“People have a hard time
letting go of their suffering.
Out of a fear of the unknown,
they prefer suffering that is familiar.”

Thich Nhat Hanh

Laten we dit gevoel fixen

Ik hoef je niet te vertellen dat het leven niet alleen draait om lama’s en pannenkoeken. Soms voel je je ellendig. Misschien voel je je zelfs vaak ellendig.

Ontredderd, overweldigd, droevig, gespannen of angstig – gevoelens die we op een dagelijkse basis ervaren. Gevoelens die bijzonder oncomfortabel voelen. En omdat we de ervaring zo vervelend vinden, doen we ons best om er ‘iets’ aan te doen.

We willen het fixen.

‘Fixen’ van negatieve gevoelens doen we natuurlijk op allerlei manieren. Soms maken we tijd – en moed – om onze onderliggende problemen te onderzoeken en ze structureel te verhelpen. Maar veel vaker kiezen we het pad van de minste weerstand.

En wat is dit pad voor de meeste mensen die op de bank zitten? We pakken onze smartphone. We swipen en scrollen onszelf naar een oplossing.

Je kunt je hele leven blijven scrollen

Het leuke van het web is natuurlijk dat er áltijd wel iets te vinden is dat je helpt wegrennen van je ellende.

Open nog een video, check Instagram nog een keer, kijk even wat mensen zeggen op Facebook. Zoek naar artikelen, vind hoop in exotische supplementen, laat je leiden door een blogger zoals ik die tips om je oren slingert en je uitnodigt om cursussen te kopen die je problemen oplossen.

Sommige stappen helpen direct. Een grappige video helpt je je gevoelens even vergeten. En een paar tips links en rechts kunnen je helpen constructieve stappen te zetten.

Maar toch – keer op keer – beland je uiteindelijk weer op de bank met je smartphone. Opnieuw op zoek naar oplossingen en manieren om je beter te voelen.

Scrollen of stilstaan?

Wat als je de moed zou verzamelen om te stoppen met scrollen?

Wat als je het web even aan de kant legt? Wat zou er gebeuren als je even stil zou staan? Als je dit moment en dit gevoel niet langer zou ontvluchten, maar het onder ogen zou zien?

Je zit op de bank en je voelt je naar. Perfect.

  • Waar zit dit gevoel in je lichaam?
  • Hoe zou je dit gevoel omschrijven?
  • Kun je dit gevoel groter maken?
  • Ben je bereid om dit oncomfortabele gevoel simpelweg te ervaren?

Verzamel de bereidheid om een paar minuten niets te fixen maar alleen te ervaren. Ervaar de sensatie van dit gevoel. De verkramping, de brok in je keel, de druk, de toegenomen hartslag. Duik er eens in – voel het eens écht.

Zonder oordeel loop je met je aandacht door je lichaam en observeer je wat er is. Het gevoel hoeft niet te verdwijnen. Het hoeft niet ‘gefixt’ te worden. Alles mag gewoon zijn zoals het nu is.

Stilstaan om vooruit te komen

Onze nare gevoelens zijn als monsters onder het bed. We rennen voor ze weg en doen alles om contact te vermijden. Maar wanneer we de moed en bereidheid verzamelen om nu eens echt te onderzoeken wat er daadwerkelijk is, zien we dat het een grote illusie bleek te zijn.

We zitten verwikkeld in een strijd tegen onze oncomfortabele gevoelens. En we geloven dat we deze strijd koste wat kost moeten winnen. Wellicht is het tijd om je niet langer af te vragen hoe je deze strijd kunt winnen, maar of deze strijd überhaupt gevoerd moet worden.

Is het je rol om te winnen? Of is het je rol om te leren je wapens neer te leggen en te stoppen met strijden?

Is het misschien tijd om stil te staan? Tijd om je over te geven, te accepteren, omarmen en los te laten.

Bouw het rustig op

Kleine momenten van mindfulness maken enorm verschil. Je kunt jezelf ‘vangen’ wanneer je weer een tijdje begraven bent in je smartphone, op zoek naar ‘redding’ van je gevoelens. En je kunt er op zo’n moment voor kiezen om te stoppen met scrollen en even stil te staan bij je ervaring.

Adem in, adem uit. Ontspan.

Je mag deze gevoelens ervaren. Dit – precies dit – is de menselijke ervaring. Je bent niet gek, je bent precies zoals de rest van de menselijke familie. Het leven wordt voor ons allemaal getekend door oncomfortabele gevoelens.

Je kunt de gevoelens niet allemaal laten verdwijnen. Je kunt wel leren ze te observeren, accepteren en los te laten. Bereid zijn om ze te ervaren in plaats van ervan weg te rennen.

Pijn is niet hetzelfde als leed. Pijn is de ervaring. Leed ontstaat als je probeert weg te rennen en de pijn probeert te onderdrukken.

Oefening baart kunst. Gelukkig krijgen constant mogelijkheden om te oefenen. Lees ook: loslaten oefening – met deze oefening lukt loslaten wel

De eerste stap

De eerste stap is leren je gedachten en gevoelens te observeren, in plaats ze allemaal zo serieus te nemen.

Ik heb een praktische methode ontwikkeld die ik deel in mijn bestseller Leven met wind mee. In mijn online cursus Het is wat het is pakken we deze methode op om nog een stap verder te gaan.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛