Wat is mindful eten?

Eten is geen oplossing voor emotionele problemen, leegtes en andere psychische toestanden. Voeding is in de eerste plaats precies dat: voeding. In de tweede plaats is eten iets om intens van te genieten, iets om onze aandacht aan te schenken, iets om te waarderen.

De meeste mensen (waaronder ikzelf) gebruiken eten precies andersom. We gebruiken het om onze emotionele kwesties te verlichten of eten vanwege sociale omstandigheden, en vergeten er van te genieten.

Door mindful te eten zet je voeding terug op de plaats waar het hoort. Je geniet intenser, je eet minder, je eet rustiger, je proeft meer, je eet al snel gezonder (omdat ‘echt’ eten je meer te bieden heeft) en je zit nooit meer zo vol dat je misselijk wordt.

Hieronder enkele tips om je eerste stappen te zetten met mindful eten. Geniet ervan!

1. Eet alleen als je maag leeg is

Leg je hand op je maag (tussen je borst en je navel). Wanneer je dit doet kun je meestal eenvoudig voelen of er op dit moment eten in je maag zit of niet.

Je maag heeft (afhankelijk van wat en hoeveel je eet) zo’n drie uur nodig om zijn inhoud door te geven aan de dunne darm.

De eerste stap naar een mindful eetpatroon is pas te eten als je maag (bijna) leeg is, of als je lichtjes honger krijgt. Dit is dus grofweg drie uur nadat je voor het laatst hebt gegeten.

2. Ervaar je eten per hap

Zodra je gaat eten, schenk dan al je aandacht aan het eten. Met andere woorden, probeer deze mindful eten oefening:

  • Ga zitten.
  • Laat je niet afleiden door je televisie, smartphone, tablet of computer.
  • Ruik aan het eten, proef het eten terwijl je kauwt. Probeer de smaken te onderscheiden, ervaar de structuur.
  • Houd je aandacht bij het eten. Als je afdwaalt, haal je je aandacht simpelweg terug naar de sensatie van het eten.

Merk hoe intens je de smaken plotseling ervaart. Wanneer je mindful eet zul je al snel merken dat kunstmatige smaken ‘hol’ zijn, dat ze weinig diepgang hebben. Hierdoor zul je een natuurlijke voorkeur ontwikkelen voor echt eten. En dat is een fijne bijkomstigheid, want echt eten is bijzonder gezond!

3. Neem de volgende hap als je vorige hap in je maag ligt

Stop jezelf niet vol. Proef, kauw, ervaar, slik en wacht tot het eten in je maag ligt. Neem dan pas de volgende hap.

Door op deze manier te eten voorkom je veel problemen (buikpijn, maagzuur, boeren, darmklachten) en ervaar je het eten veel intenser. Bovendien word je er lekker ontspannen van.

Rustig eten zorgt ervoor dat je echt even de tijd neemt om te eten. En dat is fijn, want je lichaam heeft tijd nodig om de binnenkomende voeding te verwerken. Pas na zo’n twintig minuten krijgen je hersenen een signaaltje dat er eten binnenkomt!

Precies, je lichaam is ontworpen om rustig te eten. En omdat je jezelf niet laat uithongeren (je eet als je lichtjes hongerig bent) heb je niet zo’n drang om jezelf snel vol te stoppen. Vind je dit toch moeilijk? Eet dan vaker met chopsticks, die dwingen je om af te remmen!

4. Stop met eten als je vol begint te raken

Dus niet als je buik bijna uit elkaar klapt! Stop met eten wanneer je bijna vol zit. Omdat je rustig hebt gegeten, en met volle teugen hebt genoten, ben je sneller verzadigd. Niet alleen kwa hoeveelheid, maar ook kwa smaak.

Op een gegeven moment begin je vol te raken, en ben je de smaak ook simpelweg een beetje ‘zat’. Je bent verzadigd, en kunt zonder al te veel moeite stoppen met eten.

Meer tips om mindful te eten?

Mindful eten is een geweldige manier om de kwaliteit van je leven te verbeteren en je gezondheid naar een hoger niveau te tillen. Meer tips? Bekijk de onderstaande boeken:

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?