Omgaan met verveling tijdens meditatie

Bekijk hieronder mijn video over omgaan met verveling tijdens meditatie. Vind je deze video leuk? Abonneer je dan gezellig op mijn YouTube kanaal.

Kun je de video niet bekijken? Bekijk mijn video over omgaan met verveling tijdens meditatie op YouTube.

Pffff – SAAAHAAAI!!!

Ik weet het, ik schrijf de laatste tijd wat vaker over mediteren. Dus dan zul je vast het idee hebben dat ik er heel goed in ben. Laat ik het zo zeggen: ik ben op weg, maar ik heb nog een heleboel te leren.

Verveling bijvoorbeeld – dat is een veelvoorkomend obstakel voor mij. Vooral als ik gedurende de dag langs dingen ben gekomen waar ik enthousiast of gefrustreerd over ben. Dan zit ik daar op m’n zolder, proberen mijn aandacht op mijn ademhaling te houden.

En FLOEP! Daar komt ineens een stemmetje binnen:

  • ”Gossiemijne wat is dit saai. Is het niet eens tijd om te gamen ofzo?”
  • ”Dit heeft allemaal geen zin. Je bent toch afgeleid, dus die meditatie slaat ook nergens op. Stop nou maar gewoon.”
  • ”Pfff. Die timer staat voor 30 minuten, dat hou je NOOIT vol. Als we nou vandaag even wat eerder stoppen, dan doe je toch gewoon morgen dubbel je best?”

Ja – irritant. En vervolgens is het een afwachten wat er gebeurt. Vaak lukt het me om door de verveling heen te mediteren. Maar vaak genoeg laat ik me tóch verleiden door dat stemmetje om te stoppen. Om mee te gaan in mijn verveling.

En beide situaties zijn natuurlijk prima. Maar aangezien het mijn doel is om beter te worden in mediteren, word ik erg blij van de momenten dat het me lukt om bewust te worden van de verveling en het simpelweg te observeren.

Want zo los je die verveling op – observeren

Het bijzondere aan mediteren is dat het zó ontzettend eenvoudig is, en tegelijkertijd zo onwijs gecompliceerd. De problemen en obstakels die je tegenkomt voelen steeds weer vernieuwend en moeilijk te overwinnen.

Totdat je je verdiept in de oplossing voor die problemen. Die oplossing is namelijk altijd hetzelfde:

Maak je probleem een meditatie object.

Wat betekent dit? Nou, normaal gesproken richt ik mijn aandacht op de lucht die langs mijn neusvleugels stroomt. En als er dan iets gebeurt in mijn lijf of in mijn hoofd (zoals het stemmetje van verveling), dan trekt dit de aandacht.

In plaats van naar dat stemmetje te luisteren, kan ik het observeren. En dat kun jij ook. Je ziet hoe je ineens gedachten van verveling ervaart. Je observeert het verlangen om te stoppen met je meditatie, maar je handelt er niet naar.

Nadat je er even naar hebt gekeken, doe je wat je altijd moet doen: richt je aandacht terug op je ademhaling. Dat is alles.

Verveling trekt je uit het moment

Tijdens je meditatie is het je doel om je aandacht in het moment te houden – om je mindfulness te trainen. Hiervoor is je ademhaling een goed meditatie object, omdat ademhaling alleen in het hier en nu plaatsvindt en omdat het je kalmeert en helpt concentreren.

Zolang je je gedachten observeert kun je in het moment blijven. Het is alsof jij in het gras ligt, en je ziet je gedachten als wolken voorbij drijven. Dat is nog steeds mindfulness.

Je verliest je mindfulness wanneer je je laat meenemen door je gedachten. En voel je vooral niet slecht als dat constant gebeurt – dat gebeurt bij mij ook. De vraag is niet of je gedachten met je aan de haal gaan. De vraag is hoe snel je je hiervan bewust wordt (mindfulness) en je aandacht weer terugbrengt naar je ademhaling.

Door vaker te mediteren word je hier steeds beter in. En daardoor wordt het ook in het dagelijks leven eenvoudiger om in het moment te leven en dus kalmer en blijer te zijn.

Verveling is een holle, flinterdunne emotie zodra je het onderzoekt. Het is protest van je ego, omdat het niet bezig wil zijn met zichzelf afzwakken. Het wil drama. Prima – maar jij hebt nu andere plannen.

Dus observeer en keer terug naar je ademhaling.

Lukt het niet om verder te mediteren?

Soms is de verveling zo sterk dat je moeite hebt om je aandacht terug naar je ademhaling te brengen. Een paar dingen die voor mij werken:

  • Zeg tegen jezelf: ”het enige wat ik hoef te doen is nog één keer met aandacht in- en uitademen.” Zodra je dat hebt gedaan, doe je het nog één keer, enzovoort. Je hoeft niet bezig te zijn met hoe lang je nog wilt mediteren. Het enige dat telt is dit moment.
  • Gebruik telmeditatie om je concentratie te herstellen. Tel een punt bij iedere uitademing totdat je 10 hebt bereikt. Begin daarna weer bij 1. Dit helpt de concentratie te herstellen en geeft je brein ‘iets te doen’. Zodra je je weer stabiel voelt kun je het tellen loslaten, maar je kunt het ook blijven doen als je dat prettig vindt.
  • Voelt het echt te sterk en wil je het liefst stoppen voor je timer af gaat? Prima. Daag jezelf op zijn minst uit om door je verveling heen te mediteren, want hierdoor groei je. Zodra je merkt dat je weer in stabiel water bent (met behulp van bovenstaande technieken) open je je ogen en beëindig je je meditatie omdat je daar bewust voor kiest, niet omdat je je hebt laten verleiden door dat stemmetje in je hoofd.

Gewoon met aandacht blijven ademhalen, dat is het beste advies tijdens je meditatie. Je hoeft je hoofd niet leeg te maken, je hoeft alleen maar je aandacht op je ademhaling te vestigen. Je hoofd zal – na een minuut of 10-20 – opklaren als een helder meer dat troebel werd omdat jij de bodem hebt omgewroet.

Geef jezelf de tijd. Laat het stof even neerdwarrelen. En ontdek hoeveel er te leren en ontdekken valt wanneer het je lukt om een tijdje volledig in het moment te leven.

Wil je meer lezen over meditatie? Hieronder vind je een paar handige boeken.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛