Stap 1: Minder stress door orde te scheppen

De eerste dag is het belangrijk dat je orde in de chaos schept. Je moet weten wat je op dit moment allemaal op je bord hebt, wat je allemaal bezighoudt en waardoor je je precies zo gestrest voelt.

Je schept het snelst orde in de chaos door de chaos uit je hoofd op te schrijven. Pak dus een aantal vellen papier en mindmap op de volgende onderwerpen:

  1. Wat staat mijn geluk in de weg?
  2. Wat zijn mijn rollen in het leven?
  3. Wat moet ik allemaal nog doen?
  4. Wat wil ik het komende jaar bereiken?
  5. Als ik slechts één doel zou mogen stellen, wat zou dit dan zijn?

Schrijf steeds op een nieuw blad de vraag in het midden, en schrijf de antwoorden er omheen in een willekeurige volgorde. Schrijf je hoofd leeg, en neem voor iedere vraag minimaal 15 minuten.

Door al deze zaken op te schrijven zul je merken dat je plotseling zicht hebt op de chaos in je hoofd. Je kunt er nu heel praktisch mee omgaan.

Omcirkel de projecten die je geluk het meest in de weg staan, en kijk of je ze uit je leven kunt bannen. Maak een plan om vervelende zaken uit je leven te krijgen, en check of de dingen die je moet doen in lijn liggen met je doelen.

Bepaal welke zaken je op dit moment het meeste dwars zitten, daar gaan we morgen mee aan de slag!

Stap 2: Zet belangrijke eerste stappen

Om een doel te bereiken moet je altijd een eerste stap zetten. Vandaag is het tijd om belangrijke eerste stappen te zetten richting verlossing. Je gaat namelijk werken aan de zaken die je op dit moment het meeste dwars zitten.

Bedenk dat het vaak al enorm bevredigend voelt om een vervelend project aan te pakken. Ook al kun je het vandaag niet volledig uit je leven bannen, het voelt toch prettig om er iets aan te doen. Wellicht voelt het verschrikkelijk om er mee te starten, maar zodra je eenmaal bezig bent valt het vaak heel erg mee.

Het doel is om vandaag een aantal dingen te doen die je stressbronnen helpen te verkleinen. Zet eerste stappen op een aantal projecten, bouw momentum op. Als er dingen zijn die je vandaag helemaal kunt wegwerken is dat helemaal fantastisch.

Door te werken aan de zaken die je het meest dwars zitten voel je je een stukje relaxter als je weer een stapje verder bent. Misschien waren deze taken in je hoofd groter dan ze in werkelijkheid waren, en was je dus helemaal voor niets gestrest!

Stap 3: Ontspan jezelf volledig en stop met stressen

Je bent begonnen met het verwijderen van de grootste stressbronnen, en je hebt een overzicht van de dingen die op dit moment spelen in je leven. Als het goed is kun je nu een stuk beter ontspannen, omdat je precies weet wat er gaande is.

Vandaag is het tijd om je in te spannen en je te ontspannen. Begin de dag met lichaamsbeweging. Ga hardlopen, fiets een flink stuk, ga naar de sportschool of doe een yogales. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar minimaal drie kwartier lang je hartslag verhoogt. Beweging helpt je op een gezonde en effectieve manier om te gaan met stress. Precies, een stuk effectiever dan die wijn en chocolade waar we het allemaal soms mee proberen!

Vervolgens is het tijd om te ontspannen. Even je hoofd ergens anders op richten en je lichaam kalmeren. Ga bijvoorbeeld een dagje naar de sauna met een vriendin, hang lekker op de bank met een film of ga iets anders leuks doen. Zorg dat je iets doet waardoor je de stress vermindert, in de wetenschap dat je de stressbronnen in je leven gisteren al langzaam onder controle hebt gekregen.

Laat de spanning uit je lichaam vloeien. Stress is een destructieve kracht in je lijf. Je kunt er dus maar beter niet te lang mee rondlopen. Voel je dat er nog steeds zaken dwars zitten waardoor je niet tot rust komt? Schrijf het dan zo snel mogelijk van je af, en komt er morgen op terug.

En nu?

Met deze drie stappen heb je op een eenvoudige manier veel stress uit je leven kunnen halen. Wil je verder gaan? Zorg er dan voor dat je het overzicht vasthoudt. Houd grip op je leven door het overzicht te bewaren en chaos geen kans te geven. Alleen als je weet wat er op je bord ligt kun je prioriteiten stellen. En alleen als je prioriteiten stelt kun je stress indammen.

Meer lezen over stressmanagement?

De onderstaande boeken leren je hoe je stress de baas wordt en hoe je je leven onder controle kunt houden!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛