Artikel opslaan

Waarom je werkplezier vergroten zo belangrijk is

Elke dag fluitend naar je werk. Dat wil iedereen wel. Zo’n baan waarbij je blij wordt van wat je doet, leuke collega’s hebt en waardering krijgt voor je inzet en prestaties.

Jammer genoeg is dit niet altijd het geval. Gelukkig zijn er wel manieren om je werkplezier te vergroten.

En dat is fijn, want daardoor zit je beter in je vel, haal je het beste uit jezelf én kun je meer betekenen voor de mensen om je heen.

Daarmee geef je je eigen geluk een boost en heb je een positieve invloed op de wereld om je heen. Plezier hebben in je werk is dus niet overbodig of egoïstisch, het is juist ontzettend belangrijk!


Bestel Kom maar op via Bol.com

1. Sla je pauzes niet over

Eén van de belangrijkste onderdelen van je werkdag? De pauzes! Door even letterlijk afstand van je werk te nemen, geef je je lichaam en geest de kans om te resetten.

Dat resetten is belangrijk, omdat je nu eenmaal niet gemaakt bent om altijd maar door te gaan. Als je je pauzes overslaat – of even snel achter je computer of in de auto je boterhammen wegwerkt – dan merk je op een gegeven moment dat je minder scherp wordt.

Je kunt je slechter concentreren, hebt minder energie en doet langer over bepaalde taken. Dit heeft invloed op je werkplezier.

Wist je trouwens dat veel bekende wetenschappers en kunstenaars de beste ideeën krijgen tijdens momenten van ontspanning? En dus niet tijdens het werk zelf.

Neem daarom tussen het werk door bewust de tijd voor een koffiepauze, een spelletje pingpong of tafelvoetbal met collega’s, een korte wandeling of lunch buiten de deur.

2. Kleine dingen kunnen je dag opfleuren

Kleine dingen maken het verschil. Dit cliché geldt ook voor meer werkplezier.

Neem bijvoorbeeld eens iets lekkers mee naar de eerstvolgende vergadering. Organiseer een sportieve uitdaging of gezellige borrel. Maak lol met collega’s of geef een welgemeend compliment.

Hiermee doorbreek je de sleur en tover je een glimlach op het gezicht van anderen. Heb je geen (leuke) collega’s? Doe dan iets leuks voor jezelf.

Werk eens op een andere plek als dat kan. Fleur je werkplek op met een bos bloemen. Trakteer jezelf op een luxe koffie of lunch. Of schrijf jezelf in voor een inspirerende cursus, training of presentatie.

3. Zie het nut in van je werkzaamheden

Saaie of vervelende werkzaamheden horen er helaas vaak gewoon bij. Probeer je negatieve gevoel hierover los te laten. Het werk moet toch gedaan worden, of jij het nu met tegenzin doet of niet.

Richt je in plaats daarvan op het nut van deze werkzaamheden. Administratie bijhouden, schoonmaken, mailtjes beantwoorden, voorraad aanvullen, enquêtes afnemen, het is misschien niet heel leuk – maar wel nuttig.

Vraag jezelf eens af wat er gebeurt als je deze werkzaamheden niet meer zou doen. De kans is groot dat er dan van alles in de soep loopt, dat collega’s in paniek raken of dat klanten weglopen.

Zo hoorde ik een schoonmaker in een ziekenhuis ooit over zijn werk zeggen: “Ik maak mensen beter”. En dat klopt! Je moet er toch niet aan denken dat je in een vies ziekenhuisbed ligt of geopereerd wordt in een operatiekamer die niet goed is schoongemaakt?

4. Een goed idee? Betrek je collega’s erbij!

Heb jij een goed idee waarmee je jouw werk beter, slimmer, leuker of makkelijker kunt maken? Houd het dan niet voor je, maar betrek je collega’s erbij.

Als je minder plezier hebt in je werk, dan heb je vast wel ideeën over hoe het beter kan. Die ideeën ontstaan vaak in je vrije tijd. Als je in de auto zit, met je partner praat, onder de douche staat of in bed ligt.

Maar op het moment dat je op je werk bent – en de dagelijkse werkzaamheden je aandacht vragen – verdwijnen deze ideeën vaak naar de achtergrond. Dat is zonde, want zo laat je kansen liggen.

Organiseer daarom eens een brainstormsessie en bespreek samen met collega’s alle ideeën om het werk leuker of beter te maken. Het beste idee kunnen jullie uitwerken in een concreet plan of voorstel.

5. Wat heb je vandaag gedaan?

Heb jij aan het einde van werkdag ook wel eens het idee dat je ontzettend druk bent geweest, maar dat er toch niets uit je handen is gekomen?

Dan is de kans groot dat je steeds gestoord wordt door anderen. Je bent de hele dag bezig met problemen oplossen, vragen beantwoorden en even een klant of collega helpen.

Hierdoor kom je niet toe aan je eigen werkzaamheden of de dingen toe die jij belangrijk vindt. Er zijn twee manieren om hiermee om te gaan:

  1. Als anderen helpen of service verlenen (een deel van) je werk is, sta dan aan het einde van de dag eens stil bij alle mensen die je vandaag geholpen hebt. Daar mag je best trots op zijn!
  2. Stel grenzen. Beantwoord je mail op vaste tijden en reserveer niet-storen-tijd in je agenda. Komt iemand iets vragen en gaat het om een ingewikkeld onderwerp? Plan dan een afspraak in.

6. Ga niet mee in negatief gedrag

Je hart luchten over je vervelende baas of samen lachen om een lastige klant, kan soms best fijn zijn. Maar pas op dat je je niet laat meeslepen door negatief gedrag. Dit zal zeker niet gaan bijdragen aan het vergroten van meer werkplezier.

Negativiteit kost namelijk veel energie. En je werkplezier wordt er niet beter van. Bovendien trekt negativiteit meer negativiteit aan. Leer daarom positief omgaan met negatieve mensen.

Voorkom dat zij hun ellende bij jou dumpen om gezellig samen een potje te klagen of roddelen. Beter is het om neutraal te blijven en je eigen werkplezier te bewaken.

Je kunt best met iemand meeleven, maar de negatieve emoties hoef je niet over te nemen. Luister zonder te oordelen en probeer de ander juist omhoog te trekken. Geef het goede voorbeeld en focus op positieve dingen.

Omgekeerd is het namelijk ook zo dat positiviteit meer positiviteit aantrekt. Met jouw aanstekelijke positieve gedrag heb jij dus net zo goed invloed op de werksfeer.

De vitaliteit en het welzijn van je teamleden versterken?

Ontdek het Broednest zakelijk – ons platform speciaal ontworpen voor organisaties en bedrijven die de persoonlijke groei van hun team centraal stellen. 💼♥️

We geloven sterk in de kracht van persoonlijke ontwikkeling. Dit komt allemaal samen in het Broednest van soChicken. Met als resultaat? Een boost in werkplezier, een vermindering van stress en een golf van positiviteit binnen je werk.

Ontdek Broednest zakelijk


Vergroot je werkplezier

Snel je werkplezier vergroten Bundel

We besteden een behoorlijk deel van ons leven op ons werk. Hoe gelukkiger we ons voelen op ons werk, des te fijner ons leven in het algemeen aanvoelt.

In deze Bundel (compacte cursus) werken we aan de belangrijkste pijlers van plezier op je werk. In kleine stappen, met snel resultaat.

We onderzoeken de obstakels waar je tegenaan loopt en bekijken wat jij zelf kunt doen om meer werkgeluk te ontwikkelen.

Gratis deelnemen aan cursus

Deze cursus ontving een gemiddelde waardering van 9,1 door duizenden deelnemers.

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test