1. Je krijgt tunnelvisie

Stress maakt je wereld kleiner. Wanneer je gespannen bent sta je minder open voor nieuwe dingen en andere meningen. Je kunt minder goed relativeren en je gaat het leven ook ontzettend serieus nemen.

Er wordt minder gelachen, minder gespeeld en er is minder ruimte voor creativiteit en recreatie. Dingen die je eigenlijk nodig hebt om te herstellen.

2. Je kunt minder genieten

Als je erg gestrest bent wordt het moeilijker om te genieten van de kleine mooie dingen in het leven. Het lukt je nauwelijks om mindful te zijn omdat je gedachten zo snel gaan.

Je neemt niet de tijd om stil te staan bij de kleine dingen die het leven juist zo mooi maken. Zoals met volle aandacht door een bos lopen en genieten van de geuren. Of helemaal mindful genieten van lekker eten of het zicht van spelende kinderen.

3. Je raakt snel geprikkeld

Je wordt gevoeliger voor negatieve prikkels, waardoor je minder goed tegen tegenslagen en kritiek kunt. Je raakt snel geΓ―rriteerd en bent eerder geneigd om heel naar uit te vallen tegen de mensen van wie je het meest houdt.

4. Je krijgt vage lichamelijke klachten

Je lichaam kan veel hebben, maar na een lange periode van stress begint het toch echt te reageren. Misschien word je ineens verkouden of ziek, of krijg je vage klachten als een prikkelbare darm, jeuk, uitslag, migraine of pijn in je rug.

5. Je hebt geen zin om uit bed te komen

Als je erg gestrest bent heb je meer slaap nodig om te kunnen herstellen van de extra belasting die je op je brein en je lichaam legt. Als je deze extra rust niet krijgt, dan word je al snel oververmoeid.

Dan gaat de wekker, en heb je echt geen zin om het bed uit te komen. Je bent moe en je hebt de kracht niet om te beginnen met je dag.

Zo verminder je stress

Herken je je in de bovenstaande punten? Dan is het slim om stappen te zetten om je stressniveau af te bouwen en je lichaam en geest te laten herstellen van de druk.

Hieronder vind je een aantal geweldige tips die je hierbij helpen:

  • Plan tijd in om echt even uit te rusten. Doe een paar dagen rustig aan en slaap lekker bij.
  • Zoek uit waar je precies gestrest van raakt. En bekijk of er dingen zijn die je kunt doen om de stress te verminderen.
  • Zoek uit welke dingen aan je knagen. Soms zijn het een heleboel simpele dingen die samen een overweldigend gevoel geven. Door die dingen in kaart te brengen krijg je weer controle over de situatie.
  • Zet een eerste stap richting het wegwerken van een van de dingen die je stress opleveren.
  • Leef bewust langzaam. Neem tijd voor een rustige ochtend, douche rustig, poets je tanden heel mindful.
  • Ga sporten. Als je sport verminder je stress snel. Regelmatig sporten vermindert de kans op overspannenheid en burn-out aanzienlijk.
  • Verlies je niet in de symptomen van stress. Richt je op de oorzaken, dan verdwijnen de symptomen vanzelf.
  • Spelen is een geweldige manier om stress te verminderen. Ga lasergamen met vrienden, organiseer een melige spelletjesavond, speel met je hond, speel vliegtuig met je neefje.
  • Eet gezond. Veel groente, fruit en hele granen. Je lichaam kan de voedingsstoffen goed gebruiken om je hormonen terug in balans te brengen.
  • Stop een tijdje met koffie, energiedrankjes en alcohol.
  • Schrijf je hoofd leeg. Start een dagboek, en schrijf je problemen van je af. Dit geeft je meer zelfinzicht en geeft je meer rust.
  • Houd je taken buiten je hoofd. Schrijf het op als je bedenkt dat je iets moet doen. Hoe leger je hoofd, hoe kalmer.
  • Neem de tijd. Stress bouwt eenvoudig op maar heeft tijd nodig om af te bouwen. Ook al doe je nog zo kalm, het kan een week of twee duren voordat je je echt weer ontspannen voelt. In sommige gevallen duurt het zelfs langer.

Stress maakt je leven minder leuk. Met deze tips kun je stress onder controle krijgen en weer plezier krijgen in je leven.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. πŸ’›