Het leven is al zwaar genoeg

Vreemd dat we onszelf vaak zo slecht behandelen. Het leven is al zwaar genoeg zou je denken. Hoe komt het dat we onszelf die eetbui, de gemiste deadline of die uitstellerige middag niet kunnen vergeven? Je zou het je beste vriendin toch ook niet kwalijk nemen?

Door je te laten leiden door je eigen afkeurende denken word je niet gelukkiger. Sterker nog, je voelt je op den duur gevangen door je eigen denken. Want het maakt niet uit wat je doet, je vindt jezelf nooit goed genoeg.

Zelfcompassie is lief zijn voor jezelf

Jezelf toestaan om in slecht gedrag te vervallen is geen zelfcompassie. Je bent natuurlijk niet goed bezig als je na een ‘moeilijke dag’ direct grijpt naar de chocolade omdat je het ‘verdiend hebt’. Onder zelfcompassie verstaan we respect en liefde voor jezelf. Voor je lichaam en geest. Het is juist de bedoeling dat je je lichaam goed verzorgt. Je probeert bovendien jezelf als het ware te beoordelen zoals je dat bij anderen zou doen, want voor andere mensen zijn we doorgaans veel milder!

Wees dus vooral aardig voor jezelf. Neem jezelf niets kwalijk. Accepteer dat niet alleen jij, maar alle mensen op aarde fouten maken. En weet dat we allemaal groeien dankzij deze fouten.

Wie leeft met zelfcompassie voelt zich vrijer, energieker en minder gestresst.

Mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt

Een ander inzicht dat je helpt om meer zelfcompassie te ontwikkelen is de onvolmaaktheid van jezelf. Niemand is perfect, dus jij ook niet. Het kan zijn dat het kritische stemmetje in je hoofd je doet geloven dat jij de enige bent die te dik is, te veel eet, te veel luiert of juist te veel werkt. Het is niet waar. Jij hebt, net zoals ieder mens, onvolkomenheden die je juist maken tot wie je bent.

Deze aspecten van jezelf zie je als gebreken. Jij vindt dat het moet verdwijnen omdat je anders niet tevreden bent met jezelf. Als je leeft met zelfcompassie erken je je eigen zwakheden, maar laat je je er niet door belemmeren. Je accepteert je bent zoals je bent, en dat geeft rust. Het heeft geen zin om je te schamen na een vreetbui, dat werkt je alleen maar verder naar beneden. In plaats daarvan richt je je op zelfcompassie: Lief zijn voor je lichaam en geest.

Lees ook: Acceptatie – loslaten voor meer rust.

Hoe ontwikkel je meer zelfcompassie?

In de eerste plaats is het belangrijk dat je anders naar je eigen gedrag gaat kijken. Probeer liever voor jezelf te zijn, trap niet direct in wat het kritische stemmetje in je hoofd je wil aanpraten. Je bent geen loser als je een paar kilo te zwaar bent. Je bent gewoon zoals je bent. Je hoeft er niet over te oordelen, je kunt het accepteren, dat maakt het leven makkelijker en lichter.

Probeer jezelf te behandelen zoals je de mensen waarvan je houdt zou behandelen. Daarnaast kan mindfulness je helpen je om je zelfcompassie te vergroten.

Lees meer informatie over mindfulness: Wat is mindfulness? – voordelen + mindfulness oefening

Meer lezen over zelfcompassie?

Wil je serieus aan de slag met het vergroten van je zelfcompassie en je zelfvertrouwen? Ga dan nu aan de slag om je zelfcompassie te vergroten met mijn praktische eCursus Schijt.

Ook kunnen we je onderstaande boeken van harte aanbevelen.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛