“Luiheid kan aantrekkelijk lijken,
maar werk geeft voldoening.”
Anne Frank

Laat een voldaan gevoel niet afhangen van toeval

Er zit een lichtjaar verschil tussen de dagen waarop ik het leven laat voortkabbelen – en de dagen waarop ik mezelf push om meer uit mijn dag te halen. In het eerste geval voel ik me vaak een slappe vaatdoek. In het tweede geval voel ik me vrijwel altijd geweldig en stap ik met een tevreden gevoel in bed.

Het eerste geval is lui en makkelijk – de tweede situatie kost iets meer moeite maar levert een ontzettend fijn gevoel op.

Laat jij aan het toeval over of je je dag wel of niet met een tevreden gevoel afsluit? Gebruik dan eens de onderstaande tips om je dagen met meer voldoening af te sluiten.

1. Wat voor persoon zou jij willen zijn?

Je hebt vast een beeld bij wie en wat je wilt worden. Je weet bijvoorbeeld dat je wilt leven met meer rust, dat je je doelen wilt bereiken, liefdevoller wilt zijn, je gezonder wilt voelen en ga zo maar door.

Iedere dag krijg je opnieuw de kans om een stap te zetten richting de persoon die jij zou willen zijn. Wanneer het je lukt om op deze manier te leven dan voel je je super, wanneer dit niet lukt voel je je niet zo goed.

Stel dat je graag door het leven wilt gaan met een positieve instelling – en dus afziet van negatief geroddel. Als je merkt dat je na een middag met vriendinnen toch roddelt dan voel je je niet fijn. Je gedraagt je op een manier die niet aansluit bij wie jij zou willen zijn.

Maak eens een overzicht van wie en wat jij graag zou willen zijn. Hoe zou je de ideale versie van jou omschrijven in vijf punten? Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n lijstje eruit zou kunnen zien:

  1. Positief ingesteld
  2. Rustig en kalm
  3. Open en liefdevol
  4. Creatief en gefocust
  5. Fit en gezond

Denk niet te moeilijk na over je eigen vijf punten. Schrijf gewoon op wat er in je op komt, er is hier geen goed of fout. Geef jezelf een leidraad voor de persoon die je graag zou willen zijn.

2. Wat zou je doen op een geweldige dag?

Als je kijkt naar deze vijf punten, op welke manier zou je op een gemiddelde dag dan dichterbij dit ideale beeld van jezelf kunnen komen? Welke vijf kleine stappen zou jij dagelijks kunnen zetten in deze richting?

Loop de punten één voor één na en bedenk een actiepunt voor ieder item. Als je positief wilt zijn, dan wil je positief praten over mensen (dus niet roddelen). Als je rustig wilt zijn dan neem je tijd voor jezelf om bijvoorbeeld te mediteren. Als je liefdevol wilt zijn dan zorg je ervoor dat je iedere dag je liefde uit aan iemand en ga zo maar door.

3. Maak je dagelijkse checklist

Op basis van de actiepunten die je kunt bedenken maak je een korte dagelijkse checklist. Zorg dat deze lijst niet langer is dan 3-5 punten, en maak het niet te moeilijk voor jezelf.

Je kunt met jezelf afspreken dat je dag pas een succes is als je twee uur hebt gesport en een uur hebt gemediteerd. Maar erg realistisch is dat niet. Maak daarom een checklist met lichte, behapbare actiepunten die je iedere dag opnieuw kunt verweven in je leefpatroon. Een voorbeeld van zo’n checklist vind je hieronder:

Mijn dag is een succes als…

  1. Ik positief heb gedacht en gehandeld
  2. Ik 5 minuten heb gemediteerd
  3. Ik een lief berichtje heb gestuurd naar één van mijn vrienden of familieleden, of iemand heb kunnen helpen
  4. Ik een stukje heb geschreven in mijn dagboek
  5. Ik minimaal 20 minuten heb bewogen

Start nu met het maken van jouw simpele dagelijkse checklist. Denk er niet te lang over na, probeer het niet perfect te doen. Maak een eerste versie voor jezelf, probeer hem drie dagen toe te passen en pas hem zonodig aan.

Verweef je ideale dag in je leven

Je wordt wat je vaak doet. Als je op dagelijkse basis liefdevol bent, dan word je een liefdevol persoon. Als je dagelijks wat krachttraining doet, dan ga je eruit zien als iemand die krachttraining doet. Het is simpel – de uitdaging zit hem in het volhouden van deze dagelijkse gewoontes.

Kleine gewoontes zijn makkelijker vol te houden en brengen je daarom op lange termijn meer resultaat. Ze geven je ook snel een goed gevoel.

Het is niet moeilijk om je dag met een tevreden gevoel af te sluiten. Wanneer je een beetje hebt kunnen zijn als de persoon die je graag zou willen zijn dan voel je je al erg goed. Je zult niet iedere dag alle actiepunten voltooien. Je zult niet altijd 100% succesvol zijn.

Dat is ook niet erg. Je dagelijkse checklist houdt je op koers richting je ideale zelf. Soms gaat het beter dan andere keren. Toch zul je merken dat je dagen met deze checklist sneller bevredigend voelen omdat ze meer richting krijgen.

Bekijk je checklist in de ochtend. Bekijk wat je gisteren hebt kunnen doen en herinner jezelf zo aan wat je eigenlijk belangrijk vindt. Mijn checklist? Ik wil ontspannen en liefdevol zijn, gefocust op mijn doelen – terwijl ik lekker gezond eet en zo goed mogelijk geniet van ieder moment. Simpel zat – en toch elke dag uitdagend.

Hoe ziet jouw checklist eruit?

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛