Wat is mindfulness?

Mindfulness is een stroming in de psychologie die het Westen heeft veroverd. Je kunt je kont niet keren of je komt mindfulness tegen. Maar wat is mindfulness nu precies?

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven constant in hun hoofd – in hun gedachten. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst: “Ik moet morgen even langs m’n moeder”, “Morgen moet dat rapport af”, “Straks ga ik schoonmaken, en daarna even die telefoontjes plegen”.

Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden. Je laat even alle gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ varen, en houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent.

Mindfulness is genieten van het ‘nu’

Stel, je zit in de auto vanuit je werk. Straks moet je nog wat boodschappen doen, eten maken en afwassen. Vanavond moet je niet vergeten die mooie film op te nemen want je wilde nog even langs je vriendin. Dit is de normale manier van denken. Maar wat als je met mindfulness leeft?

Dan luister je naar het gebrom van de auto, de klanken van de radio. Je voelt de warmte van de autokachel langs je gezicht en handen stromen.

Je ziet wat er gebeurt op de weg: de andere auto’s, de omgeving, de weg. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door.

Je bent je volledig in de beleving van het ‘nu’, dat is mindfulness. Mindfulness zorgt voor meer focus en betere prestaties.

Voordelen van mindfulness

  • Mindfulness werkt stress verlagend
  • Mindfulnerss maakt je productiever
  • Mindfulness werkt tijdsbesparend vanwege de grotere focus
  • Je geniet meer van het leven, je voelt je daardoor gelukkiger
  • Door mindfulness leer je in elke situatie iets ‘moois’ te herkennen
  • Mindfulness leert je de kleine dingen te zien en ervan te genieten

Eenvoudig en praktisch – mindfulness oefening

Mindfulness is in de basis een hele toegankelijke vorm van meditatie. Door je regelmatig bewust te zijn van het ‘nu’ kun je mindfulness aanleren. Oefening baart kunst.

Ga rustig zitten en adem een paar keer diep in en uit. Ontspan je schouders. Richt je aandacht een paar minuten op je ademhaling.

Wees je vervolgens bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Laat gedachten rustig passeren en geef er geen aandacht aan. Hoor de geluiden om je heen, voel de stoel onder je billen, ruik de geur van de kamer.

Merk hoe je meer in het moment komt. En hoe de focus op het ‘nu’ je meer stilte in je hoofd bezorgt.

Tip: Veel mensen vinden mindfulness een fijne techniek, maar vergeten in het dagelijks leven dat ze mindfulness wilden toepassen. Dit kun je oplossen door bijvoorbeeld een mindfulness-steentje in je broekzak te doen.

Telkens als je dit steentje voelt herinner je jezelf eraan dat je wilt genieten van het moment.

Mindfulness is ook: niet oordelen

Iedereen kan mindfulness aanleren. Het is wel belangrijk dat je ervoor openstaat. Er kleeft namelijk nog een lastiger aspect aan vast: niet oordelen.

Wanneer je in mindfulness-stand bent is het belangrijk dat je alles waarneemt zoals het is, en er geen oordeel over probeert te vellen. Ook dit vergt oefening. Lees hier meer over minder oordelen.

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! ๐Ÿ˜

Doe je ook mee?