“I never found a companion that was
so companionable as solitude.”

Henry David Thoreau

“Loneliness is the poverty of self;
solitude is the richness of self.”

May Sarton

Ja, het is belangrijk

Alleen zijn is belangrijk. Dat zie je niet alleen aan de twee random intellectuele quotes hierboven. Dat voel je ook in je hoofd als je te weinig tijd voor jezelf hebt gehad.

Wat er gebeurt? Je ontwikkeling komt stil te staan. Je wordt onrustig, onzeker, minder gelukkig. Je bent minder authentiek en niet de beste versie van jezelf. En als je niet oppast brandt er een draadje door.

Mensen zijn geweldig. Goede relaties met je partner, je gezin, je familie en vrienden zijn van levensbelang. Maar tijd voor jezelf is dat ook. Zoals beweging én nachtrust beide nodig zijn voor een gezond lichaam, houden sociale interactie én jezelf terugtrekken je psyche in balans.

Maar tijd voor jezelf vinden is soms lastig. Zeker als je hard werkt en tegelijkertijd veel sociale contacten onderhoudt. Dus laten we eens kijken hoe je het voor elkaar kunt krijgen.

1. Neem tijd voor jezelf serieus

Het is geen ‘nice-to-have’, het is essentieel. Ja, je kunt overleven zonder me-time. Je kunt ook overleven zonder gezond eten. Maar de kwaliteit van je leven gaat ontzettend achteruit. Je kunt je onmogelijk ontplooien. En als je niet kunt groeien dan zul je vroeg of laat ongelukkig worden.

En meestal eerder vroeg dan laat.

Veel mensen vinden het moeilijk om alleen te zijn. Zodra ze niet langer omringd zijn door anderen, worden hun eigen gedachten beter hoorbaar. En soms zijn die gedachten vervelend, ingewikkeld of overweldigend.

Het is belangrijk dat je alleen kunt zijn. Dat je vrede kunt hebben met jezelf. Dit geeft je meer zelfvertrouwen, meer zelfkennis en meer veerkracht in vrijwel alle gebieden van je leven. Je hoeft niet elk moment te vullen met mensen en activiteiten. Je mag gewoon alleen zijn met jezelf, ook al is dat moeilijk in het begin. Simpelweg omdat dit je een beter mens maakt.

Dus maak het een prioriteit, net als gezond eten. Tijd voor jezelf nemen is goed voor jezelf zorgen. Zodat je een gelukkiger, liefdevoller, gebalanceerder, wijzer en succesvoller persoon kunt zijn.

2. Zet het in je agenda

Lopen je dagen snel vol? Maak dan gerust een ‘afspraak’ met jezelf en bescherm deze afspraak.

Mutsig? Misschien. Maar weet je wat nog veel mutsiger is? Zeuren dat je overspannen bent omdat je zo weinig tijd voor jezelf hebt gehad. Terwijl jij zelf degene bent die je agenda heeft volgeboekt.

Als je iets wilt dan moet je er tijd voor maken. En door een afspraak met jezelf in te plannen doe je dat. Zo voorkom je dat je de donderdagmiddag eigenlijk vrij wilde houden, en je nu een afspraak hebt staan omdat die eigenlijk ook wel belangrijk is. Want dat is hoe het eigenlijk meestal gaat.

Bij het prikken van een afspraak beschouw je de afspraak met jezelf simpelweg als een serieuze afspraak die je liever niet verplaatst. Ja, natuurlijk kún je hem verplaatsen (zoals met elke afspraak), maar je zoekt eerst naar manieren om dat moment voor jezelf op zijn plek te houden. Omdat je dat moment belangrijk vindt.

3. Verweef het in je dag

Wordt het lastig om echt tijd voor jezelf te maken, bijvoorbeeld omdat je een kleine hebt of het simpelweg razend druk hebt? Dan kun je kleine momenten van me-time integreren in je dagelijks leven.

Bijvoorbeeld door even alleen naar de winkel te gaan, de hond uit te laten, een wandeling te maken of simpelweg een kop koffie te drinken in de stad terwijl ‘de kleine’ even is ondergebracht. Of door tijdens je lunchpauze alleen een wandeling te maken. Of door een kwartier eerder aan te komen op een afspraak.

Als het lastig is om tijd voor jezelf te vinden, benut dan de kleine momenten. En als dat niet lukt, dan blijf je gewoon wat langer op het toilet zitten. Heb je ook tijd voor jezelf.

4. Gebruik je tijd voor groei

Als je alleen maar Orange Is The New Black kijkt tijdens de momenten voor jezelf dan kom je natuurlijk niet vooruit. Als je het meeste uit de tijd voor jezelf wilt halen dan gebruik je deze momenten om vooruit te komen. Dan zet je deze momenten in om de rest van je leven beter te maken, om een opwaartse spiraal in te zetten.

Ja, als je al lang niets meer voor jezelf hebt gedaan dan wil je misschien niets liever dan een foute film kijken met een zak chips (en chocolade) (en wijn) (en een schuldgevoel achteraf). Maar wanneer je regelmatig tijd voor jezelf neemt, wordt het waardevoller om je tijd constructief te gebruiken. Enkele voorbeelden:

  • Mediteer om tot jezelf te komen.
  • Doe aan beweging.
  • Lees een boek dat je helpt groeien.
  • Schrijf in je dagboek.
  • Minimaliseer iets in huis, zoals een kast of je kleding.
  • Breng tijd door in de natuur.
  • Denk na over je leven, over hoe je het beter kunt maken.
  • Ervaar een mindful moment, kom even helemaal in het nu.
  • Maak een lijst met dingen waar je dankbaar voor bent.
  • Maak een wandeling.
  • Kijk een leerzame documentaire.
  • Denk na over je doelen en dromen, over wat je wilt in het leven.
  • Bekijk je problemen met een frisse blik, en onderzoek of je nieuwe oplossingen kunt vinden.
  • Lees soChicken artikelen die je aanspreken, en voer de tips écht uit.

Dit zijn zaken waar je nauwelijks aan toe komt als je geen tijd voor jezelf neemt. Als je alleen bent kun je beter nadenken, ontstaat er ruimte voor creativiteit en heb je meer rust en vrijheid om dingen te proberen.

Zo kun je de momenten voor jezelf gebruiken om de rest van je leven leuker en lichter te maken. Om die opwaartse spiraal op te starten.

5. Besef dat tijd voor jezelf je een leuker mens maakt

Precies. Je doet dit niet alleen voor jezelf. Uiteindelijk hebben de mensen om je heen er ook veel baat bij als jij tijd voor jezelf krijgt.

Tijd voor jezelf maakt je een beter mens. Rustiger, meer in balans, vrolijker, liefdevoller. Je groeit en ontwikkelt jezelf, waardoor je de mensen om je heen uiteindelijk meer te bieden hebt. Het leven wordt leuker voor jou, en jij krijgt een groter vermogen om de levens van de mensen om je heen positief te beïnvloeden.

Je wordt beter in alleen zijn. Je komt letterlijk beter in je vel. En hierdoor word je minder ‘needy’ in sociale situaties. Je hebt minder nodig van andere mensen. Minder bevestiging, minder voeding voor je ego. Je weet dat jij oké bent, en je leeft meer vanuit een basis van liefde en contributie.

Je wilt liever iets bijdragen dan iets ontvangen, omdat je beseft dat je weinig nodig hebt. Dat je bijna alle zaken die je geluk ondersteunen in jezelf kunt vinden.

Zo kun je op een open, liefdevolle en authentieke manier met mensen omgaan. En dat maakt tijd voor jezelf nemen een investering in jezelf waar iedereen iets aan heeft.

Mooi spul.

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛