip uit de slachtoffer rol

Zie jezelf niet als een slachtoffer. Op die manier maak je jezelf namelijk hulpeloos. Alsof je niets aan de situatie kunt veranderen. Dat kun je namelijk wel.

Zie de problemen simpelweg als gebeurtenissen, en laat het verleden achter je. Vraag je niet af hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren. Vraag je af hoe je vanaf hier verder wilt.

Geen slachtoffer, maar een persoon die door een uitdagende periode gaat, en er weer uit gaat komen. Met hulp, met een positieve instelling, stap voor stap. Richting een beter leven.

7. Gezond eten en bewegen

Hoe klote je je ook voelt, vergeet je gezondheid niet. Een gezond lichaam is een belangrijk onderdeel van je herstel, en een essentieel onderdeel voor een gelukkig leven.

Als je je slecht voelt, dan wil je vaak ook slecht eten. Doe je best om die drang te weerstaan. Eet groente, eet fruit, eet zo gezond mogelijk. En ga sporten. Sport is een geweldige manier om je stress te verminderen, sterker te worden én positiever te worden.

Sterker nog, sport kan een middel voor je worden om deze moeilijkheden te doorstaan. Zit je te piekeren? Ga hardlopen. Zit er een knoop in je maag? Stap op de fiets.

Soms gaat het een beetje tegen je gevoel in, maar het is de snelste weg opwaarts. Het lijkt makkelijker om jezelf zielig te vinden, chocolade te eten en tv te kijken. Maar het is moeilijker. Omdat je met dit gedrag eerder een negatieve spiraal inzet. En omdat je jezelf een kans ontneemt om beter in je vel te komen, dag na dag.

8. Werk aan je veerkracht

Veerkracht is fantastisch. Hoe veerkrachtiger je bent, des te sneller je herstelt van onverwachte tegenslagen. Door te investeren in je veerkracht maak je je leven in de toekomst beter.

Werk aan je emotionele veerkracht. Dat doe je door angsten te overwinnen, emotionele problemen te bespreken, met mensen te praten en eraan te werken.

Werk ook aan je praktische veerkracht. Een spaarrekening, een eigen inkomen, minder spullen hebben, jezelf bevrijden van destructieve verslavingen etc.

Hoe veerkrachtiger je bent, des te meer je kunt hebben. Begin nu met bouwen aan je toekomstige veerkracht, zodat je leven niet meer zo ontregeld hoeft te raken na een tegenslag.

9. Onthoud wat echt belangrijk is

Liefde. Dat is wat uiteindelijk echt belangrijk is. Liefde voor jezelf, voor de wereld om je heen, voor de mensen van wie je houdt. Liefde voor je werk, voor vreemden op straat, voor die vogel in de boom en zelfs voor je grootste vijand.

Vergeef mensen. Niet voor hen, maar voor jezelf. Vergeef jezelf. Accepteer dat alles is zoals het is, en dat alles nu mag zijn zoals het is. Inclusief jijzelf.

Veel dingen maken uiteindelijk niet uit. Eén ding altijd. We hebben allemaal liefde nodig. Eenheid, verbondenheid, warmte. Beweeg in die richting, en merk hoe je leven beter en beter wordt. Hoe je vrolijker, lichter, flexibeler, dankbaarder en gelukkiger wordt.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛