“Turning pro is a mindset. If we are struggling with fear,
self-sabotage, procrastination, self-doubt, etc.,
the problem is, we’re thinking like amateurs.
Amateurs don’t show up. Amateurs crap out.
Amateurs let adversity defeat them.
The pro thinks differently.
He shows up, he does his work,
he keeps on truckin’, no matter what.”

Steven Pressfield

Zelfsabotage houdt je klein

Ja – zelfsabotage is doffe ellende. En het komt onwijs veel voor. Wanneer je ergens gelooft dat je niet waardevol bent – niet goed genoeg – dan val je waarschijnlijk regelmatig terug in zelfsabotage.

We zijn ons eigen probleem – we creëren zelf de schaduw waarin we staan. Op deze manier houden we onszelf klein en voorkomen we dat we ons droomleven realiseren.

Dus laten we daarmee stoppen. Hieronder vind je mijn tips tegen zelfsabotage, ik hoop dat ze jou net zo goed helpen als ze bij mij helpen.

1. Herken zelfsabotage bij jezelf

Zelfsabotage is vaak ontzettend subtiel. Je hebt meestal niet door dat je jezelf saboteert totdat je heel goed kijkt.

Bijvoorbeeld – ik heb jarenlang de boot afgehouden rondom publieke optredens. En ik had er allerlei goede redenen voor. Niet praktisch, veel gedoe, ik wil andere dingen doen, ik wil op reis kunnen, etc.

Maar ondertussen merkte ik wel dat het vuurtje bleef smeulen. Ik wilde wel vaker spreken en optreden – maar het lukte me niet. Want steeds als ik plannen maakte, ontstonden er allerlei obstakels en redenen om te stoppen. Ik saboteerde mezelf.

Het kostte me een paar jaar om te realiseren wat er gebeurde. En zodra ik het zag kon ik het oplossen. Ik besloot Steeds leuker te schrijven en het boek te gebruiken als stok achter de deur om mezelf de wereld in te duwen.

Je eigen patronen van zelfsabotage herkennen is echt de eerste stap richting vrijheid. De meest voorkomende vorm van zelfsabotage is het vertonen van uitstelgedrag. Maar we saboteren onszelf op allerlei subtiele manieren.

  • Je saboteert je eigen geluk door constant je aandacht te richten op dingen die niet goed zijn of dingen die mis kunnen gaan.
  • Je saboteert je productiviteit door je constant te laten afleiden.
  • Je saboteert je eigen succes door uitstelgedrag te vertonen, omdat succes je beangstigt.
  • Je saboteert je eigen gezondheid met perfectionisme en de alles of niets gedachte.
  • Je saboteert betekenisvolle vooruitgang door steeds weer nieuwe projecten te beginnen.
  • Je saboteert intieme relaties door een muurtje om je heen te bouwen, omdat je bang bent om jezelf kwetsbaar op te stellen.
  • Etc.

Laten we eens kijken met welke kleine stappen je je zelfsabotage kunt verminderen.

2. Accepteer de angst en onzekerheid

Je vertoont zelfsabotage altijd omdat je angst voelt. Je voelt je angstig en onzeker over de resultaten die je teweeg kunt brengen – waardoor je jezelf onbewust saboteert.

Je zou zelfs kunnen stellen dat je bang bent voor je eigen kracht – je eigen potentie. En dat is niet eens zo vreemd. Want wanneer je het daadwerkelijk voor elkaar krijgt om uit je eigen weg te stappen kun je schijnbaar onmogelijke dingen voor elkaar krijgen.

Maar dat is het punt: als je écht zo krachtig wordt dan zal alles veranderen. En die verandering voelt soms doodeng.

  • Als je jezelf helemaal geeft dan kun je héél succesvol worden. En succes komt met allerlei verantwoordelijkheden en verwachtingen die je spannend vindt. Dus je vertoont uitstelgedrag.
  • Als je jezelf écht bloot geeft in een relatie dan voel je je onwijs kwetsbaar. En die kwetsbaarheid voelt bedreigend. Dus je bouwt een muurtje.
  • Als je jezelf naar buiten duwt en laat zien wat je in je hebt, dan zullen mensen een mening over je hebben. En de gedachte dat die meningen weleens negatief zouden kunnen zijn houdt je tegen. Dus hou je jezelf klein.
  • Wanneer je succesvoller wordt dan veel mensen om je heen zal dit mogelijk een impact hebben op deze relaties. En die verandering voelt bedreigend. Dus je springt van project naar project zonder echt door te pakken.
  • Je bent bang om je volledig gelukkig te voelen, omdat je het idee niet kunt verdragen dat je dit geluk dan ook weer kwijt kunt raken. Dus je richt je aandacht op problemen en zorgen.
  • Je voelt je bang om je volledig te ontspannen, omdat het voelt dat je hierdoor geen controle meer hebt op je leven. Dus je cultiveert stress.
  • Etc.

Zodra je ziet waar je precies bang voor bent, kun je werken om deze angst te accepteren. Door je angst duidelijk te zien schijn je er licht op. En angst is als duisternis – het verdwijnt zodra je er licht op schijnt.

Door je angst goed te bekijken zie je vaak al snel hoe irrationeel het is. Dat helpt je de angst minder sterk te maken, waardoor je vooruit kunt bewegen.

3. Bepaal wat je dromen zijn

Wat zou je willen doen als je jezelf niet klein zou houden? Als je je niet druk zou maken over de angsten? Wat zou je doen als je geen angst kon voelen?

Denk er eens over na. Het antwoord geeft je een idee van de dromen die je hebt uitgesteld. Wat wil je echt?

Nadenken over je grootste dromen zónder de bijbehorende angsten geeft je de vrijheid om verder te kijken dan je normaal zou doen. Gebruik deze ruimere blik om een inspirerend doel voor jezelf te stellen. Zet een stip aan de horizon en erken de angst en onzekerheid die je voelt.

Bijvoorbeeld:

  • Ik ga voor mezelf beginnen en mijn bedrijf serieus nemen. Ik ga er alles aan doen om het succes te bereiken dat ik voor ogen heb, ook al vind ik het ontzettend spannend.
  • Ik ga nu stappen zetten om die wereldreis te realiseren, ook al ben ik als de dood om daadwerkelijk te vertrekken.
  • Ik kies ervoor om mezelf kwetsbaar op te stellen in deze relatie, ook al voelt het ontzettend onwennig en eng.
  • Ik ga dit project afronden, ook al voel ik me soms incapabel en onwaardig.
  • Ik ga me richten op dankbaarheid en liefde, ook al voelt negativiteit comfortabeler.

Je kunt angst ervaren en toch vooruit gaan. Een beetje zoals je met een zaklamp stapje voor stapje door een donkere grot beweegt. Het is eng, het voelt onzeker, het is oncomfortabel. Maar je komt vooruit richting het leven van je dromen.

4. Beweeg in kleine stapjes vooruit

In een donkere grot kun je beter niet rennen of hard fietsen. Je zult jezelf waarschijnlijk behoorlijk bezeren waardoor je niet verder kunt reizen.

Zo is het ook wanneer je je beweegt in onbekende en angstaanjagende gebieden in je leven. Als je te snel gaat kun je juist meer problemen veroorzaken, waardoor je jezelf (emotioneel) beschadigt en in de toekomst juist nog meer zelfsabotage zult vertonen.

Door vooruit te bewegen in kleine stappen verklein je de kans op zelfsabotage. Waarom? Omdat kleine stapjes niet bedreigend zijn.

  • Een hele wereldreis regelen voelt onwijs overweldigend. Een uurtje lezen in een reisgids kun je wel.
  • Een eigen onderneming opstarten voelt eng en ingewikkeld. Vanmiddag een paar webpagina’s lezen over hoe BTW nu precies werkt is eenvoudig.
  • Jezelf blootgeven in een relatie is eng. Vanavond werken om jezelf open te stellen en niet defensief te zijn – dat is wel te doen.
  • Elke week een lezing geven voelt onvoorstelbaar eng. Nu een uurtje werken aan je slideshow is prima.
  • Super succesvol zijn in je werk voelt uitdagend en zwaar. Nu een kleine stap zetten richting succes is weinig moeite.

Hoe kleiner de stap, des te minder weerstand je voelt. Door een heleboel kleine stappen te combineren kun je rustig vooruit komen richting je dromen, zonder verlamd te raken door zelfsabotage.

En dat is belangrijk om te weten. Want zelfsabotage houdt je klein, terwijl je zoveel potentie hebt om bij te dragen op manieren die goed zijn voor ons allemaal. Je loopt rond met een uniek pakket aan talenten waarmee je op een unieke manier kunt bijdragen aan de wereld om je heen. Door jezelf te saboteren voorkom je dat de wereld kan profiteren van wat jij te bieden hebt.

En ik kan het verkeerd hebben – maar dat klinkt best zonde. Dus beweeg vooruit, stapje voor stapje. En ga doen wat je moet doen om je dromen te realiseren. 💛

Cursus tegen zelfsabotage en uitstelgedrag

Vertoon je veel uitstelgedrag en zelfsabotage? Laat me je dan helpen met mijn praktische online cursus.

In praktische lessen gevuld met prikkelende invulopdrachten en oefeningen leer ik je je uitstelgedrag onder controle te krijgen. Verminder zelfsabotage, ontwikkel zelfdiscipline en leer hoe je je dromen waar kunt maken.

Lees meer en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛