Artikel opslaan

“The greatest glory in living lies not in never falling,
but in rising every time we fall.”

Nelson Mandela

Maak je wereld klein en simpel

Zit alles tegen de laatste tijd? Geen zorgen – door je leven weer simpel te maken creëer je ruimte in je hoofd. Hierdoor wordt het makkelijker om positief te blijven én om positieve stappen te zetten.

En zodra je in beweging komt, vermindert het gevoel van verslagenheid. Je voelt je krachtiger, lichter en blijer.

Dus laten we dat doen: kleine, positieve stappen zetten.

Dit zijn een paar ideeën die je direct kunt toepassen. Pik eruit wat voor jou werkt, en merk hoe je je positiviteit makkelijker kunt vasthouden.

Ben je klaar voor een positieve spiraal?

Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. 🎉

In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!

Probeer nu GRATIS

1. Doe nu een mindfulnessoefening

Dit kun je zo klein of groot maken als je zelf wilt. Een paar keer rustig, diep en bewust ademhalen doet vaak al wonderen.

  • Ontspan die schouders.
  • Adem rustig in door je neus. Sluit je ogen.
  • Adem vervolgens rustig uit, en ontspan je lichaam zo diep mogelijk.
  • Blijf dit doen, en probeer je lijf met iedere uitademing nog dieper te ontspannen.

Doe dit een paar minuten, en het leven voelt ineens een stuk zonniger. ☀️

2. Stop met oppeppen en verdoven

Als we ons slecht voelen willen we ontsnappen. Logisch, maar het werkt averechts. Hoe meer je jezelf probeert te verdoven of op te peppen, des te dieper je in de negatieve spiraal terecht komt.

Welke van deze punten kun jij verminderen?

  • Alcohol lijkt ontspannend, maar in de dagen daarna verhoogt het juist gevoelens van stress, angst en onrust.
  • Cafeïne lijkt oppeppend, maar in werkelijkheid maakt het je gestrest en opgejaagd. Het verstoort ook de kwaliteit van je nachtrust.
  • Drugs gaan je problemen niet oplossen. Het voegt wel nieuwe problemen toe.
  • Sterk bewerkte vette, zoute en suikerrijke voedingsmiddelen lijken troostend maar zorgen uiteindelijk voor minder energie, overgewicht en slechte gezondheid.
  • Je gaat je problemen niet oplossen door urenlang te scrollen op TikTok, Instagram, Facebook, Reddit of YouTube. Dus je kunt je smartphone gerust laten liggen.

We hebben allemaal onze manieren om even weg te duiken voor de oncomfortabele gevoelens die we ervaren. Dat is niet erg, maar het dient ons vaak niet. Leer om stap voor stap deze gevoelens toe te laten. Onderstaande Bundel kan je daarbij helpen.

3. Lucht je hart in je dagboek

Een dagboek is een wondermiddel wanneer je je negatief voelt. Geef jezelf de vrijheid om alle ellende, angsten, twijfels en schaamte van je af te schrijven. Je zult merken dat het oplucht.

Vervolgens kun je jezelf uitnodigen om – nadat je je hart hebt gelucht – de situatie positiever te benaderen:

  • Waar ben je bijvoorbeeld wél dankbaar voor? Noem eens drie actuele dingen.
  • Wat is er vandaag allemaal wél goed gegaan?
  • Welke kleine, praktische stappen zou je kunnen zetten om de situatie te verbeteren – of op zijn minst ‘minder ellendig’ te maken?
  • Stel dat jij deze tegenslagen wilt gebruiken je te helpen groeien, op welke manier zou jij ervan kunnen leren om hier sterker uit te komen?

Gooi de ellende uit je hoofd en op het scherm of papier. Het lucht op!

4. Zet 1 kleine, positieve stap voor jezelf

Wat is een kleine, positieve stap die je nu kunt en wilt zetten voor jezelf?

Dit kan echt van alles zijn, en je hoeft het niet ingewikkeld te maken. Misschien loop je rond met grote zorgen waar je weinig aan kunt veranderen. Maar: de woonkamer is een rommel. Fijn! Je kunt beginnen met een vies kopje naar de keuken brengen.

Kleine, positieve stapjes lijken nutteloos totdat je ze daadwerkelijk uitvoert. Je zult merken dat je je snel beter begint te voelen. Welke kleine stapjes kunnen je een oppepper geven als je je somber voelt?

  • STOP met scrollen en leg je smartphone weg.
  • Maak een wandeling door de wijk.
  • Ruim wat op in huis.
  • Eet een stuk groente of fruit.
  • Ga iets praktisch doen met je handen wat nog moet gebeuren, zoals een deurpost schilderen.
  • Ga naar de supermarkt en koop ingrediënten voor een gezonde maaltijd.
  • Volg een geleide meditatie van een paar minuten.
  • Zet je eerste stap naar de oplossing van een groot probleem. Maak bijvoorbeeld een afspraak bij de praktijkondersteuner van de huisarts, verzamel alle rekeningen en belastingpapieren zodat je morgen kunt beginnen met uitzoeken, stuur een berichtje naar die vriendin waar je ruzie mee hebt om een afspraak te maken om het uit te praten, etc.

Het leven kan aanvoelen als een wirwar van problemen. Pak gewoon één draadje vast en begin rustig te ontwarren. Uiteindelijk zal die kluwe ontwarren en zul je vanzelf meer rust ervaren.

5. Zet daarna nóg 1 kleine stap

Heb je een stap gezet? Goed – zet daarna nog een kleine stap.

Keuken opgeruimd, papieren gesorteerd, dutje gedaan, gezonde maaltijd gegeten, smartphone aan de kant gelegd – wat is je volgende stap?

Rijg kleine, positieve stappen voor jezelf aaneen als een ketting. Val je terug in negatief gedrag? Maak dan je volgende stap weer positief. Twee stappen vooruit, één stap terug – geen punt, je komt nog steeds vooruit.

6. Ruim iets op

Opruimen zorgt voor rust, overzicht en een gevoel van grip. Het is een praktische en alledaagse manier om een negatieve spiraal te doorbreken.

Je leefomgeving heeft invloed op je humeur en je mentale gezondheid. Als het in je hoofd allemaal erg ingewikkeld voelt, boek je vaak sneller resultaat door gewoon je externe omgeving aan te passen.

Dus ruim op en maak schoon. Maak het project niet te groot, want dan loop je het risico dat je vastloopt tussen alle rommel. Kies een lade, een kast, een opberghok. Ruim op, maak schoon, en ga door naar het volgende behapbare project.

7. Ga wandelen (met iemand anders)

Wandelen werkt therapeutisch. Zéker als je gaat wandelen zonder podcast of luisterboek, en mét een vriend of vriendin waar je goed mee kunt praten.

Praten over je problemen lucht altijd op, maar door het te combineren met een wandeling start je direct een positieve spiraal op. Een uurtje stevig wandelen kan een enorme positieve impact hebben op je humeur. Zéker als je gaat wandelen in een bos of groot park.

Met wie zou jij een uur kunnen gaan wandelen later vandaag of morgen? En welk natuurgebied maakt jou blij? Stuur een berichtje of bel direct even.

Lukt het niet om iemand mee te krijgen? Trek er dan alleen op uit, zonder muziek of podcast. Laat als het even kan zelfs je smartphone thuis. Wees tijdens je wandeling een uur lang alleen met je gedachten. Je zult merken dat een groot deel van de negativiteit na een paar kilometer vanzelf opklaart.

Lees ook eens:

8. Zet alle ellende op papier en verscheur het direct

Dit is leuk en therapeutisch. Pak een stuk papier, schrijf al je zorgen erop en verscheur het direct symbolisch. Probeer dit gebaar van loslaten en overgave ook echt te voelen in jezelf.

Deze oefening kan helpen om die onderbewuste piekergedachten los te laten, om het verleden te laten rusten en jezelf het gevoel te geven dat je nu begint met een schone lei. Best fijn.

9. Ga sporten

Als je kunt, ga dan even sporten. Liefst een duursport zoals hardlopen of fietsen waarbij je je hartslag flink verhoogt. En houd het minimaal een halfuur vol.

Dit geeft je genoeg tijd om te profiteren van de vele voordelen van sport op je humeur en gezondheid. Je lichaam produceert gelukshormonen, vermindert stresshormonen, vermindert ontstekingsreacties in je lichaam en je voelt je (als je regelmatig sport) energieker en positiever.

Je kunt en hoeft de problemen in je leven niet altijd op te lossen. Je moet gewoon in beweging komen – letterlijk. Sporten kan je helpen positief te blijven, ook als alles tegen lijkt te zitten.

Alles is tijdelijk – ook de ellende in je leven

Ik hoop dat ik je met deze tips heb kunnen inspireren om in actie te komen.

We kunnen vaak niet alle problemen oplossen, maar we kunnen wel kleine stapjes zetten om de situatie beter te maken. Zo wordt het makkelijker om positief te blijven.

Zet kleine stapjes vooruit, dan wordt je wereld vanzelf steeds een beetje zonniger. Welke stap ga jij nu zetten? ☀️

Echt geluk vinden in jezelf

Geluk vinden in jezelf Bundel

Hoe kun je gelukkig zijn, zelfs als het leven niet loopt zoals je wilt? Door je geluk los te koppelen van de externe wereld en geluk te vinden in jezelf.

Wil je je vaker gelukkig voelen met minder moeite? In deze Bundel bespreken we vijf vaardigheden die je kunt inzetten om geluk te vinden in jezelf.

Gebruik deze Bundel om geluk te cultiveren in een moeilijke periode, of om je bestaande geluksgevoel sterker te funderen.

Gratis deelnemen aan cursus

Deze cursus ontving een gemiddelde waardering van 9,6 door duizenden deelnemers.

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test