Waar moet ik beginnen?

Er ligt een ambitieus projectplan voor je. Hierin heb je alle taken die je moet afronden netjes uitgewerkt. Fijn, maar waar moet je beginnen?

Het antwoord op die vraag ligt verborgen in je projectplan. Veel taken kunnen namelijk pas worden uitgevoerd zodra een andere taak is voltooid. Deze taken zijn afhankelijk van eerdere taken.

Door deze keten van afhankelijkheid in kaart te brengen, kom je uiteindelijk uit bij het begin. Bij de taak die je nu moet oppakken om de boel in beweging te zetten. Laten we eens kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Voorbeeld: Een boek schrijven, over hamsters

Oké, je wilt een boek schrijven. Een boek vol met tips over hamsters. Geweldig. Er zijn veel plannen, er is veel te doen. Waar begin je?

  • Het is duidelijk dat je het boek pas kunt opsturen naar een uitgever als je het geschreven hebt. Dus over die taken hoef je nog niet na te denken.
  • Ook de vormgeving van de cover is nu niet relevant. Misschien dat je een fotoshoot met je hamster moet plannen. Maar dat komt allemaal later pas.
  • Je moet eerst weten waar je precies over wilt schrijven. Hamsters dus. Wat wordt het onderwerp van het boek? Welke vragen wil je beantwoorden voor de lezer? ‘Zo maak je je hamster super gelukkig’. Prima.
  • Voordat je kunt gaan schrijven, moet je eerst een overzicht maken van alle hoofdstukken waarin je de vragen van de lezer gaat beantwoorden. Wat zijn de verschillende manieren om hamsters gelukkig te maken?
  • Voordat je kunt gaan schrijven aan hoofdstuk 1 (‘Hamsters zijn ook mensen’), is het slim om een outline te maken van dit hoofdstuk. Welke punten wil je behandelen?
  • Nu je een outline hebt kun je beginnen met schrijven. Je kunt de punten in je outline invullen en beginnen met het vullen van je legendarische boek.
  • Voor je het weet heb je een boek geschreven! Over hamsters! Wéér iets dat je van je bucketlist kunt strepen.

Door de keten van afhankelijkheid even uit te denken, wordt het vaak heel duidelijk waar je precies moet beginnen.

Het wordt pas relevant wanneer het relevant wordt

Door je pas druk te maken over taken wanneer ze relevant worden, kun je jezelf veel makkelijker door ingewikkelde projecten heen werken. Dingen doen er niet toe, totdat ze ertoe doen. Het is een valkuil om je bezig te houden met onderdelen van het project die voorlopig nog niet relevant zijn. Het veroorzaakt uitstelgedrag omdat deze taken vaak overweldigend aanvoelen.

Vaak moeten er nog belangrijke beslissingen worden genomen voordat je aan die taak kunt beginnen. En als je dan toch probeert die taak te voltooien, terwijl hij eigenlijk afhankelijk is van andere taken, ben je niet vooruit te branden.

Merk je dat je je vaak bezighoudt met de taken aan het einde van de keten? En krijg je het project maar niet afgewerkt? Ga dan even zitten, maak een overzicht van je taken en denk na over de keten van afhankelijkheid. En begin vervolgens bij het begin.

Vraag je voortaan voordat je aan een taak begint: “Wat moet er gebeuren voordat ik deze taak effectief kan voltooien?” Moeten er nog dingen worden afgerond? Moeten er nog beslissingen worden genomen? Zo ja, doe die eerst en merk hoe je een stuk sneller door je projecten vliegt!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛