Een journal schrijft zichzelf niet

Een journal bijhouden kost tijd – en soms is die tijd lastig te vinden.

Althans, als we heel eerlijk naar ons leven kijken weten we dat dit niet écht klopt.

Je hebt wel tijd, maar je hebt niet altijd de zin of energie om te schrijven in je journal. Of soms is dat er allemaal wél, maar raak je simpelweg afgeleid door dingen die leuker en eenvoudiger zijn dan journaling.

Zoals het nieuws of social media checken.

Voel je niet slecht – we doen het allemaal.

Voor de meeste mensen voelt journalen tóch een beetje als ‘werk’. En wanneer je even lekker op de bank zit en wat tijd voor jezelf hebt, doen we vaak liever geen dingen die teveel moeite kosten. Logisch en heel herkenbaar – zeker wanneer je werk of je gezinsleven veel van je vraagt.

Dus wat doen we eraan? We gunnen onszelf namelijk wél die positieve effecten van journaling.

Dit zijn 6 slimme stappen die je kunt zetten.

1. Leg de lat een stuk lager voor jezelf

Als je net voor de tv zit dan voelt het niet zo aantrekkelijk om een diepgravend epistel te schrijven over je dag.

Logisch.

Maar wat als je de lat gewoon lager legt? En dan bedoel ik een héél stuk lager. In plaats van een halfuur schrijven, doe je het bijvoorbeeld minimaal 3 minuten.

Eén manier om dat te doen is door middel van micro-journaling.

2. Microjournaling hoef je niet uit te stellen

Met microjournaling maak je journaling zó klein voor jezelf dat je vrijwel geen weerstand voelt om te beginnen.

Zélfs als je net op het punt staat om je favoriete serie aan te zetten.

Bijvoorbeeld – je omschrijft je dag in 3 bullet points:

  1. Fijne wandeling gemaakt met Omar
  2. Goed gesprek gehad met Sanne
  3. Gezond gegeten én gesport!

Microjournaling is geen complete vervanging van je journaling gewoonte – het is een aanvulling voor de momenten dat je het druk hebt. Soms houd je het kort, en soms weid je uit.

Jij hebt de vrijheid om het zo kort of lang te maken als jou uitkomt.

3. Doe het op ‘verloren momenten’ in je dag

Journaling kan prima op het toilet – zeker als je kiest voor een digitaal journal op je smartphone.

Het kan ook wanneer je ergens wacht, in de trein zit of op bijna ieder ander moment waarop je normaal gesproken je smartphone tevoorschijn tovert voor wat afleiding.

Sterker nog – je kunt journaling gebruiken als een slimme manier om andere onwenselijke gewoontes te verminderen.

Wil je bijvoorbeeld minder tijd doorbrengen op sociale media? Zet je journaling of notities app dan op de plek waar je eerder je favoriete tijdverspiller had staan. Bijvoorbeeld op de plek waar Instagram of een nieuws app stond.

Wanneer je aandrang voelt om je onwenselijke gewoonte uit te voeren, kun je er in plaats daarvan over schrijven in je journal:

  • “Waarom wilde ik deze app openen?”
  • “Welke gevoelens ervaar ik op dit moment?”
  • “Wat hoopte ik te ‘winnen’ door deze app te openen?”

Op deze manier nodig je jezelf uit om bewuster door je dag te gaan en meer ruimte te maken voor je journal.

4. Ontwerp je omgeving in het voordeel van je gewoonte

Met environment design kun je de kans vergroten dat je in je journal schrijft.

Leg je journal bijvoorbeeld op je nachtkastje én laat je smartphone ’s avonds uit de buurt als je gaat slapen. Leg hem bijvoorbeeld aan de andere kant van je slaapkamer of in een andere kamer.

Op deze manier raak je niet afgeleid en wordt de kans groter dat je dan maar je journal erbij pakt.

Deze techniek werkt – in tegenstelling tot bovenstaande tip – beter met papieren journals.

5. Combineer journaling slim

Koppel je journaling gewoonte aan andere gewoontes om de kans te vergroten dat je het daadwerkelijk doet.

Bijvoorbeeld:

  • Terwijl je je ochtendkoffie drinkt;
  • Terwijl je ’s avonds je tanden poetst;
  • Direct voordat je gaat douchen;
  • Zodra de kinderen op bed liggen;
  • Voordat je naar bed gaat.

Op deze manier creëer je een vast moment voor jezelf én gebruik je een bestaande gewoonte als de ‘trigger’ voor je nieuwe gewoonte.

6. Gebruik journaling wanneer je voelt dat het nodig is

Hier komt een bevrijdende gedachte: journaling hoeft niet elke dag!

Je kunt prima een hoop voordelen van journaling ervaren, ook wanneer je maar af en toe in je journal schrijft. Niet alle voordelen, maar wel veel.

Soms schrijf ik een paar weken dagelijks in mijn journal (bijvoorbeeld in emotioneel ingewikkelde periodes), en soms gaat er een week voorbij voordat ik weer iets schrijf.

Journalen is niet het doel – het doel is een goed leven. En journaling is daarbij een hulpmiddel.

Probeer het daarom vooral niet te zien als iets dat je MOET van mij, je omgeving of van jezelf. Zie het als een goede gewoonte die je jezelf gunt, zéker in tijden waarin je het goed kunt gebruiken.


  • “We hebben wel tijd, maar niet altijd de zin of energie om te schrijven in ons journal”
  • “Micro-journaling is geen complete vervanging van je journaling gewoonte – het is een aanvulling voor de momenten dat je het druk hebt”
  • “Journaling kan prima op het toilet – zeker als je kiest voor een digitaal journal op je smartphone”
  • “Ontwerp je omgeving in het voordeel van je gewoonte”
  • “Koppel je journaling gewoonte aan andere gewoontes om de kans te vergroten dat je het daadwerkelijk doet”
  • “Een journal schrijft zichzelf niet”

Rust, wijsheid en dolle pret

Journaling voor een leuker leven Bundel

Een simpele journaling (dagboek) gewoonte maakt je hele leven beter.

In deze praktische Broednest Bundel laat ik zien hoe dat zit. Je ontdekt hoe je tijd maakt voor journaling, waarom je je nooit meer hoeft af te vragen wat je dan moet schrijven, hoe je een journaling routine opzet én hoe je het volhoudt - ook in drukke periodes.

We bespreken ook de voor- en nadelen van digitaal versus analoog, en ik deel een lijst met journaling prompts zodat je kunt beginnen met een vliegende start.

Ervaar meer zelfinzicht, wijsheid en persoonlijke groei. Leer patronen herkennen én doorbreken, ervaar meer dankbaarheid en ontwikkel rust met je eigen journal.

Gratis deelnemen aan cursus

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test